Diefstal en vandalisme

We blijven meldingen ontvangen over diefstal, inbraak en vandalisme. Blijf dus alert als transportondernemer, planner en chauffeur. Zeker bij waardevolle/diefstalgevoelige lading en terreinen. Lees hieronder tips om dit te voorkomen.

diefstal vandalisme chauffeurs vrachtwagen | tvm verzekeringen

Beveilig uw terrein tegen diefstal en vandalisme

Bescherm uw onderneming en eigendommen door voldoende toezicht en controle op uw terrein. Niet alleen voor diefstal maar ook om de kans op schade door vuurwerk, brand en/of overlast te beperken.

  • Zorg voor snelle alarmopvolging bij onraad.
  • Doe binnen in het pand alle (brand)deuren dicht.
  • Zorg voor (extra) verlichting in- en om uw bedrijfspand(en).
  • Zet veiligheid als vast punt op de agenda van bijeenkomsten en overleggen.
  • Zet niet alle voertuigen strak naast elkaar, maar laat na iedere 5 voertuigen minstens 5 meter vrije tussenruimte en parkeer vrij van het pand of laaddocks.
  • Zorg ervoor dat deuren, ramen en terreinen goed afgesloten zijn.
  • Blijf alert en laat waar mogelijk surveillancerondes uitvoeren.
  • Wees alert op personen/bendes die onuitgenodigd “toevallig” op uw kantoor of verschijnen of rondneuzen op uw bedrijfsterrein(en).
  • Haal uw afvalcontainers zoveel als mogelijk weg van het buitenterrein en plaats uw kunststof containers binnen.
  • Zet lege pallets binnen, of zet deze op ruime afstand van gebouwen en/of voertuigen.

Tijdens feestdagen

  • Vergeet niet de brievenbus te beveiligen tegen het inwerpen van vuurwerk.
  • Wees extra alert en laat waar mogelijk meer surveillancerondes uitvoeren

Voorbereiding voor een veilige rit

We snappen dat u het misschien extra druk heeft om de vrachten en pakketten op tijd op de plaats van de bestemming te krijgen. Toch is het zeer belangrijk om de digitale vrachtuitwisseling/opdrachten te blijven controleren. Bestaan de actieve partijen daadwerkelijk en zijn ze bewezen betrouwbaar. Lees hier alle richtlijnen voor opdrachten, zoals registratiegegevens, verklaring VOG, telefoonnummer, afleveradres, waarschuwingsregister ect.

  • Neem altijd een expliciet verbod op om de lading verder ‘uit te besteden’
  • Zoek van te voren bewaakte parkings uit en plan de rit voor de chauffeur naar deze plekken
  • Zorg ervoor dat chauffeurs uitgerust op weg kunnen gaan, zodat zij zonder tussenstops kunnen doorrijden van en naar de laad-/losadressen of naar vooraf bepaalde bewaakte parkings. 
  • Analyseer samen met uw chauffeurs de te rijden routes en spreek ook in overleg met de opdrachtgever af waar gestopt mag worden.
  • Stem af met de chauffeur wanneer de ontvanger de vracht kan ontvangen. En wat als de ontvanger niet bereid is te lossen of het voertuig op het terrein toe te laten.
  • Wees bewust dat er niet voor niets deugdelijke sloten en/of anti-slashzeilen bestaan voor vrachtwagens. Controleer de verzegeling en sloten.
  • Is uw voertuig in orde? Denk aan brandstof, banden, ADR-gevarenkaart, blusser. 

Vrachtbrieven in orde? Banden op spanning? Bekijk de preventie checklist voordat u vertrekt.

Tips voor veilig onderweg

  • Vooral op (onbewaakte) parkings en bij voertuigen die buiten de poort van losadressen de nacht doorbrengen is het regelmatig raak. Het kan voorkomen dat het toch niet mogelijk is de nacht op een bewaakte parking of het terrein van de ontvanger door te brengen. Voorkom dan in ieder geval dat er in afgelegen gebieden geparkeerd moet worden voordat de lading geladen of gelost kan worden of op plaatsen die bekend staan als risicovol. Stem af met de planning en/of uw opdrachtgever als de ontvanger niet bereid is te lossen of het voertuig op het terrein toe te laten.
  • Door schuivende lading in uw vrachtauto neemt de kans op een ongeval, schade en/of stilstand toe. Daarom is ladingzekering altijd nodig, lees hier de verschillende vormen van lading zekeren. Voor planners, chauffeurs en loods medewerkers om medewerkers goed beslagen ten ijs te laten komen daar waar het gaat om veilig en schadevrij vervoer zijn er ook opleidingen (ook in het kader van Code 95).
  • Voorkom diefstal uit opleggers langs de snelweg en op onbewaakte parkeerplaatsen, door niet/of zo min mogelijk afkoppelen en onbeheerd achterlaten van opleggers.

Hoe is het bij u gesteld? 

Wij adviseren u na te gaan hoe bij u de situatie is. Wij dagen u daarvoor uit: loop in gedachten eens over uw terrein, langs de voertuigen, het hek, de poort en stel uzelf de volgende vragen:

  • Is er bedrijvigheid op ons terrein gedurende de nachtelijke uren en in het weekend?
  • Weten wij altijd wie er wanneer/waar op het terrein komen kan/mag?
  • Is het hekwerk intact en de omgeving vrij van losse attributen om er over te klimmen?
  • Gaat de poort automatisch open bij verlaten van het terrein? Ook ’s nachts?
  • Detecteert ons camerasysteem ook bewegingen?
  • Is onze toegangspoort inbraakproof?
  • Staan er waardevolle goederen op ons terrein? Staan die in huiven, kasten, of anders? Aangekoppeld, afgekoppeld, voorzien van sloten?
  • Wat als een personeelslid al dan niet vrijwillig, betrokken is bij bendes die het op de goederen hebben voorzien?
  • Is er voldoende verlichting op terrein, poort en hekwerk?

Oftewel: is de beveiliging van ons terrein op orde? In het geval het antwoord op deze vraag niet volmondig “ja” is raden wij aan om TVM preventie en risicobeheer te contacten voor tips en adviezen.

Contact 

  • Heeft u direct hulp nodig? Bel dan met TVM assistance. Een team van TVM-specialisten is dag en nacht bereikbaar via +31 (0)528 29 29 11 en helpt u waar mogelijk.
  • Doe altijd aangifte van diefstal, criminaliteit of verdachte situaties. Dat kan 24 uur per dag via het speciale telefoonnummer 088 00 87 44. Neem ook zo spoedig mogelijk contact op met TVM.

De digitale snelweg

Ook gaan er meer phishing mails in de rond tijdens de vele bestellingen van vrachten en pakketten. Per ongeluk een bijlage of linkje in een e-mail van een zogenaamd ‘bekende’ afzender aanklikken kan verstrekkende gevolgen hebben. Uw eigen gegevens of systemen kunnen geïnfecteerd worden met een virus waardoor uw onderneming plots niet meer functioneert.