Groene motoren door subsidieregeling

Met zichtbare beroepseer start schipper Sander Klink (31) de twee Volvo Penta D13-400 motoren op in de machinekamer van zijn beunschip Zuiderdiep. Alsof hij in een concertzaal zit, zo geniet hij van het geluid. Lees hieronder het interview uit de TVM Scheepvaart van april 2022.

sander klink binnenvaart | tvm verzekeringen

Er zitten nu 1263 draaiuren op", zegt Klink in de haven van Struyk Verwo Infra in Tiel, waar de laatste happen zand uit de buik van het schip worden genomen. “Paar kleine softwareprobleempjes gehad die snel waren opgelost, maar dat is alles.” Klink is wat blij dat hij de keuze heeft gemaakt voor de nieuwe, veel schonere motoren als vervanging van de twee Stork-diesels uit 1961. In de stuurhut vertelt hij hoe die zestig jaar oude motoren van samen 177 pk elk uiteindelijk na een lange staat van dienst werden ingewisseld. Het was wel een dingetje natuurlijk: de motoren hadden er 180.000 draaiuren opzitten, maar waren nog in goede conditie.

Het was volgens de Sliedrechter, die het schip vorig jaar overnam van vader Kees, uiteindelijk een simpele rekensom. Revisie van de oude motoren had gekund, natuurlijk. Maar daarmee zou hij rond de 60 mille zijn kwijt geweest aan een niet volledige revisie, waarbij de onderdelen nog maar beperkt beschikbaar en dus duur zijn. Als jonge schipper heeft hij nog een lang en werkzaam leven voor zich, dus waarom niet meteen overstappen naar de groene Stage V-motoren? “Daarmee kan ik zeker een jaar of twintig vooruit.”

Green Award

Nu wappert de vlag ten bewijze van zijn Green Award in de mast van de Zuiderdiep. Dankzij een aantrekkelijke regeling, de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen, kon hij als zelfstandige schipper aanspraak maken op 60 procent van de totale investeringskosten van pakweg 300.000 euro. Dat potje van 2,5 miljoen euro is inmiddels alweer leeg. In totaal is er de komende jaren 77 miljoen euro beschikbaar voor schone binnenvaartmotoren, bijvoorbeeld voor het plaatsen van een elektrische aandrijflijn (tot en met 2023) of een katalysator (tot en met 2025).

Klink was de eerste schipper in Nederland en een van de eersten in Europa die de Volvo Penta Stage V-motoren liet inbouwen. “De Volvo is prijstechnisch interessant. En je bent jong en je wilt toch ook vergroenen. Ik heb net een nieuw huis gekocht en ook dat is een energiezuinige woning. Dus”, zegt hij met een knipoog, “We zijn goed bezig.”

De investering in de nieuwe motorisering kwam op de juiste tijd en plaats, erkent Klink. De subsidieregeling, zijn jeugdige leeftijd en de omslag naar verduurzaming vielen mooi op hun plaats. Dat ligt natuurlijk anders voor schippers op leeftijd of zonder opvolgers. “Dit is een investering die te overzien was. Een nieuw beunschip? Daar zijn de prijzen niet naar. En ik ben allergisch voor hypotheken, ik wil de finciën overzichtelijk houden”, zegt hij.

Goede ervaringen

De ervaringen met de nieuwe motor zijn goed. “De oude motoren draaiden 600 toeren, deze 1800. Het loopt allemaal veel lekkerder.” Klink noemt zichzelf “een beetje een proefkonijn” met de nieuwe Stage V-motor met Selective Catalytic Reduction-katalysator en geluiddemper, maar twijfelt niet aan de betrouwbaarheid van de motor. “Daar zijn er meer dan een miljoen van gebouwd en dat is dus bewezen techniek.”

Hij krijgt weleens vragen van collega’s over de investeringskosten en de ervaringen met de nieuwe motoren, “maar het is niet zo dat er regelmatig wordt geïnformeerd. We zijn schippers, hè! We zoeken de dingen graag zelf uit”.

In dat opzicht volgt hij ook de discussies rondom het bijmengen van FAME bij de rode gasolie. Bas de Bruin, adviseur preventie en risicbeheer scheepvaart bij TVM en ook aanwezig op de Zuiderdiep, is behalve in de nieuwe, groene scheepsmotoren van het beunschip ook benieuwd naar die discussie. Want als bijmengen van biobrandstof leidt tot een verhoogde kans op motorschades, dan kan dat eveneens gevolgen hebben voor de premies.

Klink is daarover eveneens bezorgd. Hij vindt het prima om ter wille van het klimaat biodiesel te bunkeren, maar dat moet wel veilig en verantwoord zijn. “Er zijn helaas te veel kwaliteitsverschillen. Daarmee moeten ze niet gaan sodemieteren.”

Zelf heeft hij – gelukkig – nog geen slechte ervaringen opgedaan, ook al omdat de Volvo Penta-motoren desgewenst veel hogere percentages bijmenging aankunnen. Hij is blij dat hij met de nieuwe motorisering de toekomst heeft omarmd. “De Zuiderdiep is toekomstbestendig.”