Overslaan en naar de inhoud gaan

Efficiënt en duurzaam energiegebruik

"Dit is geen energietransitie, dit gaat om efficiënt en duurzaam energiegebruik". Voor Mathijs Vrijbloed, lid van de derde generatie in een Haarlems familiebedrijf gespecialiseerd in het vervoer van benodigdheden voor infrastructurele werken, is duurzaam en emissieloos transport een vanzelfsprekendheid. Vrijbloed Transport (180 werknemers, 130 voertuigen) heeft inmiddels zeven elektrische vrachtwagens en drie zijn er in aantocht. Mathijs vertelt over zijn weg naar zero emissie: “Duurzaam werken betekent meer rendement halen uit energie en met elektrische energie is dat rendement veel groter.”

Mathijs Vrijbloed | tvm verzekeringen

Waarom ben je begonnen met het toewerken naar zero emissie?

Vrijbloed: “We werken bij de aanleg van infrastructuur vaak rondom steden en dicht bij de mensen en juist daar is emissieloos rijden een belangrijk thema. We gebruiken nu ieder jaar 2,4 miljoen liter brandstof en het is voor iedereen duidelijk dat dit eindig is. Dan kun je maar beter tijdig omschakelen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat we de uitstoot gigantisch moeten terugbrengen. Ik rij zelf in een elektrische personenwagen met een verbruik van 1 kiloWattuur op 6 kilometer. Een vergelijkbare diesel heeft daarvoor driemaal tot viermaal zo veel energie nodig. Ik geloof daarom niet dat dit een energietransitie is, maar eerder een efficiencytransitie. Duurzaam werken betekent meer rendement halen uit energie en met elektrische energie is dat rendement veel groter.”

Wat vinden de klanten van de energietransitie?

Vrijbloed: “We werken voor opdrachtgevers die werk uitvoeren voor gemeenten en andere overheden. Sommigen in de branche probeerden in het verleden die overheden wijs te maken dat het helemaal niet mogelijk is om zware stenen, trottoirbanden en rioolbuizen met elektrische vrachtwagens af te leveren. Maar ja, we hebben gezamenlijk met een aantal opdrachtgevers bewezen dat het kan. Dit ontgaat ook de opdrachtgevers niet. Zero emissie wordt van lieverlee gewoon de norm. Bij aanbestedingen worden bedrijven door gemeenten en overheden steeds vaker gedwongen emissieloos te werken. Kan niet bestaat dus niet.”

Zero emissie is goed voor het klimaat, maar zijn chauffeurs al toe aan de energietransitie? Wat betekent het voor hen?

Vrijbloed: “Echt waar, we hebben bijna een bedrijfspsycholoog in dienst moeten nemen om de mentale barrière van diesel naar elektrisch te begeleiden. Een van de eerste chauffeurs die overstapte gooide al snel de handdoek. Het was voor hem een complete verbouwing van de dagelijkse routine. Het laden in de pauze kwam in de plaats van tanken. Alles wat chauffeurs gewend waren, wordt door de elektrisch rijden anders. Sommige mensen stonden bijna met tranen in hun ogen bij me toen ze moesten overstappen. Een chauffeur kreeg bij wijze van grap zelfs een pakje met batterijtjes nadat-ie was stilgevallen met een lege batterij. We hebben daarover intern best pittige gesprekken gevoerd. Daar moeten we doorheen. De jonge generatie chauffeurs is juist enthousiast. Eentje zei onlangs zelfs tegen mij: ‘Ik scoor met een elektrische truck punten bij de vrouwen’.’’

Wat zijn de operationele gevolgen van werken met elektrische vrachtwagens?

Vrijbloed: “Iets waar transportondernemers over zouden moeten nadenken is of het wel handig is om elektrisch op te nemen is in een dieseldenkende organisatie. Ook bij ons is zero emissie moeilijk te integreren in het bedrijf waarin ook diesels rijden. Dat vergt een totaal andere aanpak en planning. We denken erover om van elektrisch rijden het nieuwe normaal te maken en van diesel de uitzondering.”

Wat zou jij op weg naar verduurzaming anders hebben gedaan met de kennis van nu?

Vrijbloed: “Ik zou vroeg beginnen met het aanvragen van een kabel en eigen aansluiting. Dat hebben we twee jaar geleden gedaan en we hebben nu drie trafo’s op alle locaties met 2 mega-volt-ampere, waarmee we snel kunnen opladen. Dat is uit nood geboren, omdat marktpartijen niet snel genoeg gingen om het tempo van nieuwe elektrische vrachtwagens bij te benen. Dat lijkt nu echter wel te veranderen.”

Hoe ver is Vrijbloed Transport met de energietransitie?

Vrijbloed: “Ik durf te stellen dat we hebben de rol van pionier achter ons gelaten. We zijn aan het opschalen, kunnen snel uitbreiden met  elektrische vrachtauto’s. Op de schaal van 0 tot 100 staan we ongeveer op 90 procent. Die laatste 10 procent leer je toch alleen maar door ervaring op te doen. Dat moet ieder bedrijf voor zich doen. Daarom ben ik ook niet bang om kennis met andere transportbedrijven te delen.”