Overslaan en naar de inhoud gaan

Laagwater in de binnenvaart

Door de aanhoudende droogte heeft de scheepvaart last van laagwater. Op alle grote rivieren behalve de Maas heeft de scheepvaart last van verminderde vaardiepte doordat de waterstand steeds verder zakt. Hoe beperkt u overlast en schade en zorgt u ervoor dat u, uw schip en uw bemanning veilig uw vaart kunt vervolgen? Lees hier de tips van Bas de Bruin, adviseur preventie en risicobeheer scheepvaart.

Binnenvaartschip

Risico’s laagwater in de binnenvaart

Bas de Bruin legt uit wat de grootste risico’s van laagwater voor de binnenvaart zijn. “Het grootste risico van laagwater is het aan de grond lopen van uw schip. Daarnaast is er door de smalle vaargeulen een groter risico op aanvaringen met andere schepen, objecten en in combinatie met het zomerweer: zwemmers, watersporters.

Door het laagwater kunnen schepen minder lading meenemen. Hier varen er meer schepen om dezelfde hoeveelheid goederen te kunnen vervoeren. Hierdoor is het drukker op een smaller vaargebied en wordt het risico op aanvaringen groter.”

Hoe kunt u de risico’s bij laagwater vermijden?

“Bij laagwater is een goede reisvoorbereiding het allerbelangrijkst. Controleer de pegelstanden en raadpleeg meerdere malen per dag de actuele waterstanden op teletekst, per marifoon en/of platformen als de Duitse website Elwis en de websites van de vaarwegbeheerders. Zo voorkomt u foutieve aflaaddieptes en dure verrassingen op uw route”, vertelt Bas de Bruin.

Onze tips bij laagwater

  • Wees extra alert op de pleziervaartboten. Sinds 2020 is het aantal pleziervaartboten flink toegenomen. Opvarenden zijn soms onervaren en zijn niet altijd op de hoogte van de vaarregels.
  • Wees er bewust van dat extra uitkijk nodig is. Er zijn grotere dode hoeken tot maximaal 350 meter door de minder beladen schepen. 
  • Het stroombed van de rivier(fehltiefen) kan veranderen. Als u in Duitsland vaart, kunt u dit in de gaten houden op de website van de Duitse vaarwegbeheerder.
    ELWIS - Diepe Atlas Rijn
    ELWIS - Nachrichten für die Binnenschifffahrt
  • Hou een veiligheidsafstand aan van 20 cm bij zand- en grindbodems. Neem een veiligheidsafstand van 20 tot 40 cm bij rotsachtige bodems aan bij het berekenen van de juiste aflaaddiepte.
  • Controleer na aanvang van uw reis dagelijks de actuele waterstanden. Dat kan via onderstaande websites. Zo weet u zeker dat u langs u het ondiepste punt van uw traject kunt varen.​​​​
    Voor uw Duitse vaarten: 

    PEGELONLINE (wsv.de)
    Voor waterhoogtes in Nederland: 
    Waterhoogte - Rijkswaterstaat Waterinfo

    Voor waterstanden in Nederland: 
    Waterstanden – Binnenvaart Kennis
  • Houd er rekening mee dat bij laad- en losplaatsen afwijkende diepgangen kunnen zijn. Zorg er voor dat u op de hoogte bent van de situatie bij de laad- en losplaatsen. 
  • Vaar defensief, kijk vooruit en communiceer proactief. Omdat het drukker is op het water is het extra belangrijk om rekening te houden met het andere scheepvaartverkeer.

Wat moet u doen als u schade aan uw schip hebt?

Meld iedere schade zo snel mogelijk. Dit kan op iedere werkdag tijdens kantooruren en bij dringende zaken zelfs 24 uur per dag en 7 dagen per week. Wij bespreken met u welke maatregelen nodig zijn, of er een expert moet worden ingeschakeld of dat het voldoende is dat u de reparatienota opstuurt.