Overslaan en naar de inhoud gaan

Wilma Toering vertrekt per 1 oktober bij TVM

Na acht jaar neemt Wilma Toering afscheid van TVM. De Chief Commercial Officer (CCO) zag de coöperatie zich de afgelopen jaren verder ontwikkelen tot een brede dienstverlener waarin de verbinding met de leden centraal staat. 

“De onderlinge verbondenheid in de sector vind ik zó bijzonder.”  

Wilma Toering neemt afscheid van TVM na acht jaar

Het kwam kort voor de zomer als een verrassing voor het hoofdkantoor in Hoogeveen toen Wilma Toering bekendmaakte dat ze TVM na acht jaar gaat verlaten. Niet alleen haar naaste collega’s in de Raad van Bestuur, ook medewerkers in alle geledingen van de organisatie en de leden van de coöperatie waren verrast door het aanstaande vertrek van de bestuurder per 1 oktober.

Acht jaar als commercieel boegbeeld van TVM

Sinds 2017 is Wilma het commerciële gezicht van de transportverzekeraar naar buiten toe. Het waren uitdagende, enerverende jaren waarin TVM een aanzienlijke autonome groei doormaakte. Daarnaast bleef de coöperatie zich ontwikkelen tot veel meer dan een wielenverzekeraar. In gesprek met TVM Actueel blikt Wilma terug op haar bestuursperiode en kijkt ze samen met Michel Verwoest, CEO, vooruit naar de vraagstukken die de sector in de nabije toekomst wachten én welke rol de coöperatie hierin kan spelen.

Een persoonlijke keuze met ‘mixed feelings’

Wilma vertelt dat ze haar besluit om haar vleugels uit te slaan ‘met mixed feelings’ heeft genomen.

“TVM is al heel lang, een heel mooi bedrijf en ik durf wel te stellen dat ik inmiddels groen bloed door mijn aderen heb stromen."

"Maar eerlijk gezegd begon het een beetje te kriebelen. Ik ben in augustus 2017 als CCO in de Raad van Bestuur begonnen en het afgelopen jaar dacht ik; jeetje, misschien is acht jaar ook wel een mooie mijlpaal om te stoppen. In bestuurdersland is het gebruikelijk om in commitment van meerdere jaren te denken. Wil ik me opnieuw voor langere tijd binden aan TVM of wil ik nog een keer iets anders gaan doen? Daarin heb ik mijn persoonlijke afweging gemaakt”.

Nieuwe uitdaging: CEO bij Heuver in Hardenberg

Ze gaat in het najaar aan de slag als CEO bij Heuver, een internationale leverancier van banden en wielen in Hardenberg. “Toch een beetje transportgerelateerd dus”, lacht ze.

De transport- en logistieksector heeft de afgelopen jaren haar hart gestolen, vertelt Wilma. “Elke dag wordt er in deze sector een topprestatie geleverd. Er heerst een ‘niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit’. Transporteurs hebben met grote uitdagingen te maken, denk alleen al aan de verduurzaming van het wagenpark, en de marges zijn niet de grootste. Transportondernemers zitten continu kort op de bal en dat boeit me enorm.”

Transport kent geen pauzeknop

CEO Michel Verwoest sluit zich daarbij aan: ‘Het is een sector waarin echt topsport wordt bedreven. De verschillen tussen een gezonde of geen gezonde bedrijfsvoering zijn flinterdun. Daarnaast hebben transportbedrijven met grote investeringen te maken en moeten ze continu anticiperen op veranderende wetgeving. Ondertussen zijn ze 24/7 in bedrijf want transport kent geen pauzeknop. De consument pikt het niet als er in de supermarkt lege schappen zijn.”

Verbondenheid in de sector

De transportwereld was niet geheel nieuw voor Toering toen zij in 2017 bij TVM binnenstapte. Bij haar vorige werkgever, ING Oost-Nederland, had ze veel klanten uit de transportsector. Toch was ze na haar entree als CCO verbaasd hoe sterk transporteurs zich met elkaar verbonden voelen. “Als de nood aan de man is, staan ondernemers in deze sector zij aan zij; ze zien elkaar helemaal niet als concurrenten. Er was eens een grote brand bij een transportbedrijf en dan zie je echt dat iedereen klaarstaat om het bedrijf weer snel in de benen te helpen. De één bood vrachtwagens aan, de ander had nog opslagruimte over. Wat er dan loskomt, vind ik zo bijzonder. Er heerst een enorme onderlinge verbondenheid.” In die verbinding speelt TVM ook een steeds prominentere rol, vult Michel aan. “We zijn meegegroeid met onze leden en met de onderwerpen die op hen afkomen.”

TVM laadpas  

Onder leiding van Wilma en Verwoest heeft de verzekeraar de afgelopen jaren uiteenlopende zaken kunnen ontwikkelen. Wilma wijst hierbij onder meer op de upgrade van de ‘Mijn TVM-omgeving’, de introductie van het Bumper-platform om schades beter te registreren en analyseren plus de komst van allerlei initiatieven op het gebied van de energietransitie zoals het Zero Emissie Event en de TVM laadpas voor leden.

