Overslaan en naar de inhoud gaan

Bewustwording fake carriers moet omhoog "Vermijd contact buiten de handelsplatforms om"

Jaarlijks wordt in de Benelux voor naar (lage) schatting 350 miljoen euro aan goederen verduisterd, onder meer door zogenoemde fake carriers, nepvervoerders die op transportbeurzen actief zijn. De oplichtingspraktijken worden steeds gehaaider. Om de schadelast beheersbaar te houden, wijst TVM op de negatieve ervaringen en geeft vanwege de toegenomen risico’s een reeks preventietips. Johan Hemmen, manager Preventie en Risicobeheer en Jasmin Garic, manager Schade Logistiek en Transport vertellen meer.

Johan Hemmen en Jasmin Garic op een viaduct

Gestolen goederen teruggevonden

Een berichtje op Transport Online van eind oktober 2025: 

‘Verzekeraar TVM heeft samen met schadespecialisten van TT-Experts enkele honderden pallets met gestolen goederen teruggevonden op een locatie in Duitsland. De ladingen waren buitgemaakt via fake carriers. De totale waarde wordt geschat op ruim een miljoen euro.’

"Alle goederen die makkelijk zijn te verhandelen, zijn interessant voor fake carriers"

De labels waren in de meeste gevallen van de goederen verwijderd, om de herkomst te verdoezelen. Het gaat de nepvervoerders al lang niet meer om die ene lucratieve, tot de verbeelding sprekende lading iPhones. “Al is het bakpoeder, alles is interessant voor de fake carriers, mits makkelijk te verhandelen”, constateert Johan Hemmen, manager Preventie en Risicobeheer bij TVM.  

Hij en zijn collega Jasmin Garic, manager Schade Logistiek en Transport bij TVM, zien de praktijken van de fake carriers flink toenemen. En daarom willen zij namens TVM de bewustwording in de branche verhogen.

Kennisdeling helpt in de bestrijding van fake carriers

Het delen van kennis en ervaringen is belangrijk voor de hele bedrijfstak, benadrukt Johan Hemmen. Kennisdeling is een gezamenlijke dam die kan worden opgeworpen ter bestrijding van fake carriers. “Op veiligheid en preventie concurreer je niet, daar help je elkaar.”  

Verzekeringstechnisch gezien is het belangrijk de schadelast beheersbaar te houden. Het begint daarom met het inschatten van de risico’s. Hemmen: “Ik denk dat langzaamaan het kwartje begint te vallen. De risico’s worden groter.”

Iedere week 5 meldingen van fake carriers

De praktijken van nepvervoerders vormen een plaag die lastig te bestrijden valt. Hooguit te beheersen. Jaarlijks wordt in de Benelux voor ten minste 350 miljoen euro aan lading verduisterd, onder meer door criminelen die zich voordoen als betrouwbare vervoerder. Landelijk gezien komen iedere week gemiddeld vijf meldingen binnen van fake carriers, dus zo’n 250 per jaar. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2022. De schaamte onder de getroffen vervoerders is vaak groot, de angst voor reputatieschade bij de klanten eveneens.

Door kunstmatige intelligentie lijken valse document bedrieglijk echt

Waren het eerst nog pijnlijke incidenten, nu gaat de groei van oplichting en diefstal door nepvervoerders gestaag voort. Dat gebeurt mede dankzij de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt om valse documenten bedrieglijk echt te laten lijken.

"We hebben op de schadeafdeling al de gekste dingen langs zien komen"

“We hebben er regelmatig mee te maken”, benadrukt Garic. “En alle gevallen hebben grote impact op de betrokkenen. De opdrachtgever, de eigenaar, eigenlijk iedereen die in de keten betrokken is en te goeder trouw heeft gehandeld, voelt zich bedrogen. Het komt echt hard aan.” Laatst nog had hij te maken met de diefstal van een lading kaas. Zijn mond viel open van verbazing. “Wie gaat er nou kaas stelen?”, zegt Garic vol verbazing. “Maar ja, het maakt de fake carriers niet uit. Natuurlijk maken ze het liefst iPhones buit. Maar we hebben op onze schadeafdeling al de gekste dingen langs zien komen. Het maakt de dieven niet uit. Vaak weten ze het zelf ook niet.”  

De hele keten betrekken bij preventie

Garic wijst erop dat de gehele keten betrokken moet worden bij preventie, inclusief de verladers met eigen distributiecentra. “Daar worden goederen soms te makkelijk zonder adequate controles meegegeven”, stelt hij. “Daar zie ik het regelmatig misgaan.” De zwakste punten in de logistieke keten zijn de snelheid waarmee gehandeld wordt en de economische noodzaak om zo efficiënt mogelijk te werken. Lege kilometers kosten de transportbedrijven geld. Het is anno 2025 daarom bijna onmogelijk om geen zaken te doen via handelsplatforms als Timocom, TransEU of Teleroute. Voor het behalen van rendement is de markt aangewezen op de handelsplatformen.  

