Manoeuvreerschades in de top 3 schades
Manoeuvreerschades staan al jaren steevast in de top 3 schades in de transportsector. Denk aan schade bij het achteruitrijden, keren, smalle laadperrons of het aanrijden van obstakels in een krappe omgeving. Dat zijn situaties waarin snel schades ontstaan – maar ook situaties die te verbeteren zijn. “Juist omdat manoeuvreerschades zo vaak voorkomen, zitten daar vaak de ‘quick wins’,” vertelt Linda.
Dan heb je ook nog de schades die extra aandacht verdienen: de zeldzamere, maar ingrijpende schades met grote impact op chauffeur, bedrijf én maatschappij.
Grote schade, grote gevolgen
Schades met hoge impact komen minder vaak voor, maar zijn veel ingrijpender. Ze zorgen niet alleen voor een hogere schadelast, maar raken ook de chauffeurs en ondernemers persoonlijk. Denk aan ongevallen waarbij derden betrokken zijn, of situaties waarin er sprake is van letsel of strafrechtelijke aansprakelijkheid.
“Ondernemers en chauffeurs onderschatten soms de juridische en persoonlijke impact,” legt Marius uit. “Bijvoorbeeld wanneer de chauffeur zicht belemmerd heeft door vlaggetjes of accessoires voor de voorruit.”
Belemmerd zicht: onderschat, maar risicovol
Veel chauffeurs willen hun werkplek ‘gezellig’ maken met vlaggetjes, bordjes of andere persoonlijke items. Begrijpelijk – maar gevaarlijk. Het beperkt het zicht, en bij een ongeval kan de chauffeur daarvoor zowel civiel- als strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld.
Toch blijkt dit een gevoelig onderwerp te zijn in bedrijven. “Ondernemers geven aan dat ze het lastig vinden om chauffeurs hierop aan te spreken,” vertelt Linda. “Daar willen we als TVM bij helpen.”
“We doen dit niet om te pesten. We doen het voor de veiligheid van de chauffeur – en die van anderen.” – Linda
Wat kunt u doen?
Tijdens bijeenkomsten vragen ondernemers vaak om praktische ondersteuning aan TVM: heldere uitleg, voorbeelden, en materialen die zij kunnen gebruiken richting hun chauffeurs. TVM helpt daar actief bij, onder andere met:
Lees meer preventie tips