Zero emissie: Ondernemers aan het woord
Hoever zijn andere ondernemers in hun transitie naar zero emissie? Iedereen kiest hierin zijn eigen pad. Hier vertellen ondernemers in logistiek en transport over hun ervaringen met zero emissie en de veranderingen op het gebied van zero emissie binnen hun bedrijf.

Klanten eisen emissieloos vervoer
Algemeen directeur Jan Brakenhoff van de Brakenhoff Groep in Beverwijk heeft groot vertrouwen in elektrisch vrachtauto’s. Sommige klanten beginnen duurzaam en emissieloos vervoer nu ook als eis te stellen. Hij heeft 2 elektrische vrachtauto’s voor winkeldistributie, verhuizingen en meubeldistributie. Jan Brakenhoff vertelt over zijn weg naar zero emissie.

Te lang stilgestaan
Transportondernemer Peter de Rooy van De Rooy Transport en Logistiek in ’t Goy vindt dat de sector veel te lang heeft stilgestaan bij de overstap naar zero emissie en het streven naar duurzaam energiegebruik. Zijn bedrijf met 110 werknemers en 50 voertuigen, waarvan 3 elektrisch, kan dankzij de opgedane ervaringen snel opschalen in de energietransitie. Peter de Rooy vertelt over zijn weg naar zero emissie.

Efficiënt en duurzaam energiegebruik
Voor Mathijs Vrijbloed, lid van de derde generatie in een Haarlems familiebedrijf gespecialiseerd in het vervoer van benodigdheden voor infrastructurele werken, is duurzaam en emissieloos transport een vanzelfsprekendheid. Vrijbloed Transport heeft inmiddels 7 elektrische vrachtwagens en 3 zijn er in aantocht. Mathijs vertelt over zijn weg naar zero emissie.

Jumbo op weg naar duurzame distributie
Het tempo waarin de energie transitie zal gebeuren is nog wel een heikel vraag stuk, erkent vlootbeheerder Wilko Maas. Met ingang van 2025 in veel binnensteden milieuzones met nul uitstoot van vrachtwagens en vanaf 2030 is zero emissie de norm. Dat stelt eisen aan de laadinfrastructuur en uiteraard aan de beschikbaarheid van elektrische vrachtwagens.

Hyzon, transport-Tesla van de toekomst
In Winschoten wordt in relatieve rust de kiem gelegd voor een revolutie in de transportwereld. Hyzon Motors Europe is daar begonnen met de bouw van waterstoftrucks. Vol overtuiging werken vader Carl Holthausen en zijn zoon Max met Groningse nuchterheid aan de vergroening van het immense transportwagenpark in de wereld.