TVM greenpaper over de impact van corona en Brexit op logistieke ketens

TVM publiceert haar tweede greenpaper 'Logistieke ketens tijdens de coronacrisis'. Deze greenpaper gaat over de kansen van transportbedrijven en logistieke dienstverleners om in te spelen op structurele veranderingen in logistieke stromen en ketens. Ook komt de kwetsbaarheid van logistieke ketens aan bod in de greenpaper. En hoe reorganiseren de logistieke ketens zich? U leest het in de greenpaper.

 

TVM greenpaper - de impact van corona en Brexit op logistieke ketens | TVM verzekeringen

Tijdelijke sluitingen

De impact van coronacrisis en Brexit op de transport- en logistieke sector is immens gebleken: landsgrenzen sloten, fabrieken gingen dicht, de vraag naar goederen viel van de ene op de andere dag volledig weg of nam juist explosief toe. Nieuwe auto’s werden amper meer verkocht en de levering van drank en voeding kwam door de tijdelijke sluiting van de horeca tot stilstand. In de greenpaper 'Logistieke ketens tijdens de coronacrisis' leest u hoe deze ketens improviseren en zich reorganiseren tijdens het afgelopen jaar. 

Verdubbeling online bestellingen

Tegelijkertijd draaiden andere deelmarkten overuren; het kostte transporteurs grote moeite om supermarkten bevoorraad te houden en koerier- en pakketdiensten moesten alle zeilen bijzetten om het verdubbelde aantal online bestellingen op tijd bij de consument te krijgen.

Afhankelijkheid verkleinen

De logistieke ketens bleken grillig; corona en Brexit hebben die kwetsbaarheid alleen nog maar meer voor het voetlicht gebracht. Opdrachtgevers hebben gemerkt dat ze door complexe logistieke ketens afhankelijk zijn geworden van andere – veelal buitenlandse – ketenpartijen. Om hun logistieke keten crisisbestendiger te maken, willen ze deze afhankelijkheid verkleinen. 

Download de TVM greenpaper hier