Een ongeluk zit in een klein hoekje
'Een ongeluk zit in een klein hoekje'. Een bekend spreekwoord, wat helaas ook geldt voor ernstige ongevallen, zoals een ongeval met letselschade of erger, een overlijden. Onze letselschadespecialisten handelen dagelijks de gevolgen van deze ongevallen af. Wij helpen de klant en de gewonde betrokkene om zo goed mogelijk verder te kunnen na zo’n ernstige situatie.
De afwikkeling van letselschades is de afgelopen jaren regelmatig negatief in het nieuws gekomen. Onze ervaring is dat dit excessen zijn, die niet dagelijks voorkomen. De uitdaging ligt in het juist beoordelen van de informatie die wij binnenkrijgen. Dit gaat van bewijstechnische informatie tot medische informatie om te beoordelen of de gestelde klachten het gevolg zijn van het ongeval. Het beheersen van de verwachting richting de klant en slachtoffer is hierbij van het grootste belang.
Ieder anderhalf jaar worden alle processen van TVM letselschade aan een strenge externe audit onderworpen. Onlangs is deze weer gehouden. Tijdens een uitgebreid onderzoek van enkele dagen, werden we getoetst op het naleven van beleid, gedragscodes en inhoudelijke vraagstukken. Eind mei ontvingen we het bericht dat er wederom een positief advies volgt voor verlenging van het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL). Een resultaat waar we met z’n allen hard aan hebben gewerkt en trots op mogen zijn.
Onderzoek naar ‘kwalijke praktijken’
In 2024 heeft het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) onderzoek verricht naar ‘kwalijke praktijken’ onder belangenbehartigers in de letselschadebranche. Het WODC vindt dat de rijksoverheid hier een regierol moet pakken.
De overheid grijpt ook op korte termijn al in, namelijk op 1 juli. Vanaf dan wordt de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) wettelijk verankerd voor verzekeraars. In deze gedragscode wordt de manier geregeld waarop verzekeraars, belangenbehartigers en betrokkenen omgaan met letselschadezaken. Het uitgangspunt van de code is dat partijen samen aan een oplossing werken, met een zo goed mogelijke passende oplossing voor de betrokkene als resultaat. Hiermee krijgen betrokkenen meer duidelijkheid over hun rechten.
Het verplicht verzekeraars tot transparante communicatie en tijdige afhandeling. Een rechtvaardige letselschadevergoeding draait niet alleen om cijfers, maar ook om evenwicht tussen erkenning van leed en zorgvuldig vastgestelde compensatie. De termijnen die in de gedragscode zijn opgenomen, worden namelijk onderdeel van het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten op de bedrijfsvoering van verzekeraars. Als het nodig is, kan deze toezichthouder ingrijpen bij de verzekeraar.
Ons streven is om ook in de toekomst de steeds strenger wordende eisen en processen kostenbewust en efficiënt te blijven uitvoeren. Hiervoor treffen we verschillende maatregelen, zoals het werken met AI-initiatieven. Hiermee gaan we bijvoorbeeld gespreksverslagen sneller opstellen. Uiteraard gaat dit met de uiterste zorg en blijft de privacy altijd gewaarborgd. Op die manier kunnen onze specialisten blijven doen waar ze goed in zijn: het in kaart brengen van de gevolgen van de letselschade en het helpen van alle betrokkenen.
“Een rechtvaardige letselschadevergoeding draait niet alleen om cijfers”
Zo kunnen wij onze betrokkenheid, deskundigheid en de betrouwbaarheid van TVM laten zien, en u zo snel mogelijk van dienst zijn. Als letselschadespecialist nemen wij u graag mee in hoe wij uw letselschades afwikkelen of hoe wij uw belangen kunnen behartigen bij een verhaalbare schade van u of een personeelslid.