Kent u de vaarregels?

Om het op de vaarwegen veilig te laten verlopen zijn er, net zoals op de weg, (verkeers)regels. 

vrijdag 06 april 2018

Varen in Nederland is prachtig! Je kunt het hele land verkennen vanaf het water, er is een enorm groot en hoogwaardig vaarwegennet en er zijn vele mogelijkheden tot waterrecreatie.

Een groot deel van het vaarwegennet wordt ook gebruikt door beroepsvaart, die vaak groot en zwaar zijn, waardoor ze beperkt zijn in hun manoeuvreerbaarheid ten opzichte van de recreatievaart. Om het op de vaarwegen veilig te laten verlopen zijn er, net zoals op de weg, (verkeers)regels. 

Deze vaarregels zijn in Nederland vastgelegd in een aantal reglementen, zoals het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) en het RPR (Rijnvaart Politie Reglement). Wij adviseren u deze reglementen door te lezen voordat u het water op gaat. Of u nu met een kano of met een rijnaak vaart, deze regels gelden voor iedereen. 

1. Beroepsvaart heeft voorrang (groot gaat voor klein)

Dit zijn meestal schepen langer dan 20 meter. Deze schepen zijn beperkt in hun manoeuvres en kunnen hun schip vaak niet snel stilleggen. Blijf uit hun buurt en ga er vooral niet voor varen. Een dergelijk schip heeft voor de boeg vaak een dode hoek, waar de schipper je niet (goed) meer kan zien. Als je zelf de stuurhut niet kunt zien, ziet de schipper je ook niet!

2. Stuurboordwal heeft voorrang

Als er sprake is van een gemarkeerde vaarweg, bijvoorbeeld een vaargeul (rode en groene tonnen) of een natuurlijk vaarweg (rivier/kanaal) heeft degene die strak stuurboordwal (rechterkant van het vaarwater) aanhoudt, voorrang.

3. Zeil gaat voor spier, gaat voor motor

(Kleine) zeilschepen hebben voorrang op (door spierkracht aangedreven vaartuigen) roeiboten/kano’s, en deze hebben weer voorrang op (kleine) motorschepen. Dus: Zeil gaat voor spier, gaat voor motor.

4. Motorschepen onderling:

  • Stuurboord heeft voorrang op open water zonder betonning. Bij tegengestelde koers wijkt men beiden uit naar stuurboord.

5. Zeilschepen onderling: 

  • Stuurboord wijkt voor bakboord
    Dit betekent dat degene die zijn zeil aan bakboord heeft staan, voorrang heeft over degene die zijn zeil aan stuurboord heeft staan
  • Loef wijkt voor lij
    Deze regel gaat op als zeilschepen elkaar kruisen en ze beiden het zeil over dezelfde boeg hebben staan. Het schip dat aan de loefkant (waar de wind vandaan komt) ligt t.o.v. het andere schip, moet voorrang verlenen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op Varen doe je Samen!:

https://www.varendoejesamen.nl/kenniscentrum/artikel/de-5-belangrijkste-vaarregels.

TVM verzekeringen gebruikt cookies o.a. om de website te analyseren en te verbeteren en om ervoor te zorgen dat wij voor u relevante advertenties tonen. Als u doorklikt, gaat u akkoord met het gebruik ervan. Voor meer informatie over onze cookies, klik hier.