Continu vernieuwen als coöperatie

Wilma: “Dat doen we allemaal samen met heel veel collega’s en onze leden, alleen kun je niks. Het mooie is dat we nooit tevergeefs een beroep doen op wie dan ook. Altijd zijn leden bereid om mee te denken en om tijd te investeren in een pilot."

"We zijn meer dan ooit een coöperatie voor en door onze leden.”

Michel verwijst hierbij naar de transitie die TVM doormaakt, waarbij nieuwe diensten en oplossingen worden ontwikkeld. “Wij bieden niet alleen een heel breed assortiment verzekeringen aan, maar kijken ook steeds meer samen met de leden naar de vraag: waar heeft de sector behoefte aan? En wat kan TVM hierin betekenen? Alles wat we samen beter kunnen doen dan alleen, is ons speelveld. Denk aan onderwerpen op het gebied van preventie, veiligheid en duurzaamheid; die handschoen pakken wij graag op.”

De introductie van de TVM laadpas

Een mooi recent voorbeeld van deze innovatieve werkwijze is de introductie van de TVM laadpas. Dankzij deze laadpas kunnen TVM-leden straks gebruikmaken van elkaars laadpleinen om hun elektrische vrachtwagens op te laden. Het voordeel is dat de tarieven hier lager liggen dan bij publieke laadpunten. Bovendien kunnen transportbedrijven die hebben geïnvesteerd in een laadplein via deze weg een deel van hun investeringen terugverdienen.

Michel: “Wij spelen hierbij in op een breed gedragen behoefte uit de sector. Momenteel staan we nog redelijk aan het begin van de overgang van dieseltrucks naar elektrische vrachtwagens. De verwachting is dat over vijftien jaar het grootste deel van het vrachtwagenpark uit elektrische voertuigen bestaat. Voordat het zover is, willen wij precies weten hoe alles werkt en wat de risico’s zijn. Wij willen het voor onze leden mogelijk maken om te investeren in een laadplein en daar helpen wij hen intensief bij, ook bijvoorbeeld met het afsluiten van een laadpleinverzekering.”

Wilma: “De kracht van onze coöperatie is dat we continu blijven vernieuwen. We proberen in de sector altijd één stap verder te zijn. Dat doen we niet uit een ivoren toren, maar op een heel pragmatische en laagdrempelige manier waarbij we samen optrekken met de leden.”

De menselijke maat blijft centraal staan

In de afgelopen acht jaar dat Wilma Toering zitting nam in de Raad van Bestuur mag er dan heel veel veranderd zijn bij TVM, de kern van het bedrijf is altijd hetzelfde gebleven. Ondanks de forse groei en ontwikkelingsslag die daarmee gepaard ging, is de menselijke maat nooit verloren gegaan.

“We hebben de dienstverlening uitgebreid, maar centraal daarin blijft de relationele kracht van ons bedrijf”, aldus Michel. “Wat dat betreft gaan we de passie en betrokkenheid van Wilma bij onze leden missen, maar TVM blijft altijd rationeel als emotioneel betrokken bij onze achterban. We weten inhoudelijk wat er nodig is en daarnaast staan we schouder aan schouder als daar behoefte aan is. Die waardering zie je ook terug in de loyaliteit van onze leden.”

“Het sterke relationele aspect wat ons onderscheidt, moeten we koesteren”, vult Wilma aan. “Daar moeten we heel zuinig op zijn. Wat niet te kopiëren is, is het dna van onze medewerkers. Vooral van onze mensen die de klanten dagelijks bedienen zoals medewerkers van de schadeafdeling en sales.” Verwoest: “Juist in de digitale wereld waarin we leven wordt het menselijk contact mijns inziens nog belangrijker. Wie naar TVM belt, hoort geen voice response-systeem. Wij werken met echte mensen die snappen wat een klant bedoelt. Bij calamiteiten hebben onze medewerkers aan een half woord genoeg, we vragen niet eerst naar het polisnummer. Die vertrouwensrelatie gaat vaak al decennia terug.”

Vooruitblik: AI en de toekomst van de transportsector

Met grote veranderingen voor de deur zoals de invoering van de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026, de ETS 2-heffing in 2027, de elektrificatie en alle technologische ontwikkelingen (zoals AI) wacht de sector een uitdagende tijd. “Ik verwacht dat AI op korte termijn grote impact zal hebben”, stelt Michel. “Niet alleen voor de transportsector als geheel, maar ook voor ons als financiële instelling. Met AI kunnen we straks bijvoorbeeld veel betere analyses maken over rijgedrag en schades. Ook biedt AI kansen om onze dienstverlening nog verder te professionaliseren, maar de menselijke maat blijft ons uitgangspunt.”

Sectorbreed wordt er bovendien volop gebrainstormd hoe met AI-tools fraude opgespoord kan worden en wat AI kan betekenen om de risico’s op cybercriminaliteit in te dammen.

Dankbaar afscheid met een groen hart

De wereld staat niet stil, de transportsector staat nooit stil en hetzelfde geldt voor TVM. “TVM is een prachtig bedrijf dat een mooie toekomst voor zich heeft”, besluit scheidend CCO Wilma Toering. 

“Ik heb de afgelopen acht jaar zeker een groen hart gekregen. Ik kijk met heel veel dankbaarheid en warmte terug op mijn tijd bij TVM en zeker op de fijne contacten met alle klanten en collega’s. Het is gewoon goed zo.”