Laadpalen voor elektrische vrachtwagens

In 2050 is al het transportmaterieel in Europa geheel emissieloos. Dat is het doel van de Europese Unie. Een van de belangrijkste stappen in de transitie naar emissieloos transport is de overstap naar elektrische vrachtwagens. Om deze vrachtwagens te kunnen voorzien van stroom moet de laadinfrastructuur de komende jaren ook verbeterd worden. Op dit moment is het er namelijk nog niet klaar voor. En natuurlijk heeft u als transportondernemer (nu of in de toekomst) zelf ook laadvoorzieningen nodig. Wilt u meer weten over elektrische laadpalen en de laadinfrastructuur? Lees dan verder.  

Laadpalen voor elektrische vrachtwagens | tvm verzekeringen

Laadpalen voor vrachtwagens 

De meeste elektrische vrachtwagens worden opgeladen via een omvormer (AC laadstation). Hiermee is de vrachtwagen in ongeveer 8 à 9 uur volledig opgeladen. Maar er kan ook met gelijkstroom (DC) geladen worden. Dat zorgt voor meer laadvermogen. Het gaat hierbij dan ook om een snellaadpaal. Hier is met name vraag naar, omdat het de chauffeur in staat stelt om de elektrische vrachtwagen in korte tijd op te laden zodat hij/zij weer snel op de weg is. Snellaadpalen zijn over het algemeen altijd voorzien van een 600 V DC aansluiting, waarmee geladen kan worden tot 150 kW. Hoe hoger de kW, hoe sneller een oplaadpunt is. Binnen enkele uren kunnen elektrische vrachtwagens 20 tot 80 procent opgeladen worden. 

Nieuwere stations kunnen zelfs beschikken over 350 kW oplaadpalen. Daarmee is volledig opladen binnen enkele uren mogelijk. Deze nieuwe generatie snelladen opent veel deuren voor de transportwereld: grote afstanden afleggen zonder lange tussenstops. Waardoor een van de grootste nadelen van elektrisch transport verdwijnt.  

Huidige laadinfrastructuur  

Het gebruik van elektrische vrachtwagens zien we op dit moment vooral terug in het binnenstedelijke transport. Met een actieradius van drie- tot vierhonderd kilometer, kunnen de meeste vrachtwagens met één volle accu een dag rondrijden. Hierdoor is het gebruik van openbare laadpunten overbodig en kiezen bedrijven liever voor een oplaadpunt op eigen terrein. 

Elektrisch rijden over grotere afstanden kan worden gerealiseerd door tussentijds op te laden aan een van openbare laadpalen. Nederland, een van de koplopers van laadpalen, heeft met ruim 18.000 laadpunten een enorme laadinfrastructuur. Het probleem is dat de omvang van een vrachtwagen het niet mogelijk maakt om van deze laadpunten gebruik te maken. We zien in Nederland (en Europa) daarom uitbreidingsplannen voor het netwerk aan vrachtwagen laadpalen. Maar om de volledige overstap naar elektrische vrachtwagens te kunnen realiseren, moet er nog veel gebeuren.   

Op dit moment zijn de laadpalen voor vrachtwagens te vinden langs snelwegen en belangrijke logistieke hubs. Het huidige netwerk ontbreekt vooral in omvang, zo zijn er niet alleen weinig locaties met laadpalen voor vrachtwagens maar zijn er in het algemeen ook weinig laadpalen op de locaties.

Meer laadpalen voor vrachtwagens en bussen 

Plannen om elektrische vrachtwagens te produceren zijn er in grote mate, maar klanten willen pas de overstap maken als er voldoende mogelijkheden zijn om de vrachtwagens op te laden. De Europese autobranche vereniging (ACEA) wil daarom voor 2025, 11.000 laadpunten realiseren in de Europa. In 2030 is de doelstelling om 42.000 laadpunten voor vrachtwagens te realiseren. Volgens de ACEA is dit alleen mogelijk als EU-landen worden gedwongen om meer laadpunten voor vrachtwagens te creëren. 

Joint venture voor laadpalen 

Verschillende (grote) merken zijn in overleg om de laadinfrastructuur voor vrachtwagens en bussen te verbeteren. De joint venture van Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group hebben al een overeenkomst gesloten om de laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens en bussen in Europa uit te breiden. De drie bedrijven hebben 500 miljoen apart gezet om in vijf jaar tijd 1.700 nieuwe laadpalen van hoge capaciteit te realiseren. Het onafhankelijk bedrijf heeft als vestigingsplaats Amsterdam en zal vanaf 2022 van start moeten gaan.   

Met de eerste stap hoopt de joint venture nieuwe partners aan te trekken en aanspraak te mogen maken op overheidssubsidies. Ook moet met de uitbreiding van de laadinfrastructuur een versterkt gevoel van elektrificatie worden opgeroepen bij de klanten. 

De laadpunten zullen worden voorzien van groene energie, waardoor het verder invulling geeft aan de Green Deal van de Europese Unie. Welk binnen Europa een volledig klimaatneutraal vrachtvervoer nastreeft. De joint venture gaat ervan uit dat meer partijen zullen volgen, waardoor het aantal laadpunten voor vrachtwagens aanzienlijk zal toenemen. 

Waar komen er nieuwe laadpalen? 

Fraunhofer ISI is in opdracht van de ACEA een onderzoek gestart naar de belangrijkste locaties voor nieuwe vrachtwagen laadpalen. Dit stelt Europese landen in staat om te kijken naar de meest strategische locaties voor nieuwe laadpunten op zowel lange afstands- als regionale stopplaatsen in de Europese unie. 

Volgens de studie komen vooral locaties in Midden-Europa in aanmerking. Waar het gaat om gebieden in en rondom belangrijke industriegebieden en grote steden zoals: Parijs, Frankfurt en Berlijn. Daarnaast worden er veel locaties aangeven aan de belangrijkste Europese wegen.  Waar tot wel de helft van de nieuwe stopplaatsen zich bevindt. Een kwart tot een derde van de locaties bevindt zich op logistieke hubs of bedrijfsterreinen. Het overige deel, één tot vijf procent, bevindt zich in havengebieden en veerbootterminals. 

Meer weten over de overstap naar elektrische vrachtwagens? 

Met forse veranderingen in de laadinfrastructuur, slaat het tijdperk van de elektrische vrachtwagen een nieuwe richting in. U leest hier meer over de overstap naar elektrische vrachtwagens, de wet- en regelgeving rondom duurzaam transport en milieuzones voor vrachtwagens.