Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten

Nederland krijgt 23 miljoen euro voor infrastructuurprojecten. Het geld komt uit een Europees potje.

2 april 2019

Nederland krijgt 23 miljoen euro voor infrastructuurprojecten. Het geld komt uit een Europees potje. Van dit bedrag wordt 4 miljoen euro gereserveerd voor truckparkeerplaatsen in Zuid-Holland, Brabant en Limburg en 10 miljoen euro om de overslag van goederen in de binnenvaart en op het spoor te verbeteren.
 
De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. De projecten zijn door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voorgedragen.

TVM juicht deze ontwikkeling toe. Zeker omdat het fenomeen ladingdiefstallen nog steeds een zware wissel trekt op de schadecijfers. Een oorzaak van dit hoge cijfer is dat er te weinig bewaakte parkeerplaatsen zijn. Zo’n 70 tot 80 procent van de ladingdiefstallen vindt plaats op onbewaakte parkeerplaatsen.

Truckparkeerplaatsen

In de provincies Zuid-Holland, Brabant en Limburg wordt 4 miljoen beschikbaar gesteld voor beveiligde private truckparkeerplaatsen in de omgeving van de belangrijke snelwegen voor transport van en naar de haven Rotterdam. In totaal komen er 800 parkeerplekken voor langparkeren bij op al bestaande truckparkeerplaatsen.

Onderdeel van het project is dat de parkeerplaatsen worden aangesloten op een systeem dat digitaal real-time inzicht geeft in beschikbare plekken op de private truckparkeerplaatsen.

Goederen

De terminal van Rotterdam World Gateway, het Rail Service Center aan de Eemhaven en Havenbedrijf Moerdijk krijgen samen zo’n 10 miljoen om de overslag van goederen naar binnenvaart en spoor te verbeteren. Met het geld worden onder meer twee containerkranen gebouwd.

TVM is blij dat dit gebeurt, want we zien dat het bittere noodzaak is. We zien regelmatig dat er vertragingen ontstaan door te weinig capaciteit. Door deze extra subsidie kan het vervoer via de binnenvaart verder gestimuleerd worden, waardoor de filedruk hopelijk afneemt.