Maar wat doe je als bedrijf als je dagelijks tientallen, zo niet honderden transportopdrachten per etmaal te verwerken hebt? Vaste charters bieden niet altijd uitkomst, soms moet je de deur uit om klanten te kunnen bedienen.

"Criminelen spelen vaak een dubbelrol, daardoor kunnen ze het hele proces manipuleren"

Goede controles vooraf zijn daarom noodzakelijk. Zeker bij twijfel. Garic: “Als je het niet vertrouwt, altijd bellen! Dan weet je of het klopt of niet.” Hetzelfde geldt voor het vier-ogenprincipe. Raadpleeg bij de minste twijfel altijd een collega. Garic en Hemmen benadrukken dat criminelen vaak een dubbelrol spelen. Dus niet alleen als vervoerder, maar ook als partij die opdrachten uitzet. Hierdoor kunnen ze het hele proces manipuleren en is het risico op fraude nog groter. 

Vermijd contact buiten de handelsplatforms om

En ze hebben nog een tip: vermijd contact buiten de handelsplatforms om. Dat is vaak wat de criminelen juist willen. Dwing bijvoorbeeld om via de chatfunctie binnen het platform in gesprek te zijn. Op de handelsplatforms is het altijd zaak waakzaam en alert te blijven, vooral aan het einde van de dag of kort voor het weekeinde. Dan neemt de werkdruk toe en dreigt de oplettendheid minder te worden. 

Handige AI-tools om bedrog te voorkomen

In die dagelijkse hectiek kan het controleren van documenten soms minder nauwgezet worden uitgevoerd. Toch bieden nieuwe AI-tools – dezelfde digitale techniek waarvan criminelen gebruikmaken – handige hulpmiddelen om bedrog te voorkomen.  

Die controlemethode via bijvoorbeeld Microsoft Copilot is een van de aanbevelingen in de bijgaande controlelijst die TVM heeft opgesteld. 

Met tools als Copilot kunnen onlogische plaatsen voor handtekeningen of onjuiste adressen snel worden ontdekt. Een Duits vestigingsadres met een Pools telefoonnummer? Dat vraagt om nadere aandacht. Gegevens of nummers in documenten waarmee gemanipuleerd is, worden er eveneens snel uitgevist. 

Check door Copilot op documenten

Zo’n AI-check op papieren brengt soms bijzondere feiten aan het licht. Zo leverde een Poolse vervoerder onlangs documenten aan die er op en top uitzagen. Totdat het verzekeringscertificaat werd gecheckt. De simpele vraag wat er niet logisch was aan het bewuste document, werd door Copilot snel beantwoord: de lading bleek in Polen te zijn uitgesloten van dekking. En dat is niet erg logisch voor een transporteur, die werkzaam is in en vanuit Polen.  

Rode vlaggen  

Een van de rode vlaggen genoemd in de bijgaande tips is de aanbieding van een (te) lage of juist hoge vervoersprijs. Hoge tarieven kunnen een signaal zijn van fraude. Criminelen kunnen bewust hoge prijzen bieden om het vertrouwen van bonafide vervoerders te winnen. Wie de markt een beetje kent, weet dan dat oplettendheid geboden is.

"Deze criminaliteit is vaak goed georganiseerd"

Hemmen heeft vanwege de enorme schaal van de transportbeurzen niet de illusie deze vorm van criminaliteit te kunnen uitbannen. “Dit is een sector met een enorme tijdsdruk waarin goederen snel worden verhandeld. En daders zijn moeilijk te pakken. Ze werken vaak met stromannen. Of ze kopen een dekmantelbedrijf om daarmee snel toe te slaan”, legt hij uit. En nee, het zijn volgens hem echt niet alleen Oost-Europeanen. Ze zitten ook in Nederland. Ze zijn goed georganiseerd. En er komt nog bij: de opsporingscapaciteit is beperkt en onderzoeken over de landsgrenzen heen zijn moeilijk.

"Het kan je onderneming omver trekken als je niet goed oplet"

Scherpte is daarom van groot belang. De gevolgen voor ondernemers kunnen aanzienlijk zijn als niet zo veel mogelijk is gedaan om risico’s uit te sluiten. Hemmen: “Het kan je onderneming omver trekken als je niet goed oplet en limietdoorbreking je wordt aangerekend omdat je onzorgvuldig bent geweest als vervoerder. Het kan je tonnen aan schade kosten. De risico’s zitten vooral bij de middelgrote bedrijven, waar misschien minder tijd en investeringsruimte is om tegenmaatregelen te nemen.”