Overslaan en naar de inhoud gaan

Workshop 'Wat betaalt u écht per kWh op uw eigen terrein?' Hou grip op energiekosten: optimaliseer uw laadplein

Elektrisch rijden roept vaak vragen op over actieradius, laadinfrastructuur en subsidies. Maar wie denkt dat de stroomkosten vanzelf meevallen, komt bedrogen uit. Tijdens de workshop ‘Wat betaal je écht per kWh op je eigen terrein?’ kregen bezoekers van het Zero Emissie Event 2025 inzicht in de verborgen kosten van elektrisch laden. En vooral: hoe je daar als vervoerder grip op krijgt. Robert Gunsing en Ivo Kleijntjens van Mobilyze vertelden meer.

Van tankpas naar kilowattuur: u bepaalt uw energieprijs

Dieselprijzen worden grotendeels bepaald door de markt. Bij stroom op uw eigen terrein heeft u veel méér invloed op de energieprijs. Mits u weet waar u op moet letten. Tijdens de workshop namen experts van Mobilyze de aanwezige ondernemers stap voor stap mee in de keuzes die je maakt bij elektrisch laden. Robert en Ivo gingen in op de volgende vragen:
- Welke energieleverancier kies je?
- Laad je op via het net of (deels) via je eigen zonnepanelen?
- Wat voor type laadpalen schaf je aan – en hoeveel?
- Hoeveel verlies treedt op tussen aansluiting en voertuig?
 

“Als je overstapt op elektrisch, is het cruciaal om die keuzes bewust te maken. Wat straks jouw kilowattuurprijs wordt, bepaal je voor een groot deel zelf.”
 

Het verschil zit in de details – en die kosten geld

De workshop liet zien hoe complex het kostenplaatje in de praktijk kan zijn. Niet alleen de laadinfra is duurder dan verwacht, ook de ‘verliezen’ in de installatie tellen mee. Hoe langer de kabel, hoe meer stroom je onderweg verliest. En al die schakels – laadpaal, omvormer, aansluiting – kosten energie en dus geld.

Een deelnemer verwoordde het treffend:

“Ik dacht: de inkoop is gemiddeld zo’n 10 cent per kWh. Maar als je ziet wat je aan netbeheer en laadinfra nog kwijt bent, dan snap je dat het daar niet bij blijft.”

Bezetting bepaalt je winst – ook bij laadpleinen

Een belangrijk inzicht uit de workshop: investeren in een eigen laadplein is pas rendabel als je zorgt voor een goede bezettingsgraad. Oftewel: de laadpunten moeten gebruikt worden – liefst continu. Alleen dan kun je de vaste kosten per voertuig omlaag brengen.
 

“Koop er niet eentje, maar denk alvast groter. Zo benut je je investering beter én wordt je prijs per kWh lager.”

Conclusie: grip begint bij kennis

De workshop gaf transportondernemers concrete handvatten om de omslag naar elektrisch laden strategisch aan te pakken. Van zonnepanelen tot laadcapaciteit en van netbeheer tot laadstrategie: alles hangt met elkaar samen.

“Het helpt als je hier geweest bent. Dit zijn onderwerpen waar je normaal niet dagelijks mee bezig bent, maar ze bepalen straks wel je rendement.”

Meer over de sprekers

Robert Gunsing

Robert is altijd al bezig geweest met mobiliteit, logistiek en duurzaamheid. Al sinds 2015 loopt Robert rond in deze wereld waarin het draait om reizen, energie, laadpalen en elektrische (vracht)auto’s. Daarom had Robert al voor zijn afstuderen zijn toekomstplannen klaarliggen: Mobilyze starten en logistieke dienstverleners helpen om hun wagenpark te elektrificeren.

Ivo Kleijntjens

Ivo heeft een achtergrond in de logistiek en corporate sustainability. Samen met Mobilyze wil hij zich inzetten om bedrijven in de transportsector te verduurzamen. Hij vindt het transport een mooie en uitdagende sector met gedreven mensen. Zijn doel is om transportbedrijven te helpen om de overstap naar een elektrisch wagenpark behapbaar en makkelijker te maken.

Meer weten?

TVM ondersteunt transport- en logistieke bedrijven in de overstap naar zero emissie. Van advies en verzekering tot het slim inrichten van uw eigen laadplein.

Bekijk alle workshops van het Zero Emissie Event 2025

Neem contact op met uw adviseur of preventiespecialist

Meestgestelde vragen over energiekosten op eigen terrein