Overslaan en naar de inhoud gaan

Vloeibare producten vervoeren? Zo gaat dat bij Interstream Barging

Een sfeerreportage over binnenvaartbevrachter Interstream Barging

Binnenvaartbevrachter Interstream Barging uit Sliedrecht is een grote speler in het vervoer van vloeibare producten, waaronder mineralen, chemische producten en eetbare oliën. Dat gaat regelmatig om zeer gevaarlijke vloeistoffen. Dat moet op een veilige manier gebeuren. Benieuwd hoe dat eraan toegaat? Eind vorig jaar liepen we een dag mee bij Insterstream Barging. Hier volgt een sfeerreportage.

Interstream Barging

Eerder verschenen in TVM Scheepvaart, oktober 2022

Eén van de grootste binnenvaartbevrachters

Aan de oevers van de Beneden-Merwede in Sliedrecht, in het hart van de Nederlandse binnenvaartsector, huist sinds een klein jaar Interstream Barging. De binnenvaartbevrachter in vloeibare producten (mineralen, chemische producten en eetbare oliën) is één van de grootste binnenvaartbevrachters van Europa.

“Wij verzorgen het transport van vloeibare producten op een veilige en duurzame manier zegt fleet manager Rob van Doesburg van Interstream Barging op het hoofdkantoor met een schitterend uitzicht over het water. Van Doesburg is verantwoordelijk voor 25 schepen die het bedrijf in eigendom heeft. Hiernaast bevracht de onderneming zo’n 90 schepen van particuliere eigenaren.

“Wij zijn in staat om veilig de meest gevaarlijke stoffen te vervoeren, maar dan moeten wel stap voor stap de juiste procedures worden gevolgd."

Van fusies tot verhuizingen

Interstream Barging verhuisde in november 2021 van Geertruidenberg naar Sliedrecht, waar het zich omringd weet door service- en binnenvaartbedrijven. Het bevrachtingsbedrijf kent een lange historie. In 1903 zag voorloper Van Ommeren Binnentankvaart het levenslicht. Na vele overnames en fusies ontstond in 2002 Interstream Barging door het samengaan van de bedrijven Van der Sluijs en Vopak Mineral Oil Barging (Van Ommeren en Koninklijke Pakhoed). Anno 2022 staat de derde generatie van het familiebedrijf Van der Sluijs aan het roer van Interstream Barging; algemeen directeur Gertjan van der Sluijs.

Interstream

In gesprek met fleet manager Rob van Doesburg en Michael Zevenbergen (manager safety & operations bij Interstream Barging) vormen kwaliteit, veiligheid en opleiding de rode draad in de eigen vloot. Het zijn de kernwaarden waarin Interstream Barging zich wil onderscheiden. “Safety first”, laat Zevenbergen zich tijdens het interview meerdere keren ontvallen. Hij is bij Interstream Barging dan ook de man die verantwoordelijk is voor veilige werkprocessen aan boord van het schip.

Gevaarlijke stoffen, veilig vervoeren

“Wij zijn in staat om veilig de meest gevaarlijke stoffen te vervoeren, maar dan moeten wel stap voor stap de juiste procedures worden gevolgd. Onze medewerkers moeten over veel vakkennis van gevaarlijke stoffen beschikken”, stelt Zevenbergen.

“Bij twijfel over een veiligheidssituatie moeten ze direct aan de bel trekken. Hiervoor hebben we een speciaal systeem in het leven geroepen, het MOS-systeem: Melding van Ongewenste Situaties. Medewerkers aan boord zijn de ogen en oren van ons bedrijf. Als ze onveilige situaties zien, voorzien of meemaken, moeten ze daar melding van maken.”

“Ik ben in de praktijk begonnen en heb in mijn beginjaren veel tanks gewassen. Later ben ik inspecteur geworden."

Alleen vloeibare producten

Interstream Barging vervoert alleen vloeibare producten, de zogenoemde liquid bulk. De dienstverlening is onderverdeeld in drie divisies: Clean Petroleum Products (CPP) oftewel de minerale oliën zoals diesel en benzine. Chemicals en Specialties: de vloeibare chemische producten en Vegoil: de eetbare oliën.

Volop uitdaging in de binnenvaart

Zoals bij vrijwel alle bedrijven in en om de binnenvaartbranche, heeft Interstream Barging ook last van de krapte op de arbeidsmarkt. “De grootste uitdaging in de hele binnenvaart is zonder twijfel het varend en technisch personeelstekort”, zegt Van Doesburg. “Het loopt van de matroos tot de kapitein en van de monteur tot de leverancier.”

Hoe mooi het werken op een schip kan zijn, weten Rob van Doesburg en Michael Zevenbergen zelf als geen ander. Van Doesburg begon als jonge jongen als matroos in de binnenvaart en stapte later over naar de zeevaart waarin hij jarenlang als machinist de wereld over is gevaren.

Na veertien jaar koos hij voor een carrière aan de wal. Michael Zevenbergen begon in 1994 met varen in de binnenvaart bij een voorloper van Interstream Barging. “Ik ben in de praktijk begonnen en heb in mijn beginjaren veel tanks gewassen. Later ben ik inspecteur geworden en vervolgens heb ik me gespecialiseerd in de veiligheidsaspecten van het werken in de binnenvaart en op het opleiden van medewerkers. Ik ben praktijkgericht opgeleid en dat is in mijn functie een groot voordeel. Ik ben continu aan het verbinden; van theorie naar praktijk, van wal naar schip.”

