Voorkomen is beter dan genezen

“Wij motiveren chauffeurs en geven ze informatie over hoe zij bepaalde risico’s kunnen vermijden door bewustwording en gedragsverandering”

zaterdag 27 september 2014

Voorkomen is altijd beter dan genezen, weet Ed Postma van TVM verzekeringen als geen ander. Hij werkt sinds 2005 als veiligheidsadviseur op de afdeling Preventie en Risicobeheer en heeft dagelijks, samen met zes collega’s, contact met transportbedrijven en hun vrachtwagenchauffeurs. “Dat credo geldt zeker in onze branche.”

“Wij motiveren chauffeurs en geven ze informatie over hoe zij, maar ook planners en directie, bepaalde risico’s kunnen vermijden door bewustwording en gedragsverandering”, vertelt Postma. Vitamine A is volgens hem belangrijk. “En dan bedoel ik de A van aandacht.” Dat gebeurt bijvoorbeeld door individuele gesprekken, “altijd met een positieve insteek”. Maar ook door bijeenkomsten te organiseren waarop wordt gesproken over allerlei zaken: correct een schadeformulier invullen, de risico’s tijdens achteruit gemanoeuvreerd rijden (“stap eens een keer extra uit om zo een beter overzicht te krijgen”) en hoe je ervoor zorgt dat je zicht niet wordt belemmerd (“gordijntjes weg en goed afgestelde spiegels”). 

Wat veel mensen vergeten bij een ongeval, zijn de ‘onderwaterkosten’. “Dat zijn de onvoorziene kosten, want je ziet vaak alleen het topje van de ijsberg, terwijl het een veel grotere impact heeft.” De lading en auto zijn wel gedekt. “Maar er is ook nog het eigen risico voor WA en Casco en de operationele kosten die voortvloeien uit het feit dat een wagen daarna moet worden gerepareerd en een chauffeur door letsel niet meer kan rijden. Het is dus wel zo prettig als dat kan worden voorkomen.” 

Discutabel imago 

Nederlandse chauffeurs behoren tot de beste van Europa. “Soms hebben vrachtwagenchauffeurs een discutabel imago, worden ze gezien als cowboys. Maar ik durf te zeggen dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs misschien zelfs wel de beste van de wereld zijn.” En hij somt op: professioneel, innovatief en vooral heel goed opgeleid. “Je hebt minimaal twee roze papiertjes nodig voordat je op een grote vrachtwagen mag en daarnaast is er de jaarlijkse Code 95 waarbij chauffeurs 35 uur bijscholing krijgen.” 

Dat betekent niet dat het altijd goed gaat. “Als je per jaar gemiddeld 100.000 tot 150.000 kilometer rijdt, gebeurt er weleens iets.” Dat varieert van inschattingsfouten tot aan zware ongevallen, waarbij het ongeluk vaak in een klein dodelijk hoekje zit. “We proberen dergelijke ongevallen te voorkomen door goed te blijven informeren en motiveren om bijvoorbeeld spiegels goed af te stellen en de tijd en rust te nemen om goed te kijken en alert te blijven.” 

Even wennen 

Transportbedrijven die bij TVM zijn verzekerd en dus de preventievoorlichting krijgen, hebben veelal een hele verandering ondergaan in de bedrijfscultuur. “Het kost tijd om de mensen binnen een bedrijf te laten wennen aan de diverse preventieve maatregelen, maar als dat eenmaal gebeurt, willen ze nooit meer anders. Het levert gewoon veel op, want uiteindelijk willen alle partijen dat zo veilig en schadeloos mogelijk wordt gereden.” 

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden, vervolgt hij. “We blijven zelfs langskomen bij bedrijven waarbij alles op rolletjes loopt. Als je dan ziet dat het zo goed gaat, geeft dat een heel lekker gevoel.” 

Veiliger transport

Het nieuwe hoofddoel van TVM, meer veiligheid in het transport, zorgt ervoor dat de verzekeraar op zoek is gegaan naar passende initiatieven om dat te ondersteunen. De afgelopen weken konden medewerkers en klanten hun suggesties inzenden en tijdens de Dag van Veilig Transport wordt er verder over gesproken. Het leeft in TVM vrachtwagenland, zo blijkt. Postma: “De leukste en meest vernieuwende ideeën zijn binnengekomen, iedereen heeft het erover.” 

(Telegraaf bijlage 27 september 2014)