Ruim baan voor SolarOnTop

Innovatieve start-up IM Efficiency gaat markt op met zonnepanelen voor opleggers

Duurzaamheid is een belangrijk thema in de wereld van Logistiek en Transport. Denk maar aan de Green Deal die de Europese Commissie afgelopen najaar presenteerde. In ons magazine TVM Actueel besteden we regelmatig aandacht aan dit onderwerp. Zo hadden we in de editie van februari 2020 een uitgebreid interview met de ondernemers Martijn Ildiz en Ruud Derks over SolarOnTop, hun initiatief om opleggers van vrachtwagens uit te rusten met zonnepanelen. Een uitsnede van het interview vind je hieronder:

Als jonge student International Business Administration aan de Universiteit Tilburg had Martijn Ildiz een eigentijdse hobby. Hij beklom als free runner daken van huizen en kantoorpanden om er vervolgens overheen te rennen en te springen. Alles voor de kick. Maar steeds vaker vond hij zonnepanelen op zijn weg. Waarom wel op daken en niet op opleggers, vroeg hij zich af. 

Het kan raar lopen. Free Running als inspiratiebron voor een nieuw businessmodel. Dit voorjaar hoopt Martijn Ildiz (27) als mede-oprichter van de innovatieve start-up IM Efficiency in Nederland naar de markt te gaan met zonnepanelen voor de opleggers van vrachtwagens. Daarmee is een nieuwe stap gezet in zijn persoonlijke missie om goederenvervoer op de weg volledig te verduurzamen. 

De urgentie tot veranderen

De interesse vanuit de logistieke- en transportsector voor het concept is groot. ,,Dit is het juiste moment. Iedereen voelt de urgentie tot veranderen”, zegt Ildiz. ,,Wanneer we als samenleving op een volgend niveau willen komen, moeten we op een duurzame manier met onze energiehuishouding omgaan. Ik geloof er heilig in dat wij, onze generatie, de ontdekkingsreizigers van de energie zijn.”
 
Met wij doelt Ildiz op zijn twee co-founders Jelle Aarnoudse en Ruud Derks en een handvol jonge studenten die hen ondersteunen. Aarnoudse heeft een achtergrond in elektrotechniek en houdt zich binnen IM Efficiency volledig bezig met productontwikkeling. Derks studeerde ooit werktuigbouwkunde in Eindhoven en werkte voor Philips en DSM onder andere in China, waar hij geïnspireerd raakte om zich in te zetten voor een duurzamere wereld. 
 
Het trio van IM Efficiency werkt vol energie aan SolarOnTop, zoals de officiële naam van hun product luidt. Alle hardware (vooral de zonnepanelen en lithium accu’s) wordt ingekocht, maar de intelligente software is zelf ontwikkeld en gaandeweg steeds verder verfijnd. Een wereldwijde octrooiaanvraag is ‘pending’. 

Accu's raken sneller leeg

Vrachtwagens verbruiken de laatste jaren steeds meer elektriciteit. Onderweg, maar ook bij stilstand, bijvoorbeeld door het gebruik van magnetron, koelkast of televisie in cabines. Die elektriciteit wordt nu nog zeer inefficiënt opgewekt. Van de energie in diesel wordt via de motor en de dynamo slechts twintig procent omgezet in elektriciteit. Bovendien moeten vrachtwagens hiervoor vaak stationair draaien, wat duur en vervuilend is en waardoor accu’s sneller leegraken. Met die wetenschap in het achterhoofd, ontstond bij Ildiz het idee voor SolarOnTop. 

Ildiz over het begin: ,,In 2016 kregen we van de Limburgse Investerings en Ontwikkelings Fonds (LIOF) een subsidie om een prototype te bouwen. Er ontstond een spontane samenwerking met transportonderneming Gehlen-Schols Logistics uit Kerkrade, inmiddels overgenomen door Vos Logistics.”

Minder CO2 uitstoot

Ildiz en Derks geloven heilig in SolarOnTop. Een investering van bijvoorbeeld 6500 euro in zonnepanelen op het dak en lithium batterijen in de buik van een trailer levert volgens de twee een besparing op van 2300 liter diesel per jaar (tot zo’n 5,5 procent) en een CO2-reductie van zes ton per jaar. ,,Dat zijn meer dan twee personenauto’s die je van de weg haalt”, zegt Ildiz over het voorbeeld van deze business case. ,,En als alle 143.000 vrachtwagens in Nederland met het systeem worden uitgerust, scheelt dat ruim 860 kiloton CO2 per jaar, 2,9 procent van de totale uitstoot van het Nederlandse wegverkeer. Het totale gewicht van ons solarsysteem bedraagt zo’n 150 kilogram, inclusief de control-unit. Het voertuig gaat door de toevoeging van gewicht inderdaad iets meer verbruiken, ongeveer zo’n 0,2 procent, maar de daadwerkelijke besparing is een veelvoud hiervan.” 

Rijdend zonnepark

Volgens hem is er sprake van een terugverdientijd van nog geen drie jaar. De vervoerders met wie Ildiz en Derks in gesprek gingen, toonden zich aanvankelijk sceptisch. Derks: ,,De vervoerdersmarkt is een tough business met lage winstmarges. Bij transporteurs ligt de focus bij innovaties meteen op de bewijslast. Terecht ook. Maar als je de cijfers laat zien, vragen ook zij zich af: Waarom hebben we in Nederland nog geen rijdend zonnepark in de vorm van zonnepanelen op alle vrachtauto’s?”
 
Interessant voor toekomstige gebruikers van SolarOnTop is dat de opgewekte energie ook teruggegeven kan worden via het lichtnet. Ildiz: ,,Er zijn in Nederland ongeveer 155.000 opleggers, in heel Europa zijn dat er ongeveer drie miljoen. Een oplegger heeft een gemiddeld oppervlak van dertig vierkante meter. Een eenvoudige rekensom leert dat hier enorm potentie zit.”

Lees het volledige interview met Martijn Ildiz en Ruud Derks in deze TVM Actueel:

Lees het magazine hier gratis.