Tussen droom en daad: de realiteit van zero emissie
De ambitie is duidelijk: zero emissie in de transportsector. Maar de uitvoering blijkt complex. Bedrijven moeten op zoek naar haalbare oplossingen – voor vandaag én morgen.
“Je moet op allerlei manieren zero emissie gaan toepassen.”
In de workshop vertelde Adriaan over de praktische afwegingen tussen batterij-elektrisch vervoer en waterstof. Beide hebben voordelen – en beperkingen.
Netcongestie als keerpunt
Een belangrijk knelpunt voor batterij-elektrisch vervoer is netcongestie. Het elektriciteitsnet kan de vraag naar laadcapaciteit niet overal aan.
“We hebben nu met heel veel netcongestie te maken. Dat is best een probleem.”
Hierdoor komt waterstof in beeld. Niet als vervanging, maar als aanvullend alternatief dat het energiesysteem kan ontlasten.
Overtollige energie slim benutten
Wanneer er een overschot is aan zonne- of windenergie, kan deze energie worden omgezet in waterstof via elektrolyse. Deze waterstof is vervolgens op elk moment beschikbaar voor gebruik.
“Dan kun je er vrij makkelijk met elektrolyse waterstof van maken, wat we kunnen bewaren voor later.”
Wanneer is waterstof interessant?
Adriaan vertelde tijdens de workshops over de situaties waarbij waterstof wél loont:
– Voor lange afstanden
– In zwaar transport
– Bij beperkte laadinfra
– In combinatie met energiehubs
Over Adriaan van Broekhoven
Adriaan van Broekhoven is gespecialiseerd in waterstofmobiliteit. Hij werkt al 45 jaar in de automobielbranche, waarvan inmiddels 26 jaar als technisch trainer met als specialiteit dieselmotoren en bedrijfswagentechniek. Vanaf 2015 is Adriaan zich gaan verdiepen in waterstof. Deze energiebron wordt vaak gezien als de vervanger van diesel. Adriaan schreef meerdere technische boeken geschreven over waterstof voor het MBO-onderwijs. Op dit moment werkt hij aan een groot waterstofleerproject Greening Europe AutoCove. Adriaan verzorgt regelmatig lezingen en livestreams om waterstoftechniek in de mobiliteit breder onder de aandacht te brengen.