De regels zijn vooral bedoeld voor bedrijven die deze producten maken of invoeren. Maar ook u als vervoerder kunt ermee te maken krijgen. U moet namelijk kunnen laten zien waar de producten vandaan komen en dat ze aan de regels voldoen.
Wat betekent de EUDR voor vervoerders en de verzekeringsdekking?
Vervoerders moeten goed samenwerken met hun opdrachtgevers. U moet zorgen dat de juiste papieren aanwezig zijn tijdens het vervoer. De producten moeten precies te herleiden zijn tot de plek waar ze zijn gemaakt of geoogst. Dat betekent dat er meer administratie nodig is. Ook kunnen controles langer duren, vooral als de producten uit landen komen waar veel ontbossing is. Als de papieren niet in orde zijn, kan dit leiden tot vertraging of zelfs boetes voor uw opdrachtgever. Mogelijk wordt u onder de CMR/AVC dan aangesproken voor vertraging of schade.
Uw verzekering dekt echter geen schade aan goederen waarin volgens nationale of internationale regels niet mag worden gehandeld. Het is daarom belangrijk dat u afspraken maakt met uw opdrachtgevers.
Een jaar extra uitstel? Voorbereiden is belangrijk
Het lijkt er op dat bedrijven één jaar extra de tijd krijgen. De Europese Commissie heeft aangegeven dat ze de EUDR pas eind 2026 wil laten ingaan. Hoewel bedrijven misschien dus wat extra tijd krijgen om zich aan te passen, is het slim om nu al te beginnen met voorbereiden. Vervoerders kunnen het beste duidelijke afspraken maken met hun opdrachtgevers over wie waarvoor verantwoordelijk is.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.