Fraude onder controle houden
Het team komt in actie zodra er een verdachte schademelding binnenkomt. Dit zijn bijvoorbeeld herhaalde schadeclaims van dezelfde partij of claims met bepaalde afwijkende variabelen. Als dit het geval, komt het team Speciale Zaken in actie en start met een onderzoek. Dit doen zij niet alleen. Zij worden ondersteund door de fraudecontactpersonen op de verschillende afdelingen. Zij zijn de ogen en oren van onze afdeling.
"We onderzoeken, analyseren en brengen in kaart"
“Binnen de wettelijke kaders onderzoeken we dat wat mogelijk én relevant is,” legt Patrick uit. “We interviewen getuigen, analyseren gegevens en brengen schades in kaart. Hoe duidelijker het beeld van de modus operandi, hoe beter we kunnen adviseren en daarmee ook kunnen voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Uiteindelijk draait het om lagere schadelast. Als wij ons werk goed doen profiteert de klant daar ook van.”
"Als wij ons werk goed doen, profiteert de klant daar ook van"
Een aantal praktijkvoorbeelden
Wat zijn voorbeelden van frauduleuze claims? "Dat is heel divers", zegt Ewoud. "Denk aan tegenpartijen die schade aan hun opstal claimen omdat onze verzekerde met zijn voertuig daar tegenaan is gereden. Uit de systemen waarmee wij werken kunnen wij zien of er reeds schade aanwezig was. Het gebeurt met regelmaat dat er al schade aanwezig was maar toch de volledige schade geclaimd wordt. In dat geval passen wij een aftrek toe op de claim. Staat vast dat opzettelijk te veel is geclaimd dan handelen we de claim als frauduleus af. Dit kan vergaande consequenties hebben." Patrick vult aan: "Niet alleen bij opstallen maar ook bij voertuigschades zien wij geregeld dat oude reeds aanwezige schade geclaimd wordt. Ook hier hebben wij systemen voor die ons ondersteunen om dit te ontdekken."
Wat zijn consequenties bij een frauduleuze claim?
(Nog invullen)
Screenings: meer dan schade alleen
Afdeling Speciale Zaken ondersteunt niet alleen bij schadeclaims met bijzonderheden. Ook staan ze opgesteld voor screenings. Denk daarbij aan verzekeringsaanvragen van nieuwe relaties maar ook nieuwe aanvragen voor TVM foundation. Daarnaast doen zij screenings bij nieuwe samenwerkingen, zoals bij bepaalde nieuwe leveranciers. Vanaf 1 juli komen daar ook de PES screenings bij die nu bij een andere afdeling belegd zijn. “We zijn een faciliterend team,” zegt Ewoud. “We werken nauw samen met andere afdelingen. Dat maakt ons werk veelzijdig en dynamisch.”
"Ons werk is gevarieerd: van standaarddiefstallen tot complexe onderzoeken"
Elke dag anders
De werkdag begint vaak met een eerste check op nieuwe diefstalmeldingen. Daarna duikt het team in lopende zaken en beoordeelt onderzoeksrapporten. Patrick: “De onderwerpen zijn enorm gevarieerd. Van standaarddiefstallen tot complexe onderzoeken. En soms sta je ineens bij een klant in verband met een ‘fake carrier’ diefstal. Juist die afwisseling maakt het werk zo boeiend.”