Overslaan en naar de inhoud gaan

Jubileum voor Rederij Doeksen Innovatie en betrouwbaarheid vormen voor Doeksen al honderd jaar de leidraad

In juli vierde Rederij Doeksen dat het al honderd jaar de passagiersdienst naar Terschelling en Vlieland uitvoert. Een belangrijke functie die het familiebedrijf sinds jaar een dag vervult in Nederland. Annemieke van Brummelen, manager commerciële zaken, gaf TVM Scheepvaart een inkijkje.

Rederij Doeksen

Rederij Doeksen - onderdeel van holdingmaatschappij Koninklijke Doeksen BV, waarvan het hoofdkantoor in  Rotterdam is gevestigd – is in 1908 opgericht en voert dit jaar honderd jaar de passagiersdienst naar Terschelling en Vlieland uit. En bij die mijlpaal mag, vinden ze bij het gerenommeerde bedrijf, op gepaste wijze worden stilgestaan. Vandaar de jubileumexpositie die van april tot en met september te zien was in Harlingen, juíst omdat er zoveel mooie vertalen te vertellen zijn.  

Over oprichter Gerrit Doeksen. Over de vele schepen die de afgelopen honderd jaar naar de eilanden zijn gevaren. Of over stuurman Iemke Feenstra, die maar liefst vijftig jaar in dienst is geweest. “Het bedrijf is voortdurend in beweging en ontwikkeling”, zegt manager commerciële zaken Annemieke van Brummelen, die inmiddels elf dienstjaren achter de rug heeft bij Doeksen. “We streven naar steeds beter, qua dienstverlening, milieu en techniek. En wat heel bijzonder is: het personeelsbestand kent weinig verloop. Wie hier eenmaal werkt, wil vaak niet meer weg."

"De open cultuur, de korte lijnen binnen de organisatie en de gedrevenheid van al fijne collega’s staan symbool voor dit bedrijf.”  

Jubileumboek 

Op tafel in haar werkkamer ligt het gloednieuwe jubileumboek, dat onlangs is uitgebracht en dat via de website van de rederij te bestellen is à 19,23 euro (verwijzend naar het overnamejaar van de veerdienst). In de van prachtige foto’s voorziene ‘stoeptegel’ wordt de historie van Doeksen in hoofdlijnen beschreven. Lang verhaal kort: samen met zijn oudste zonen Jan en Daan begon Gerrit Doeksen in 1908 een bedrijf dat zich bezighield met schelpen zuigen en het bergen van schepen. Vijftien jaar later werd vervolgens de NV Terschellinger Stoomboot Maatschappij overgenomen. Daarmee werd het uitvoeren van de passagiersdienst tussen Terschelling en Vlieland en het vasteland aan het takenpakket toegevoegd. Anno 2023 bezit het bedrijf, dat op 5 juli officieel het honderdjarige jubileum van de veerdienst vierde, inmiddels een indrukwekkende vloot: vier veerboten, twee snelboten, één vrachtboot en een  watertaxi, die voornamelijk tussen de eilanden vaart.  

Jaarlijks worden ruim 785.000 passagiers over de Waddenzee vervoerd. “Qua DNA is ons bedrijf in wezen nog hetzelfde als een eeuw geleden”, zegt Van Brummelen, bladerend door het jubileumboek. “Net als toen, stellen we ons nog steeds vragen als: hoe kunnen we het onze gasten nóg beter naar de zin maken? Hoe kunnen we nóg slimmer en nóg veiliger varen? Op welke manier belasten we het  milieu zo min mogelijk? We willen altijd vooruit, zijn altijd op zoek naar manieren om de passagiers een zorgeloze tocht te bieden. Daarin is service verlenen heel belangrijk. En daar handelen we dan ook naar. "

"Innovatie en betrouwbaarheid vormen voor Doeksen al honderd jaar de leidraad.” 

