Overslaan en naar de inhoud gaan

Schade aan een elektrische vrachtwagen: wat moet je doen?

Wat moet u doen als u schade heeft aan uw elektrische vrachtwagen? Wat zijn de verschillen tussen schade aan een elektrische vrachtwagen en aan een dieseltruck? Peter Bloemendaal, schade-expert bij TVM vertelt meer. “Het is echter niet altijd direct te zien dat er schade is ontstaan aan de elektrische vrachtwagen”, vertelt Peter. Hij vertelt welke controlestappen u kunt nemen om er achter te komen waar en welke schades er zijn.

schade aan uw elektrische vrachtwagen

Risico's bij schade aan een elektrische vrachtwagen

Bij schade aan een elektrische vrachtwagen zijn er verschillende risico's. 

Elektrische schokken
Ten eerste bestaat het risico op elektrische schokken als er schade is aan de hoogspanningscomponenten. Wees dus altijd voorzichtig bij het omgaan met beschadigde elektrische systemen.

Brandgevaar
Ten tweede is er een mogelijk brandgevaar als de batterij beschadigd raakt. Elektrische vrachtwagens zijn net zo brandveilig als dieseltrucks. Echter, als een elektrische trucks in brand vliegt, komen er andere risico's bij kijken.

Demonstratie brandschade tijdens Zero Emissie Event 2025
Tijdens het Zero Emissie Event 2025 was er een demonstratie van de brandweer over het blussen van een batterij van een elektrische vrachtwagen. Binnenkort vind u hier een terugblik op dit evenement met videobeelden van deze demonstratie.

Schade? En dan?

Als er schade is ontstaan aan een elektrische vrachtwagen, schakel dan meteen de hoofdschakelaar uit en neem de volgende stappen om de schade te herstellen en verdere complicaties te voorkomen. Wees ervan bewust dat een elektrisch voertuig andere risico’s met zich meebrengt dan een conventioneel brandstofvoertuig. Peter legt uit wat de vervolgstappen zijn: 

  • Veiligheid voorop:
    “Zorg ervoor dat jij en je eventuele bijrijder in veiligheid zijn voordat je actie onderneemt. Schakel indien nodig de hulpdiensten in. Bel bij calamiteiten 112 en vermeld dat het om een elektrisch voertuig gaat.”
  • Beoordeel de schade:
    “Inspecteer het voertuig grondig om de omvang van de schade vast te stellen. Let vooral op beschadigde onderdelen, zoals de batterij, bedrading of andere elektrische componenten.”
  • Neem contact op met TVM Assistance:
    “Meld de schade zo snel mogelijk bij ons. Vermeld dat het om schade gaat aan een elektrisch voertuig. Wij geven advies over de vervolgstappen.” TVM Assistance is 24/7 bereikbaar via 0528 29 29 11 of via tvmassistance@tvm.nl.
  • Een beschadigd voertuig parkeren:
    Parkeer het voertuig nadat het betrokken is geweest bij een impactvol incident, ook wanneer er geen uiterlijke schade zichtbaar is, op de separate locatie, zorg voor een ruime afstand (+/- 15m) tussen de truck en naastgelegen objecten en/of voertuigen. Een interne schade aan een batterij kan leiden tot een “thermal runaway”. Dit gebeurt niet noodzakelijkerwijs direct na een incident, maar kan ook iets later gebeuren.
  • Een beschadigd voertuig niet opladen:
    “De elektrische vrachtwagen mag niet worden aangesloten op een laadkabel in afwachting van de reparatie. Dit voorkomt de kans op gevolgschade, zowel aan het voertuig als aan het oplaadsysteem.”
  • Schakel een erkende en gekwalificeerde reparateur in:
    “Schakel bij schade aan een elektrische vrachtwagen een reparateur in die ervaring heeft met elektrische voertuigen. Zij kunnen de schade beoordelen en het herstelproces uitvoeren volgens de juiste protocollen.” 

    Het is essentieel voor chauffeurs van elektrische trucks om zich bewust te zijn van de specifieke risico's en herstelstappen bij schade. Schade aan een elektrische truck kan gevolgen hebben voor de batterij en andere elektrische systemen en er is een risico op elektrische schokken en brandgevaar.

"Schade aan elektrische trucks kan gevolgen hebben voor de batterij"

Door snel en zorgvuldig te handelen, contact op te nemen met erkende reparateurs en de voorgeschreven herstelprocedures te volgen, kan de schade op een veilige en efficiënte manier worden hersteld, zodat de truck weer snel en veilig op weg kan. 

Verschillen tussen schade aan een elektrische vrachtwagen en een diesel vrachtwagen

Peter: “De ontwikkelingen in de markt van elektrische vrachtwagens gaan razendsnel. Het schadeteam van TVM houdt dit nauwlettend in de gaten. Een elektrisch of hybride voertuig is geen gewoon voertuig, het kan de oorzaak zijn van ernstige ongevallen wanneer je bij bepaalde handelingen niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.” 

Wanneer u als chauffeur schade rijdt aan een elektrische vrachtwagen, zijn er enkele belangrijke verschillen ten opzichte van schade aan een dieseltruck om rekening mee te houden. Ten eerste is het elektrische aandrijfsysteem gevoeliger voor schade door de impact, vooral de batterij. Een beschadigde batterij kan leiden tot storingen in het hele voertuig. Daarnaast kan schade aan de elektrische bedrading en componenten van invloed zijn op de prestaties van de vrachtwagen.  

Controle op schades

Wanneer er een schade gereden is, kunnen er waarschuwingslampjes en/of signalen afgaan. Het systeem is voorzien van een ‘zelfdiagnose die bij een ingeschakeld contact het elektrisch systeem zal checken’.  
“U kunt echter niet alle ontstane schade aan een elektrische vrachtwagen direct zien”, vertelt Peter. ‘Als u vermoedt dat er door een aanrijding of andere manier schade is, neem dan de volgende controlestappen: 

  • Visuele controle
    Bekijk het accupakket, de buitenbeplating en afscherming. “Zijn er uitwendige beschadigingen? Als deze er zijn inspecteer je de onderzijde van het voertuig met een lamp, bijvoorbeeld met een zaklamp van de mobiele telefoon. Controleer de behuizing van het batterijpakket op scheuren en beschadigingen. Wees verdacht op sissende of borrelende of andersoortige geluiden. Controleer ook op (beginnende) rookvorming.”
  • Lekkagecontrole 
    Controleer de accu onder of in het voertuig op tekenen van elektrolytlekkage. Peter: “Elektrolytisch materiaal is vettiger dan water, ruikt doordringend en penetrant en veroorzaakt enige irritatie. Hoogspanningsaccu's hebben een vloeistofkoelsysteem. Controleer die onder en in het voertuig op tekenen van koelvloeistoflekkage.”
  • Operationele controle
    “Als je ziet dat de vrachtwagen op basis van de bovenstaande controles geen schade heeft, controleer dan op operationele defecten van het EV-systeem. Start en/of activeer het voertuig het EV-systeem. Geven de instrumenten fouten aan, behalve ‘accu opladen’ of iets dergelijks? Neem dan contact op met de dealer. Indien het noodzakelijk is om de hoogspanning uit te schakelen, wees er dan wel bewust van dat de hoogspanningsaccu, die zich in het accublok bevindt, nog wel onder spanning staat.“