Kostas

'Alle kapiteins zijn eerst matroos geweest'

Van Doesburg en Zevenbergen zien om zich heen dat veel jongeren het geduld niet kunnen opbrengen om in de binnenvaart de nodige vlieguren te maken. Van Doesburg: “Medewerkers die varen zijn eigenlijk allemaal van onderaf opgeleid. Je begint onderaan de ladder en daar heeft niet iedereen zin in. In onze branche is de instroom op een hoger niveau beperkt. Het draait vooral om ervaring opdoen in de praktijk.”

“Bij Interstream Barging zijn alle kapiteins en schippers eerst matroos geweest. Je moet al die stappen doorlopen omdat je gebonden bent aan een bepaald aantal vaardagen voordat je je Groot Vaarbewijs kunt halen. In de binnenvaart volg je een lang traject en dat is naar mijn mening ook goed, maar daar moeten mensen wel zin in hebben. Tegenwoordig zie je dat veel jongeren dat te langzaam vinden gaan en daardoor kiezen ze sneller voor een carrière aan wal. Doodzonde.”

"Aan boord is de voertaal vooral Nederlands; dit bevordert de communicatie en is ook goed voor de sfeer en veiligheid."

'Vanaf dag een leer je de praktijk aan boord'

Iedereen die werkzaam is als schipper in het vervoer van gevaarlijke stoffen moet een zogenaamd ADN-basisdiploma hebben (ADN is een reglement voor vervoer van gevaarlijke stoffen over binnenwateren). Voor het vervoer in chemietankers moet de verantwoordelijke schipper bovendien over een ADN-chemiediploma beschikken.

Zevenbergen: “Dat is de theoretische kant van het verhaal. Bij Interstream Barging doe je vervolgens in de praktijk bij ervaren collega’s kennis op wat betreft het laden, lossen en wassen van de tanks. Vanaf de eerste dag krijgen nieuwe medewerkers aan boord een praktijkopleiding.”

“Alle medewerkers worden bij ons opgeleid in de Nederlandse taal”, voegt Van Doesburg toe. Zevenbergen: “Voor de veiligheidscultuur is het hierdoor makkelijker om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Ook aan boord is de voertaal vooral Nederlands; dit bevordert de communicatie en is ook goed voor de sfeer en veiligheid. Het schip is toch je tweede thuis.” Voor het vervoer van chemische producten gelden strenge veiligheidseisen en strakke richtlijnen.

'Procesmatige benadering en veel discipline'

Er komt vooral veel bij kijken als er na het lossen van de ene lading chemische producten een andere lading in moet, waardoor eerst de ladingtanks moeten worden gewassen. Zevenbergen: “Onze medewerkers werken met heel veel wisselende producten. Je moet productinformatie kunnen lezen, begrijpen en toepassen. Dat vergt een procesmatige benadering en veel discipline.” Van Doesburg: “Alles valt of staat met hoe het personeel ermee om kan gaan. In de chemie ben je vaak meer bezig met ladinghandelingen dan met het daadwerkelijke transport van het goed.”

Haringvliet

Insterstream Barging steekt veel tijd in de toekomst

Interstream Barging steekt veel tijd en energie in het opleiden van medewerkers, vertelt Van Doesburg. “Als praktijkopleider zetten we zwaar in op BBL’ers (Beroepsbegeleidende Leerweg waarbij de student een arbeidsovereenkomst heeft met de werkgever), BOL’ers (Beroeps Opleidende Leerweg waarbij de student stages volgt) en op mensen die een zelfstudietraject volgen. We promoten deze groepen enorm; zij vormen onze toekomst.”

"Tegenwoordig zie je dat veel jongeren dat te langzaam vinden gaan en daardoor kiezen ze sneller voor een carrière aan wal. Doodzonde."

Interstream Barging probeert op allerlei inventieve manieren personeel aan zich te binden. Wie interesse heeft in een afwisselend beroep in de binnenvaart komt snel uit bij het Sliedrechtse bedrijf. Ook heeft de onderneming aanbrengingspremies in het leven geroepen, is er veel contact met opleiders van scholen, probeert het bedrijf zich via social media kenbaar te maken en beloont haar personeel met goede arbeidsvoorwaarden.

Zevenbergen: “Bij Interstream werkt de bemanning aan boord week op, week af en kan er in bepaalde gevallen zelfs parttime gewerkt worden.” 

Benieuwd naar andere klantverhalen?

Bij TVM zetten we trouwe klanten en partners graag in het zonnetje. Meer verhalen lezen, zoals deze over Interstream Barging? Klik hieronder op 'Lees meer'.

Klanten vertellen over TVM

We kijken graag met u mee en helpen u de juiste keuzes te maken. Of het nu gaat over verzekeren, zero emissie, schade afhandelen of schade vóór zijn. Bij TVM zit u goed. De verhalen van collega-transportondernemers bevestigen dat en vertellen waarom ze goed zitten bij TVM.