Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijden in Duitsland

Een ongeval met uw vrachtwagen is altijd vervelend. Specifiek in Duitsland gelden regels welke afwijken van wat u gewend bent in Nederland. Op deze pagina zijn een aantal belangrijke aspecten van het rijden in Duitsland uiteengezet, wat u moet doen bij schade en een aantal praktische tips. U vindt deze ook terug in onze Wegwijzer Rijden in Duitsland. 

 

Wegwijzer Rijden in Duitsland 

Ga goed voorbereid de weg op

Een ongeval met uw vrachtwagen is altijd vervelend. Helemaal als dat in het buitenland gebeurt. U krijgt dan te maken met wetten en regels die in Europa van land tot land verschillen. Daarom is het belangrijk goed voorbereid op weg te gaan. 

Belangrijke zaken voor het rijden in Duitsland

En we geven u handvatten die helpen bij het afwikkelen van schade. Zo weet u waar u aan toe bent en gaat u goed voorbereid op weg. Wij wensen u een veilige rit!

  • Parkeert u een vrachtwagen van 3,5 ton of zwaarder in Duitsland binnen de bebouwde kom? Dan moet u altijd bij een lantaarnpaal of op een andere verlichte plaats parkeren.
  • Bij het sluiten van rijstroken (bijvoorbeeld bij een ongeval of bij wegwerkzaamheden) is ritsen (Reißverschlussverfahren) verplicht en moet de ritser ook de ruimte krijgen. Bij het invoegen op de snelweg geldt deze regel niet.
  • Inhalen bij wegwerkzaamheden (Baustelle) mag alleen als dit geen gevaarlijke situaties veroorzaakt. Is het zicht bij mist, sneeuwval of zware regen minder dan 50 meter? Dan kunt u met voertuigen van meer dan 7,5 ton beter niet inhalen.
  • Er is in Duitsland weinig tijd om bezwaar te maken. Stuur rapporten en formulieren van de Duitse politie en justitie daarom direct naar ons. En meld een aanrijding of ongeval ook telefonisch bij ons.
  • Een gevarendriehoek is verplicht voor alle stilstaande voertuigen op de openbare weg in de richting van het naderende verkeer. Op de Autobahn zet u de gevarendriehoek op 200 meter van de vrachtwagen. Ook moet u uw waarschuwingslichten aanzetten. Wees extra voorzichtig en let goed op achteropkomend verkeer. Vluchtstroken zijn vaak erg smal.

Wegwijzer Rijden in Duitsland (pdf)

Schade in Duitsland. Wat moet u doen?

  1. 1.

    Stop waar mogelijk na een ongeval en laat uw gegevens achter

    Bij een aanrijding met een buitenlandse partij komt de Duitse politie bijna altijd ter plaatse. Zolang de nodige gegevens van de betrokkenen niet zijn uitgewisseld, mag u de plaats van het ongeval niet verlaten. Doet u dat wel? Dan bent u strafbaar. Stop waar mogelijk, laat uw gegevens achter en bel zelf de politie. Doe dit ook als u wegmeubilair, bomen, heggen of iets dergelijks aanrijdt.

    Maak foto’s van de schade en de situatie. Zorg dat de kentekenplaat van de tegenpartij goed op de foto staat. 

  2. 2.

    Aansprakelijkheid en schulddeling volgens Betriebsgefahr

    Bij een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) is de eigenaar van de trekkende eenheid aansprakelijk. In sommige situaties is de aansprakelijkheid verdeeld over de trekker en de oplegger (of motorwagen en aanhanger). Ook kan zelfs de volledige aansprakelijkheid bij de eigenaar van de oplegger of aanhanger komen te liggen. 
    Is de oplegger achter een trekker (met buitenlands kenteken) van een ander gekoppeld? Dan kan ook de eigenaar van de aanhanger of oplegger rechtstreeks door een slachtoffer aangesproken worden. Die zal dan de schade aan het slachtoffer moeten betalen en de schade zelf verhalen bij de verzekeraar van het trekkende voertuig. 
    Het is daarom belangrijk om te weten wie er met uw aanhanger of oplegger rijdt. En of uw aanhanger of oplegger voor het WA-risico verzekerd is. 

    Om aansprakelijkheid vast te stellen, houdt de Duitse wet rekening met de grootte en het gebruik van de voertuigen. Betriebsgefahr heet dat. Staat de betrokkenheid vast, maar is de toedracht on-duidelijk? Dan geldt een schulddeling volgens Betriebsgefahr. Dit komt erop neer dat het gebruik van een vrachtwagen meer gevaar met zich meebrengt dan een personenauto. Schulddeling pakt dan ook meestal nadelig uit voor vrachtwagenbestuurders. 

    Bij schade of een ongeval wordt in Duitsland bijna nooit een Europees aanrijdingsformulier inge-vuld. De politie vult ter plekke vaak een Unfallmitteilung in. Hierop vermeldt de politie meestal de aansprakelijke partij als eerste. Ook staat hierop wie een boete (Verwarnung) krijgt. Maakt de poli-tie nog een uitgebreid rapport? Dan staat dat ook op de Unfallmitteilung.

  3. 3.

    Het betalen van de boete (Verwarnung)

    Het betalen van de boete (Verwarnung) heeft veel invloed op het vaststellen van de aansprakelijkheid. Het betekent dat u erkent dat u in overtreding was. Bent u het hier niet mee eens? Vraag de politie dan om een Sicherheitsleistung. U erkent dan geen overtreding en betaalt een waarborgsom. Dit bedrag is meestal iets hoger dan de boete, maar u kunt dan wel bezwaar maken. Is de definitieve boete lager dan de waarborgsom? Dan krijgt u het verschil terug

  4. 4.

    Bewijskracht Schade Aanrijdingsformulier (SAF)

    Een door beide partijen ingevuld en ondertekend Europees schadeformulier bewijst de toedracht van de aanrijding. Bent u het niet eens? Onderteken het SAF dan niet. 

  5. 5.

    Bewijskracht getuigen

    Iedereen kan als getuige optreden. Dus ook inzittenden, familie en de bestuurder. De bestuurder mag alleen geen eigenaar van het betrokken voertuig zijn. 

Aanrijding in het buitenland?

Houd er rekening mee dat u dan te maken heeft met de wetten en regels van dat land. Dat kan betekenen dat u aansprakelijk bent, zelfs als u vindt dat u geen schuld heeft.

Wat doet u ter plaatse?

  • Onderteken het aanrijdingsformulier (SAF) alleen als u het eens bent met de inhoud.

  • Noteer de gegevens van getuigen.

  • Maak foto’s van de schade, de situatie en van de kentekens van betrokken voertuigen.

  • Weet u niet zeker wat u bij schade moet doen? Of twijfelt u over het handelen van de politie, de tegenpartij of andere betrokkenen? Bel dan onze TVM schadespecialisten via +31 (0)528 29 27 00. Wij helpen u graag verder