Door kunstmatige intelligentie lijken valse document bedrieglijk echt
Waren het eerst nog pijnlijke incidenten, nu gaat de groei van oplichting en diefstal door nepvervoerders gestaag voort. Dat gebeurt mede dankzij de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt om valse documenten bedrieglijk echt te laten lijken.
"We hebben op de schadeafdeling al de gekste dingen langs zien komen"
“We hebben er regelmatig mee te maken”, benadrukt Garic. “En alle gevallen hebben grote impact op de betrokkenen. De opdrachtgever, de eigenaar, eigenlijk iedereen die in de keten betrokken is en te goeder trouw heeft gehandeld, voelt zich bedrogen. Het komt echt hard aan.” Laatst nog had hij te maken met de diefstal van een lading kaas. Zijn mond viel open van verbazing. “Wie gaat er nou kaas stelen?”, zegt Garic vol verbazing. “Maar ja, het maakt de fake carriers niet uit. Natuurlijk maken ze het liefst iPhones buit. Maar we hebben op onze schadeafdeling al de gekste dingen langs zien komen. Het maakt de dieven niet uit. Vaak weten ze het zelf ook niet.”
De hele keten betrekken bij preventie
Garic wijst erop dat de gehele keten betrokken moet worden bij preventie, inclusief de verladers met eigen distributiecentra. “Daar worden goederen soms te makkelijk zonder adequate controles meegegeven”, stelt hij. “Daar zie ik het regelmatig misgaan.” De zwakste punten in de logistieke keten zijn de snelheid waarmee gehandeld wordt en de economische noodzaak om zo efficiënt mogelijk te werken. Lege kilometers kosten de transportbedrijven geld. Het is anno 2025 daarom bijna onmogelijk om geen zaken te doen via handelsplatforms als Timocom, TransEU of Teleroute. Voor het behalen van rendement is de markt aangewezen op de handelsplatformen.
Maar wat doe je als bedrijf als je dagelijks tientallen, zo niet honderden transportopdrachten per etmaal te verwerken hebt? Vaste charters bieden niet altijd uitkomst, soms moet je de deur uit om klanten te kunnen bedienen.
"Criminelen spelen vaak een dubbelrol, daardoor kunnen ze het hele proces manipuleren"
Goede controles vooraf zijn daarom noodzakelijk. Zeker bij twijfel. Garic: “Als je het niet vertrouwt, altijd bellen! Dan weet je of het klopt of niet.” Hetzelfde geldt voor het vier-ogenprincipe. Raadpleeg bij de minste twijfel altijd een collega. Garic en Hemmen benadrukken dat criminelen vaak een dubbelrol spelen. Dus niet alleen als vervoerder, maar ook als partij die opdrachten uitzet. Hierdoor kunnen ze het hele proces manipuleren en is het risico op fraude nog groter.
Vermijd contact buiten de handelsplatforms om
En ze hebben nog een tip: vermijd contact buiten de handelsplatforms om. Dat is vaak wat de criminelen juist willen. Dwing bijvoorbeeld om via de chatfunctie binnen het platform in gesprek te zijn. Op de handelsplatforms is het altijd zaak waakzaam en alert te blijven, vooral aan het einde van de dag of kort voor het weekeinde. Dan neemt de werkdruk toe en dreigt de oplettendheid minder te worden.
Handige AI-tools om bedrog te voorkomen
In die dagelijkse hectiek kan het controleren van documenten soms minder nauwgezet worden uitgevoerd. Toch bieden nieuwe AI-tools – dezelfde digitale techniek waarvan criminelen gebruikmaken – handige hulpmiddelen om bedrog te voorkomen.
Die controlemethode via bijvoorbeeld Microsoft Copilot is een van de aanbevelingen in de bijgaande controlelijst die TVM heeft opgesteld.
Met tools als Copilot kunnen onlogische plaatsen voor handtekeningen of onjuiste adressen snel worden ontdekt. Een Duits vestigingsadres met een Pools telefoonnummer? Dat vraagt om nadere aandacht. Gegevens of nummers in documenten waarmee gemanipuleerd is, worden er eveneens snel uitgevist.
Check door Copilot op documenten
Zo’n AI-check op papieren brengt soms bijzondere feiten aan het licht. Zo leverde een Poolse vervoerder onlangs documenten aan die er op en top uitzagen. Totdat het verzekeringscertificaat werd gecheckt. De simpele vraag wat er niet logisch was aan het bewuste document, werd door Copilot snel beantwoord: de lading bleek in Polen te zijn uitgesloten van dekking. En dat is niet erg logisch voor een transporteur, die werkzaam is in en vanuit Polen.