Innovatie 

Over die drang naar innovatie kunnen ze bij het circa 340 werknemers (in het hoogseizoen) tellende bedrijf talloze voorbeelden noemen. Neem de introductie van catamaran-sneldienst Koegelwieck in 1973, een primeur in Nederland destijds, waarmee Doeksen de eerste Nederlandse rederij was, die een catamaran in een dienstregeling introduceerde en passagiers de mogelijkheid biedt om binnen vijftig minuten op het  eiland te zijn. Ter illustratie: ‘gewone’ schepen zijn ongeveer een uur en vijfendertig minuten (Vlieland) en twee uur (Terschelling) onderweg. En ook de reizigers het bedrijf steeds weer naar vooruitgang.

Doeksen kan terugkijken op een goed hoogseizoen. “We hebben het heel druk gehad en dat is mooi,” stelt Van Brummelen tevreden vast. “Hoewel de zomer qua weer  wisselvallig was en dagtoerisme daarom wat achterbleef, waren onze schepen over het algemeen goed gevuld. Dat is een goed teken. De eilanden blijken nog altijd onverminderd populair.” Kennelijk ook op dagen als vandaag, als de zomerzon zijn koffers al een poosje geleden heeft gepakt. Het zijn mooie taferelen rondom de ingang van de rederij. Vanaf de kade wuift een man zijn geliefde toe op een aanmerend schip. In de terminal omarmt een jong meisje een miniatuur versie van zeehond Doekie, de pluche mascotte van de firma die geregeld aan boord van de schepen te vinden is om kinderen te vermaken. En even verderop, op de parkeerplaats, begroet een dame haar zoon met een fanatisme alsof hij een jaar lang met een rugzak door Australië is getrokken. 

De beelden sluiten naadloos aan bij het feit dat het herhaalbezoek naar de eilanden hoog is: circa tachtig procent. Generatie na generatie genieten mensen van natuur, rust en gezelligheid op de eilanden. En niet in de laatste plaats van de overtocht. “Het bieden van goede dienstverlening staat bij ons hoog in het vaandel”, zegt Annemieke van Brummelen. “Het is prettig om te merken dat we daarin slagen.” 

Goodiebags 

De in Amersfoort opgegroeide Van Brummelen, die inmiddels alweer jaren in Leeuwarden woont met haar gezin, houdt zich in haar rol van manager commerciële zaken met tal van aspecten bezig. Ze geeft leiding aan de afdelingen marketing en communicatie, de frontoffice en het contactcenter. Ze richt zich ook onder meer op het ‘vermarkten’ van de eilanden en heeft hiervoor veel contact met organisaties op de eilanden. Hierdoor is ze regelmatig te vinden op Terschelling en Vlieland. Maar tenminste zo vaak schuift ze aan in een managementvergadering of houdt ze zich samen met collega’s bezig met de optimalisatie van de toegangscontrole.  

Haar werk is, kortom, zeer gevarieerd. “En voor mijn collega’s geldt hetzelfde”, zegt ze, om vervolgens een recent voorbeeld aan te halen. “Voorafgaand aan het officiële jubileum van de veerdienst in juli stonden we met elkaar goodiebags in te pakken voor honderd Harlinger gezinnen met een kleine beurs. Met gratis boottickets wilden we die mensen zo de gelegenheid bieden om een dagje weg te gaan. Ondernemers op de eilanden boden hiervoor gratis huurfietsen aan: dat zijn prachtige samenwerkingen. Dat is dankbaar werk en het zegt ook wat over de rol die we als bedrijf willen vervullen in Harlingen en op Terschelling en Vlieland. We zijn heel betrokken bij de regio.” 

Dat is Doeksen goed beschouwd al honderd jaar lang. En de ultieme ambitie binnen het familiebedrijf is om dit nog heel lang te blijven. In die zin breekt een belangrijke periode aan voor de onderneming, die sinds april 2014 het alleenrecht heeft op passagiersvervoer naar Terschelling en Vlieland. In dat jaar verleende de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan TSM (Rederij Doeksen) de Concessie Waddenveren West. Nu, in een tijdperk dat het einde van de concessie nadert (2029), is Doeksen er alles aan gelegen om ook daarna de belangrijke, verbindende functie te houden die het nu vervult voor de bijna 800.000 reizigers per jaar.