Overslaan en naar de inhoud gaan

Schade aan een elektrische vrachtwagen: wat moet je doen?

TVM helpt u als chauffeur en ondernemer om schade te voorkomen. Waar moet u rekening houden wanneer u schade heeft aan een elektrische vrachtwagen? Wat moet u doen als u schade heeft? Moet u dan andere stappen nemen dan wanneer u schade heeft aan een diesel vrachtwagen? Peter Bloemendaal, schade-expert bij TVM vertelt meer. 

schade aan uw elektrische vrachtwagen

Risico's bij schade aan een elektrische vrachtwagen

Bij schade aan een elektrische vrachtwagen zijn er verschillende risico's. Ten eerste bestaat het risico op elektrische schokken als er schade is aan de hoogspanningscomponenten. Wees dus altijd voorzichtig bij het omgaan met beschadigde elektrische systemen. Ten tweede is er een mogelijk brandgevaar als de batterij beschadigd raakt. Handel snel en neem de juiste stappen om het risico op brand te vermijden. 

Schade? En dan?

Als er schade is ontstaan aan een elektrische vrachtwagen, schakel dan meteen de hoofdschakelaar uit en neem de volgende stappen om de schade te herstellen en verdere complicaties te voorkomen. Peter legt uit wat de vervolgstappen zijn: 

  • Veiligheid voorop:

    “Zorg ervoor dat jij en je eventuele bijrijder in veiligheid zijn voordat je actie onderneemt. Schakel indien nodig de hulpdiensten in. Bel bij lekkage 112 en vermeld dat het om een elektrisch voertuig gaat.”

  • Beoordeel de schade:

    “Inspecteer het voertuig grondig om de omvang van de schade vast te stellen. Let vooral op beschadigde onderdelen, zoals de batterij, bedrading of andere elektrische componenten.”

  • Neem contact op met TVM Assistance:

    “Meld de schade zo snel mogelijk bij ons. Vermeld dat het om schade gaat aan een elektrisch voertuig. Wij geven advies over de vervolgstappen.” TVM Assistance is 24/7 bereikbaar via 0528 29 29 11 of via tvmassistance@tvm.nl.

  • Een beschadigd voertuig niet opladen:

    “De elektrische vrachtwagen mag niet worden aangesloten op een laadkabel in afwachting van de reparatie. Dit voorkomt de kans op gevolgschade, zowel aan het voertuig als aan het oplaadsysteem.”

  • Schakel een erkende en gekwalificeerde reparateur in:

    “Schakel bij schade aan een elektrische vrachtwagen een reparateur in die ervaring heeft met elektrische voertuigen. Zij kunnen de schade beoordelen en het herstelproces uitvoeren volgens de juiste protocollen.” 



    Het is essentieel voor chauffeurs van elektrische trucks om zich bewust te zijn van de specifieke risico's en herstelstappen bij schade. Schade aan een elektrische truck kan gevolgen hebben voor de batterij en andere elektrische systemen en er is een risico op elektrische schokken en brandgevaar.  



    Door snel en zorgvuldig te handelen, contact op te nemen met erkende reparateurs en de voorgeschreven herstelprocedures te volgen, kan de schade op een veilige en efficiënte manier worden hersteld, zodat de truck weer snel en veilig op weg kan. 

Verschillen tussen schade aan een elektrische vrachtwagen en een diesel vrachtwagen

Peter: “De ontwikkelingen in de markt van elektrische vrachtwagens gaan razendsnel. Het schadeteam van TVM houdt dit nauwlettend in de gaten. Een elektrisch of hybride voertuig is geen gewoon voertuig, het kan de oorzaak zijn van ernstige ongevallen wanneer je bij bepaalde handelingen niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.” 

Wanneer u als chauffeur schade rijdt aan een elektrische vrachtwagen, zijn er enkele belangrijke verschillen ten opzichte van schade aan een dieseltruck om rekening mee te houden. Ten eerste is het elektrische aandrijfsysteem gevoeliger voor schade door de impact, vooral de batterij. Een beschadigde batterij kan leiden tot storingen in het hele voertuig. Daarnaast kan schade aan de elektrische bedrading en componenten van invloed zijn op de prestaties van de vrachtwagen.  

Controle op schades

Wanneer er een schade gereden is, gaan er waarschuwingslampjes en/of signalen af. Het systeem is voorzien van een ‘zelfdiagnose die bij een ingeschakeld contact het elektrisch systeem zal checken’.  

“Het is echter niet altijd zichtbaar dat er schade is ontstaan aan de elektrische vrachtwagen”, vertelt Peter. ‘Als u vermoedt dat er door een aanrijding of andere manier schade is, neem dan de volgende controlestappen: 

  • Visuele controle

    Bekijk het accupakket, de buitenbeplating en afscherming. “Zijn er uitwendige beschadigingen? Als deze er zijn inspecteer je de onderzijde van het voertuig met een lamp, bijvoorbeeld met een zaklamp van de mobiele telefoon. Controleer de behuizing van het batterijpakket op scheuren en beschadigingen. Wees verdacht op sissende of borrelende of andersoortige geluiden. Controleer ook op (beginnende) rookvorming.” 

  • Lekkagecontrole 

    Controleer de accu onder of in het voertuig op tekenen van elektrolytlekkage. Peter: “Elektrolytisch materiaal is vettiger dan water, ruikt doordringend en penetrant en veroorzaakt enige irritatie. hoogspanningsaccu's hebben een vloeistofkoelsysteem. Controleer die onder en in het voertuig op tekenen van koelvloeistoflekkage.” 

  • Operationele controle

    “Als je ziet dat de vrachtwagen op basis van de bovenstaande controles geen schade heeft, controleer dan op operationele defecten van het EV-systeem. Start en/of activeer het voertuig het EV-systeem. Geven de instrumenten fouten aan, behalve ‘accu opladen’ of iets dergelijks? Schakel dan het hoogspanningssysteem uit op de manier zoals is voorgeschreven door de fabrikant. Als je 10 minuten wacht nadat je het hoogspanningssysteem hebt uitgeschakeld, ontlaadt het systeem buiten de accu. Wees er echter wel van bewust dat de hoogspanningsaccu, die zich in het accublok bevindt, nog wel onder spanning staat.”