Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrachtwagenheffing: wat betekent dit voor u? Een vooruitblik op kostenontwikkelingen 2026

Vanaf 1 juli 2026 verandert de manier waarop vrachtwagens in Nederland betalen voor het gebruik van de weg. De nieuwe vrachtwagenheffing heeft gevolgen voor de kosten van transport – maar biedt ook kansen voor verduurzaming. Op deze pagina verzamelen we steeds actuele informatie en praktische handvatten. 

Via Mijn TVM kunt u een voorbeeldbrief downloaden waarmee u uw klanten en opdrachtgevers kunt informeren over de stijgende kosten en verduurzaming. 

Bekijk de voorbeeldbrief via MijnTVM

 

Wat betekent de vrachtwagenheffing?

Per 1 juli 2026 voert de overheid de vrachtwagenheffing in voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. De heffing geldt zowel voor Nederlandse als buitenlandse voertuigen. Emissievrije bestelwagens tot 4.250 kilo zijn vrijgesteld. De hoogte van de heffing hangt af van het aantal gereden kilometers, de weg waarop gereden wordt en het type voertuig. Daardoor verschilt het effect per transportbedrijf.

Lees hier meer in de Leaflet Vrachtwagenheffing

Vrachtwagenheffing is een kilometerheffing

De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing: transporteurs betalen straks per gereden kilometer op snelwegen en een aantal N-wegen. Hoe schoner het voertuig, hoe lager het tarief per kilometer. Daarmee wil de overheid duurzaam en efficiënt wegvervoer stimuleren en de overgang naar zero emissie versnellen. 

Het Eurovignet verdwijnt

Om dubbele belasting te voorkomen, wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd tot het Europees minimum en verdwijnt het Eurovignet. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing vloeien deels terug naar de sector via een zogenoemde ‘terugsluisregeling’. Met deze middelen kunnen transportondernemers investeren in verduurzaming, innovatie en kostenbesparing.

Hogere ritafhankelijke kosten

De invoering van de heffing betekent dat transportbedrijven te maken krijgen met hogere ritafhankelijke kosten. Hoe groot de impact is, verschilt per situatie — afhankelijk van de routes, het type wagenpark en het aantal kilometers dat binnen Nederland wordt gereden.

Wat kunt u nu doen?

Bereid u voor:
• Breng uw ritten en lege kilometers in kaart.
• Controleer of uw voertuigen al geschikt zijn het registratiesysteem/on-board-unit(OBU)

Ga in gesprek:
• Gebruik onze voorbeeldbrief of delen hiervan om uw opdrachtgever tijdig te informeren.
• Vertel wat u al doet om efficiënt en duurzaam te rijden.

De feiten op een rij

  • De heffing geldt voor vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kg. Voor elektrische vracht- en bestelwagens tot 4.250 kg geldt een vrijstelling.
  • De hoogte van de heffing hangt af van het type voertuig, gewicht en uitstootklasse.
  • Ook ‘lege kilometers’ vallen onder de regeling.
  • De verwachte kostenstijging is afhankelijk van o.a. het soort vervoer en kan oplopen tot wel 10%.
  • Distributievervoer wordt minder geraakt dan lange afstandsritten.
  • Daarnaast betalen buitenlandse transporteurs gewoon mee
Vrachtwagenchauffeur rijdt in het donker met cabineverlichting

Actualiteiten en nieuws: websites over de vrachtwagenheffing

We helpen uw kosten te beheersen

Bij TVM helpen we ondernemers om zich goed voor te bereiden op deze veranderingen. Met onze kennis van kostenbeheersing, risicomanagement en verduurzaming kijken we samen naar wat de heffing betekent voor uw bedrijf. Zo kunt u op tijd bepalen welke investeringen nodig zijn en blijft uw onderneming wendbaar, weerbaar en toekomstgericht.

Meestgestelde vragen vrachtwagenheffing