1. Wat is een RI&E?
“RI&E staat voor Risico-Inventarisatie en -Evaluatie. Het is een systematische aanpak om arbeidsrisico’s binnen een organisatie in kaart te brengen. Hierbij worden zowel zichtbare als onzichtbare risico’s, zoals werkdruk of gevaarlijke stoffen, in kaart gebracht. De RI&E bestaat uit een inventarisatie van aanwezige werkzaamheden, een evaluatie van de kans op ongevallen of verzuim en ernst van eventueel letsel (samen het risico) en een plan van aanpak om deze risico’s te beheersen.”
2. Wat is het doel van een RI&E?
“Het doel is het creëren en waarborgen van een veilige en gezonde werkomgeving voor medewerkers. Door risico’s in kaart te brengen, kunnen preventieve maatregelen worden genomen om ongevallen, ziekteverzuim en schade te voorkomen. De RI&E is een belangrijk onderdeel van het arbobeleid van een organisatie.”
3. Waarom is een RI&E belangrijk voor de binnenvaart?
“Binnenvaart kent naast ‘gewone’ risico’s zoals werken in een machine kamer, uitglijden en fysieke belasting, ook meer specifieke risico’s zoals werken met hefbare stuurhuizen, werken in scheepsruimen en wisselende werkomgevingen. Een RI&E helpt deze specifieke risico’s inzichtelijk te maken en maakt een gerichte aanpak mogelijk. Dit draagt bij aan veiligheid aan boord, voorkomt incidenten en verzuim. Dit komt de efficiëntie en motivatie van de bemanning ten goede.”
4. Is het verplicht?
“Ja, volgens de Arbowet is elke werkgever met personeel verplicht een RI&E op te stellen. Dit geldt ook voor binnenvaartbedrijven. Bedrijven mogen gebruik maken van een erkend branche-RI&E instrument. Voor bedrijven met maximaal 25 werknemers is een toetsing door een kerndeskundige dan niet verplicht. Een RI&E mag ook door een ter zake deskundig persoon worden opgesteld. De RI&E dient dan door een gecertificeerde kerndeskundige getoetst te worden.”
5. Wat komt er kijken bij het opstellen van een RI&E?
“Het opstellen begint met het in kaart brengen van de werkzaamheden op en rond het schip en mogelijke gevaren, gevolgd door een evaluatie van de risico’s en het opstellen van een plan van aanpak. Binnen de binnenvaart zijn er digitale tools beschikbaar via arbo-binnenvaart.nl. Deze zijn afgestemd op de specifieke werkzaamheden en risico’s binnen scheepvaart. Deze tools helpen bij het prioriteren van risico’s en het opstellen van concrete maatregelen. Toetsing van de RI&E is, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en het gebruikte instrument, in sommige gevallen verplicht.”