Jumbo op weg naar duurzame distributie

Na het eeuwfeest in 2021 maakt Koninklijke Jumbo Food Group zich alweer op voor de verdere verovering van de harten van steeds meer Nederlandse en Belgische consumenten. Of het nou razendsnelle thuisbezorging via fietskoeriers is of de vergroening van het omvangrijke wagenpark, de innovatie gaat volgens vlootbeheerder Wilko Maas in volle vaart door. Lees hieronder een deel uit het interview uit de TVM Actueel van april 2022.

jumbo duurzaam tvm verzekeringen

Anno 2022 is die eerste vrachtwagen opgevolgd door bijna 700 vrachtauto’s die dagelijks ruim 700 vestigingen in Nederland en België bevoorraden. Nog eens een kleine 700 bestelwagens, waaronder de elektrische Street Scooters, worden gebruikt voor de fijnmazige bood­schappenlevering en ­service. De energietransitie is hoogst actu­eel door de hoge brandstofprijzen als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne. “Die situatie is natuurlijk verschrikkelijk, dat is duidelijk. Nie­mand zou dit mee mogen maken. Het gevolg is echter ook dat de business case voor elektrificatie belangrijker wordt”, zegt Vlootbeheerder Wilko Maas (49).

Naast ons staat de eerste DAF Electric, gebouwd in samenwer­king van Jumbo met VDL en DAF. Het is het paradepaardje van de groene vlootvernieuwing, maar bij die ene emissieloze truck zal het niet blijven. Uitbreiding is onderweg. Ook Scania levert dit voorjaar een volledig elektri­sche bakwagen. Het zijn de voorboden van een toekomstige overstap naar volledig duurzaam transport. Maas wijst op het dak van het distributiecentrum. Daar maakt een groot aantal zonnepanelen het gebouw vrijwel geheel zelf­ voorzienend qua energie.

Regisseur

Als vlootbeheerder heeft hij een centrale rol als regisseur in een ongekende, dagelijkse operatie om 22 procent van de huisgezin­ nen in Nederland via het winkelbe­stand van boodschappen te voorzien. “Vrijwel alles wat met wielen te maken heeft ligt bij ons team op het bordje”, zegt Maas. Ruim 10.000 mensen in de supply chain zijn namens Jumbo zeven dagen per week bezig om vanuit de regionale distributiecentra in Woer­den, Veghel, Breda en Beilen alle dor­ pen en steden in het land te bedienen. Daarnaast zijn er nog tal van regionale steunpunten van waaruit de thuisbe­zorging wordt geregeld. Maas spreekt in dat verband van bricks (stenen, de winkels dus) en clicks (de home delivery van via het internet of app bestelde boodschappen).

Voor een buitenstaander oogt zijn werk als een hels karwei. Maas over­ziet namens Jumbo niet alleen het wagenpark, maar samen met de dc's, de chauffeursopleidingen, de brand­ stofaankoop, de verzekeringen en de schade­afhandeling en maakt hij deel uit van het team dat verantwoordelijk is voor het verdere distributieproces. “Maak je geen zorgen, zonder mij gaat het ook allemaal door”, zegt hij gemoe­delijk, als hem naar het stressniveau gevraagd wordt. Maar dan vertelt Maas: “Natuurlijk zit er een bepaalde druk op dit proces. De klant staat bij ons altijd op één. Die moet niet mis­ grijpen in de supermarkt. Het is een lastig evenwicht om altijd voldoende voorraad in de winkels te hebben, maar ook om te voorkomen dat producten over de datum raken omdat ze te lang liggen.”

Jumbo bevoorraad de bricks­ en clickswereld voor een gedeelte met eigen vervoer en werkt daarnaast samen met partners in de transport­branche. Met name kwalitatieve en flexibele vervoerders die bekend zijn met de supermarktdistributie. De chauffeurs van deze vervoerders rij­den ook gedeeltelijk met de typische gele oplegger met daarop de merk­ naam Jumbo.

Loyaliteit

De keuze voor Scania verraadt ook een grote loyaliteit in de richting van partners. Al sinds jaar en dag rijden de rechtsvoorgangers van Jumbo met Scania, dat de status van preferred supplier heeft. Net zoals Jumbo trou­wens al 41 jaar is aangesloten bij TVM. Het blijkt ook uit het bedrijfsmotto: ‘Samen, Ondernemen en Winnen’.

“Maar we blijven een handels­ bedrijf, hè”, voegt de vlootbeheerder er meteen aan toe. “Het gaat bij vracht­auto’s bijvoorbeeld natuurlijk wel om ‘the total cost of ownership’. We hebben een goede relatie met Scania, vanzelfsprekend, maar dat neemt niet weg dat we ook een samenwerking zijn aangegaan met DAF en VDL voor de elektrificatie.”

Energietransitie

Het tempo waarin de energie­ transitie kan en zal gebeuren is nog wel een heikel vraag­ stuk, erkent hij. Zo gelden er op basis van het Klimaatakkoord met ingang van 2025 in veel binnensteden milieuzones met nul uitstoot van vrachtwagens. Vanaf 2030 is zero emissie de norm en op den duur wordt diesel helemaal uitgefaseerd.

“Die transitie houdt ons op vele ter­reinen bezig en geeft een extra dyna­miek aan ons werk”, aldus Maas. “Kijk, een dieseltank van 600 liter is met vijf minuten en een kop koffie gevuld. Maar de elektrische trucks, waarvan de batterijen overigens steeds beter en sterker worden, moet wel langdurig worden opgeladen. Onze vracht­wagens moeten niet alleen worden volgeladen, maar ook ópgeladen.”

Dat stelt grote eisen aan de laad­infrastructuur en uiteraard aan de beschikbaarheid van elektrische vrachtwagens. “De routekaart op weg daarheen zijn we nu binnen Jumbo aan het smeden, daar ligt echt de focus op.” 

Het is duidelijk dat de tweede eeuw in het bestaan van Koninklijke Jumbo Food Group begonnen is met volop duurzame uitdagingen.