1. Wat is 2FA (twee factor authenticatie)?
“Eigenlijk bevindt het antwoord op deze vraag zich al in de naam. Naast dat Mijn TVM beveiligd wordt door een unieke combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord (de eerste beveiligingslaag), wordt de identiteit van de gebruiker door middel van een tweede laag gecontroleerd. Dit doen we met een pincode. Op deze manier is onze data, maar vooral ook die van onze leden, extra beveiligd en lopen we minder kans om te worden gehackt. Ook reduceren we hiermee de kans op datalekken.”
2. Waarom moet ik 2FA gebruiken voor Mijn TVM?
“In het kader van het veilig houden van onze data en die van onze leden achten wij dit een onontbeerlijk middel om onze dataveiligheid te kunnen blijven borgen op hoog niveau. We hebben gekozen voor een zogenaamde ‘soft launch’, waarbij we onze gebruikers sinds 1 juli in de gelegenheid stellen om de 2FA alvast op vrijwillige basis in te stellen. Zo kunnen leden alvast wennen aan de gewijzigde inlogmethodiek en kan zelf worden bepaald wanneer deze wordt doorgevoerd in het bedrijf."
"Per 1 november stellen we het gebruik van 2FA verplicht.”
3. Waarom moet ik twee keer inloggen?
“Dat is een misverstand. Er hoeft, net als nu, maar één keer te worden ingelogd. Eigenlijk verandert er helemaal niet zoveel. Een gebruiker logt nog steeds in met zijn gebruiksnaam- en wachtwoord-combinatie. Daarnaast moet er ook een pincode te worden ingevoerd. Deze wordt verkregen via een AuthenticatorApp op de mobiele telefoon. De pincode is dus de enige verandering.”
Lees veelgestelde vragen over de 2FA
4. Wat gebeurt er na activatie van de 2FA?
“Als de hoofdgebruiker ervoor kiest om de 2FA aan te zetten in Mijn TVM, dan ontvangen alle gebruikers van zijn/haar organisatie van ons een mail. Hierin wordt gevraagd om, via een meegezonden link, een nieuw wachtwoord te kiezen. Na het instellen hiervan kan een QR-code via de AuthenticatorApp worden gescand. Hierop wordt een authenticatiecode gestuurd. Na invoering hiervan is de 2FA voor deze gebruiker actief en kan er worden ingelogd. Bij elke volgende inlog voert de gebruiker zijn gebruikersnaam en wachtwoord in, samen met de pincode uit de AuthenticatorApp. Niet heel ingewikkeld.”
5. Welke hulp biedt TVM bij het instellen van de 2FA?
“We hebben een handleiding gemaakt waarmee we u snel, efficiënt en stapsgewijs door de installatie van de 2FA helpen. De handleiding is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits en is te vinden in de berichtenbox van Mijn TVM. De handleiding is ook te downloaden via deze link."
"We adviseren om niet te wachten tot november, maar om dit meteen te doen om zodoende direct bij te dragen aan de beveiliging van uw eigen en onze data!”