Duurzame brandstoffen voor transport

We zien alternatieve, duurzame brandstoffen op een steeds grotere schaal ingezet worden. Dat zal ook wel moeten want de wet- en regelgeving voor transport wordt steeds verder aangescherpt. De C02 uitstoot moet teruggedrongen worden. En dus moeten traditionele brandstoffen zoals benzine en diesel plaats maken voor duurzamere brandstoffen zoals elektriciteit en waterstof. Maar wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van deze alternatieve brandstoffen en waar moet u rekening mee houden? U leest het op deze pagina.

Duurzame brandstoffen voor transport | tvm verzekeringen

Een groot deel van het dagelijkse transport vindt plaats per vrachtwagen. Met name diesel vrachtwagens. Alleen in Europa rijden er al zo’n 6,2 miljoen vrachtwagens. Waarvan slechts een klein gedeelte, ongeveer 2.300, volledig elektrisch is. Het overgrote deel rijdt nog niet op duurzame brandstoffen. Om de Green Deal te verwezenlijken moet het gebruik van deze emissievrije vrachtwagens in hoog tempo toenemen.

Duurzame brandstoffen

Ook de transportbranche moet langzamerhand overstappen op duurzame brandstoffen zoals waterstof en elektriciteit. De emissievrije vrachtwagen is de beginfase ontgroeid en wordt nu in toenemende mate ingezet. Vooral in binnenstedelijk gebied. Dat heeft te maken met de milieuzones voor vrachtwagens.

Doordat een vrachtwagen een zwaardere basis heeft dan een personenauto, is het realiseren van aandrijving op een duurzame brandstof complexer. We sommen de voor- en nadelen van verschillende duurzame brandstoffen voor u op.

Elektrisch transportmaterieel

In 2021 reed slechts 0,5% van alle Europese vrachtwagens op elektriciteit. De relatief nieuwe voertuigen zijn niet alleen duur in aanschaf, maar vereisen meer zorgvuldige planning dan hun diesel verwant. Dit door beperkingen in actieradius en het netwerk aan vrachtwagen laadpalen.

De elektrische vrachtwagen. zien we nu vooral terug in binnenstedelijk gebied. Waar het met een actieradius van ca. 300 km de meeste werkzaamheden kan uitvoeren. Dat zonder tussentijds te moeten laden. Lange afstand transport wordt nog zelden gedaan. Al lijkt daar verandering in te komen, door nieuwe technologieën en uitbreiding van de laadinfrastructuur. Maar wat zijn de voor- en nadelen van elektrisch rijden op dit moment?

Elektrisch rijden voordelen

  • Emissievrij (mits de energie duurzaam is opgewekt).
  • Binnenstedelijke transport blijf mogelijk na 2029.
  • In gebieden met geluidsmanagement ook buiten reguliere tijden in te zetten.
  • Hoge overheidssubsidies (AanZET).
  • Rem- of daalenergie wordt teruggewonnen.

Elektrisch rijden nadelen

  • Oplaadinfrastructuur is beperkt.
  • Opladen duurt relatief lang (ca. 2 uur snelladen en 10 uur normaal laden).
  • Hoge aanschafkosten (ca. 400.000 euro).
  • Beperkte actieradius (ca. 400 km).

Waterstof aangedreven transportmaterieel

Vrachtwagens op waterstof worden aangedreven door elektriciteit. Waterstof is officieel gezien dan ook geen brandstof maar een energiedrager, net zoals de accu van een elektrische vrachtwagen. Het grote verschil met de batterij-elektrische vrachtwagen is dat deze vorm van energie opslaan relatief snel kan worden bijgevuld, namelijk door ‘ouderwets’ te tanken.

Waterstof is niet alleen relatief makkelijk aan te vullen. Maar het kan ook enorm veel energie dragen. Meer dan een accu of welk element dan ook. Afstanden tot ca. 1200 km zijn mogelijk op één volle tank. Wat het een ideale kandidaat maakt voor lange afstand transport. Daarentegen wordt het gebruik beperkt door de hoge aanschafprijs en ontbreekt er een goede laadinfrastructuur. Hieronder de voor- en nadelen van een vrachtwagen op waterstof.

Waterstof aangedreven voordelen

  • Emissievrij (mits de energie duurzaam is opgewekt).
  • Binnenstedelijke transport blijf mogelijk na 2029.
  • In gebieden met geluidsmanagement ook buiten reguliere tijden in te zetten.
  • Krachtige motor.
  • Relatief snel tanken (15 à 20 minuten).
  • Hoge actieradius (ca. 1200 km).

Waterstof aangedreven nadelen

  • Oplaadinfrastructuur is beperkt.
  • Hoge aanschafkosten (ca. 400.000 euro).
  • Tanken is relatief duur tegenover volledig elektrisch rijden.
  • Tank neemt veel ruimte in op chassis.

Meer weten?

Met de Green Deal komen er meer wetten over de uitstoot van CO2 die samen uiteindelijk moeten zorgen voor een emissievrij Europa. Zo moeten er meer zero emissie vrachtwagens ingezet worden, komen er steeds meer milieuzones en moet de laadinfrastructuur voor vrachtwagens verbeterd worden. Bent u benieuwd wat de veranderingen precies inhouden? U leest er meer over op onze pagina over zero emissie.