Overslaan en naar de inhoud gaan

Preventietips binnenvaart Voorkomen is de beste verzekering

We helpen binnenvaartondernemers altijd weer snel in de vaart. Dat doen we met slimme oplossingen om schade te voorkomen: met gericht advies, praktijkkennis en onze jarenlange ervaring in de sector.

En gaat het toch mis? Dan voorkomen wij dat u lang stilligt na schade. En we voorkomen dat u met vragen zit, doordat we één duidelijk aanspreekpunt bieden. Zo is voorkomen de beste verzekering.

Vraag een offerte binnenvaartverzekering aan

binnenvaart preventie

In 2 minuten: de 7 belangrijkste preventietips

  • Doe de VaarVeiligCheck vóór vertrek. Check o.a. laagste brug, minst gepeilde diepte, diepgang, doorvaarthoogte en of spudpalen zijn ingetrokken. Meer over de VaarVeiligCheck
  • Plan een strakke wachtoverdracht. Neem tijd in de stuurhut en maak afspraken over bijzonderheden. 
    Bekijk hier de WijzerWachtoverdracht met meer tips(PDF)
  • Weet je hoogte. Houd rekening met waterstand, belading en hefbare/overzakbare stuurhut. 
    Meer over stuurhutschades
  • Beperk brandrisico’s. Gebruik zo weinig mogelijk gas en houd installaties en machinekamer op orde. 
    Tien tips brandpreventie aan boord
  • Werk nieuwe bemanning bewust in. Gebruik een inwerkchecklist en voeg scheepsspecifieke punten toe.
    Maak nieuwe bemanning wijzer.
  • Communiceer helder bij bruggen/sluizen en in drukte. Meld bijzonderheden direct aan elkaar én (waar nodig) aan de beheerder.
  • Gaat het toch mis? Leg vast en meld snel. Zo beperkt vervolgschade en stilstand.

Preventiewijzer binnenvaart

De preventiewijzer bestaat uit adviezen rondom transportveiligheid en het geven van tips voor de afwikkeling van schade. Denk hierbij aan tips rondom het invullen van een schadeformulier, hoe om te gaan met schade bij kleine aanvaringen en wat een schipper zelf kan doen om schade te voorkomen. De preventiewijzer is niet uitputtend, we hebben slechts de belangrijkste onderwerpen en tips opgenomen. De onderwerpen zijn geselecteerd op de meest voorkomende schademeldingen. 

Download de preventiewijzer (PDF)

Experts uit de binnenvaart aan het woord

  • Impact van aanvaringen op binnenwateren. 
    Aanvaringen op de binnenwateren hebben vaak grotere gevolgen dan gedacht. Schade aan schip of infrastructuur, stremmingen, stilstand of zelfs letsel: het zijn risico’s die je als schipper liever voorkomt. TVM scheepsexpert Ernst Geluk deelt zijn inzichten over hoe schippers risico’s beter kunnen inschatten én beperken.
  • Scheepvaart in de zomermaanden. Hoe ga je als beroepsvaart of pleziervaart om met de veiligheid in drukke zomerperiodes? Freek Baron, schadebehandelaar scheepvaart, beantwoordt hierover vijf vragen.
  • Voorkomen is beter dan genezen. Dat motto hanteert Rob Jans, TVM scheepvaart schade-expert. Vooral het vetsmeerapparaat verdient daarbij extra aandacht volgens Rob. “Een regelmatige controle hiervan voorkomt schadeposten van minstens 15.000 euro.”
  • Naast de aanvullende dekking Hoofdmotor uitgebreid bestaat er de mogelijkheid om de clausule 'reparatie hoofdmotor tot 200% van de dagwaarde' toe te voegen aan de polis. Esther Otten, relatie beheerder Binnendienst Scheepvaart, beantwoordt hierover vijf vragen.
  • Oplossing voor stijgende schadeherstelkosten. Schadeherstelkosten stijgen steeds nadrukkelijker. Gevolg is dat premies telkens omhooggaan. En dat frustreert. Bij schippers, maar ook bij verzekeraars. Wat is de oplossing? George Lagerburg, relatiebeheerder scheepvaart bij TVM, springt in de bres voor de sector.
  • De keerkoppeling inspecteren. Iedere schipper weet dat er in de machinekamer een keerkoppeling staat. Een onmisbaar onderdeel van de aandrijving van het schip. Dat de keerkoppeling regelmatig onderhoud vereist is lang niet bij alle schippers bekend stelt Mattijs Vinckemöller, senior expert schade en materiaal scheepvaart bij TVM verzekeringen.
  • Regelmatig wordt Jaap Kriele, scheepsexpert bij TVM verzekeringen, geconfronteerd met de aangifte van brand aan boord. De schade kan gemakkelijk oplopen tot tienduizenden euro’s. Reden voor de scheepsverzekeraar aan te dringen op brandpreventie aan boord. Jaap geeft 10 tips om brand te voorkomen.
  • Flexibele koppeling ondergeschoven kindje. Zeker een paar keer per jaar treft Rob Jans, TVM expert schade scheepvaart, een schade aan die is ontstaan aan de flexibele koppeling, het rubber tussen de hoofdmotor en de tandwielkast. Lees de tips van Rob waar je op moet letten en aansprakelijk voor bent op het water.
  • Droogzetten van een schip. Het lijkt elke keer slechts een verplicht tussendoortje, een routineklusje: het droogzetten van een schip. Maar hoe vanzelfsprekend het ook lijkt, er ontstaat toch dikwijls schade aan het onderwaterschip. Er komt dan ook meer kijken bij een hellingbeurt, zegt Bas de Bruin, TVM adviseur preventie en risicobeheer binnenvaart.
  • Geluidsnormen: geen rijen schepen bij de sloperijen. Eigenaren van schepen die voor 1976 zijn gebouwd, moeten vanaf dit jaar jaar voldoen aan ‘nieuwe’, keiharde geluidseisen. Maar de binnenvaart zou de binnenvaart niet zijn, als er geen ontsnappingsclausules waren. TVM Scheepvaart-expert Han Philipsen legt het uit.

Meestgestelde vragen preventie binnenvaart

Ondernemers aan het woord