Overstappen naar elektrische vrachtwagens

De vraag naar (en het aanbod van) elektrische vrachtwagens neemt steeds meer toe. De overstap naar een elektrische variant wordt daardoor aantrekkelijker. Al is het voor veel transportondernemers de transitie naar emissieloos transport nog een flinke opgave omdat de informatievoorziening hierover nog erg beperkt is. Wij willen u in dit artikel graag een stap verder helpen in de overstap naar elektrische vrachtwagens. Lees informatie over het aanbod en de belangrijkste specificaties van elektrische vrachtwagens.

elektrische vrachtwagens | tvm verzekeringen

Steeds strengere eisen 

Door klimaatakkoord worden de wet- en regelgeving van de transportwereld de komende jaren nog verder aangescherpt. Het doel: volledig emissievrije steden in 2050. Vanaf 2025 kunt u de eerste zero-emissie zones al tegenkomen in Nederland. Dat houdt in dat het gebied alleen toegankelijk wordt voor elektrische vrachtwagens (of door waterstof aangedreven). Sinds januari 2022 mogen vrachtwagens met emissieklasse 5 of lager al niet meer door verschillende milieuzones rijden.

Vanaf 2025 mogen gemeenten ook zogeheten ‘nul emissie’ zones invoeren. Hier mogen enkel elektrische (en waterstof aangedreven) vrachtwagens doorheen rijden. Er worden in de toekomst dus steeds strengere eisen gesteld. Maar u heeft nog wel iets langer de tijd om over te gaan op elektrische vrachtwagens. Want vanwege de overgangsregeling zijn vrachtwagens met emissieklasse 6 of hoger nog toegestaan tot eind 2029.

Nog meer redenen om over te stappen

  • Schoon imago. Restricties vanuit de overheid zijn niet de enige reden om de inzet van elektrische vrachtwagens te overwegen. De toenemende eis van de consument om duurzaam een bedrijf te voeren, maken elektrische vrachtwagens steeds aantrekkelijker. Daarnaast is het aan bedrijven om emissies te verlagen, waar een eerdere overstap naar elektrisch vervoer een voorsprong op de concurrenten kan opleveren.
  • Subsidie. De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen ligt op dit moment een stuk hoger dan die van een diesel aangedreven variant, namelijk 3 tot 4 maal hoger. Wat het overschakelen naar een elektrisch wagenpark een grote investering maakt. Daarom kunnen bedrijven vanaf 1 Juni 2022 de aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen, waarmee de overheid zowel grote als kleine bedrijven wil ondersteunen in de aanschaf van elektrische vrachtwagens. Wat het behalen van fiscale voordelen vergroot.

Het aanbod aan elektrische vrachtwagens

Bent u klaar om over te stappen op elektrische vrachtwagens? Goed nieuws, want het aanbod van elektrische vrachtwagens neemt sterk toe. Merken geven concepten vrij, zetten stevige deadlines om hun eerste elektrische vrachtwagen op de markt te brengen of zijn al enige tijd op de weg terug te vinden. Zo kunt u onder andere al elektrische vrachtwagens vinden van de merken Volvo, Renault en DAF.

Belangrijkste specificaties

1. De verschillende modellen

Kiest u ervoor om een elektrische vrachtwagens in uw wagenpark op te nemen, dan heeft u keuze uit verschillende modellen. Zo zijn er modellen voor: deur tot deur levering, groter interregionaal transport, bouwactiviteiten, afvalverzameling en andere werkzaamheden. U heeft bij elektrische vrachtwagens verschillende uitbreidingsmogelijkheden in actieradius, vermogen en oplaadmogelijkheden. Om volledig CO₂-uitstootvrij te rijden, kan er bij de aanwezigheid van hulpapparatuur gebruik worden gemaakt van dezelfde voedingsbron. Hierdoor is een externe energiebron op benzine, gas of diesel niet nodig.

Tenslotte kunnen alle systemen van een elektrische vrachtwagen 24/7 worden gemonitord. Via de computer vindt u informatie over gepland onderhoud, actuele staat van de onderdelen en kunt u eenvoudig nieuwe onderdelen bestellen. Dit maakt onderhoud aan de vrachtauto’s snel en eenvoudig.

2. Actieradius

De grote vraag bij elektrisch vervoer is altijd de actieradius. Juist in de transportwereld speelt de actieradius een grote rol. Huidige modellen zijn in te zetten in een range van 200-300 km. Dat maakt de vrachtwagens zeer geschikt voor regionaal transport. Maar ook interregionaal kan veel transport worden gerealiseerd met elektrische vrachtwagens.

3. Vermogen

Het vermogen van een elektrische vrachtwagen is te vinden in een brede range van 300 tot meer dan 600 pk. De directe power van een elektrische motor zorgt voor een soepele en krachtige rijervaring. Verschillende rijmodi zetten de prestaties, comfort en energiegebruik altijd in de gewenste stand.

4. Oplaadmogelijkheden

Elektrische vrachtwagens zijn op te laden met wisselstroom en gelijkstroom. Waar de prestaties van gelijkstroom kunnen oplopen tot het opladen van 20% tot 80% in enkele uren. Het volledig opladen van de voedingsbron ligt op dit moment tussen de 8 en 10 uur. Opladen van elektrische vrachtwagens gaat door middel van laadstations. Er kan gebruik worden gemaakt van het openbare netwerk of u kan een laadstation op locatie laten installeren.

Het openbare netwerk aan laadstations neemt snel toe. In de toekomst zullen er op meer plekken laadstations aanwezig zijn, zal per locatie het aantal laadstations toenemen en neemt de oplaadcapaciteit verder toe.

Let op: Bij het snel laden moet er een snellaadstation aanwezig zijn, deze wordt vaak in combinatie met het aanschaffen van een elektrische vrachtwagen geplaatst op locatie (bedrijfsterrein).

5. Maximaal toelaatbaar treingewicht

Het maximale combinatie gewicht van een elektrische vrachtwagen is sinds de testfase sterk toegenomen, wat de inzetbaarheid van een elektrische vrachtwagen vergroot. Elektrische vrachtwagens kunnen tegenwoordig tot over de 40 ton combinatie gewicht aan. Waardoor het bruto laadvermogen kan oplopen tot enkele tientallen tonnen. Dit stelt de vrachtwagens in staat om ook zwaardere vrachten te vervoeren. In combinatie met de toenemende actieradius, worden de vrachtwagens daardoor aantrekkelijker voor verschillende transportvormen.