Samenwerken, innoveren en vooruitkijken
In een sfeervol ingericht café-restaurant in Apeldoorn schudt bestuursvoorzitter Michel Verwoest van TVM diverse handen. Hij is een bekend gezicht in Apeldoorn, de stad waar hij al meer dan veertig jaar woont. Terwijl in het etablissement de achtergrondmuziek zacht speelt, vertelt Verwoest dat hij zijn stad vooral door zijn voetbalachtergrond altijd trouw is gebleven. En omdat het gewoon een fijne plek is. Ook bleef Apeldoorn, dankzij zijn gezin, zijn uitvalsbasis.
In gesprek met Michel zijn de metaforen met de sportwereld nooit ver weg. De bestuursvoorzitter heeft het vaak over ‘het clubgevoel’ dat hij ervaart als hij met TVM-leden spreekt. Ook ziet Verwoest overeenkomsten tussen de logistieke sector en een voetbalclub. “Het draait in beide disciplines om mensenwerk waarbij – zo is mijn ervaring – de passie er vanaf spat.
"Iedereen wil op topniveau presteren, schouder aan schouder. En tegelijkertijd is er ruimte om elkaar eerlijk en respectvol de waarheid te vertellen.”
Veerkrachtige sector
Het zijn dynamische tijden in de transportwereld waar de marges klein zijn. De komende jaren komt er veel op de logistiek- en transportsector af. “We zijn een veerkrachtige sector, maar het is evident dat we voor uitdagingen staan”, wijst Michel onder meer op het onzekere economische gesternte. “Veel bedrijven zijn afhankelijk van Duitsland waar sprake is van economische tegenwind. In eigen land hebben we te maken met onzekerheid rond verduurzaming; pakt het kabinet nu echt door of niet? Verder zien we het aantal transportbewegingen in de agrarische sector afnemen en kampen we met vergrijzing onder chauffeurs”, somt hij op. Via samenwerking en verbinding verwacht TVM de vraagstukken voor de nabije toekomst het hoofd te kunnen bieden.
“Samen met onze leden zijn we klaar voor de uitdaging van morgen, daar ben ik van overtuigd.”
Intensief contact
Michel is bijna 3,5 jaar actief als bestuursvoorzitter van TVM. Bij zijn entree in september 2021 trof hij naar eigen zeggen een bedrijf aan ‘waarbij je door de hele organisatie proefde dat alle mensen gepassioneerd zijn om onze leden te helpen’. “Het mooie is dat onze medewerkers alle leden zo goed kennen, we staan heel dicht bij de klant. Die passie, klantgerichtheid en kennis en kunde van de sector waren de eerste zaken die mij opvielen. Ik durf wel te zeggen dat TVM het allerleukste verzekeringsbedrijf is dat ik ooit heb gezien.”
De bestuursvoorzitter onderhoudt zelf ook intensief contact met leden. Of het nu om reguliere afspraken gaat of om bijvoorbeeld bijeenkomsten met de 50-koppige Ledenraad, workshops voor nieuwe innovaties of om bijstand te verlenen wanneer een transporteur is getroffen door een calamiteit. “Ik wil altijd horen wat er speelt, wat we kunnen betekenen en wat we kunnen verbeteren. Als er in onze sector zaken zijn die beter in gezamenlijkheid aangepakt kunnen worden in plaats van door ieder bedrijf afzonderlijk dan proberen wij daar direct op in te spelen. Er komt veel op onze sector af, denk aan nieuwe wetgeving en duurzaamheidsvraagstukken. Veel van onze leden kampen met dezelfde uitdagingen; of ze nu drieduizend medewerkers in dienst hebben of eigen rijder zijn. Wij proberen alles zo goed mogelijk beheersbaar te krijgen. We brengen partijen samen en zoeken naar oplossingen.”
TVM laadpas
De komst van de TVM laadpas noemt Michel een mooie innovatie die in 2025 verder gestalte moeten krijgen. “De TVM laadpas is een typisch voorbeeld dat voldoet aan een breed gedragen behoefte in de sector. Met behulp van deze laadpas kunnen leden elkaars laadpleinen gaan gebruiken om hun elektrische vrachtwagen bij te laden. Als je als transporteur in je eentje een laadplein aanschaft, brengt dat ongelooflijk veel kosten met zich mee. Bovendien staat jouw laadplein grote delen van de dag leeg, terwijl jouw wagens elders in het land moeten laden bij aanbieders die vaak hoge kosten vragen. Wat wij doen is onze leden samenbrengen door via de TVM laadpas bij elkaar te kunnen laden. Het voordeel is dat de tarieven waarschijnlijk lager liggen en dat je je investeringen sneller kunt terugverdienen.”
Michel benadrukt dat TVM in dit geheel een faciliterende rol speelt. “We bemoeien ons niet met de prijs. Die wordt bepaald door de eigenaar van het laadplein”, licht de bestuursvoorzitter toe. De laadpas komt uit de koker van TVM en is vervolgens verder uitgewerkt met leden in de markt. “Het is een prachtig voorbeeld van hoe we als coöperatie willen werken; voor en door de leden.” De laadpas wordt in het eerste kwartaal van 2025, in eerste instantie op kleine schaal, geïmplementeerd. “Ons ideaal is dat in de toekomst elk TVM-lid dat elektrisch rijdt meedoet.”
Scheepvaart
Ook voor de scheepvaart zijn er binnen TVM verschillende ontwikkelingen. “We zetten de laatste jaren steeds meer in op preventiemaatregelen voor de scheepvaart om bijvoorbeeld kostbare brug- en sluisschades te voorkomen. Dat doen we onder meer met behulp van een eenvoudige startscan voor schippers”, zegt Verwoest die zelf een fervent pleziervaarder is. Verder heeft TVM onlangs ook een zero-emissieverzekering voor de scheepvaart gelanceerd. De voorzitter van het Bestuur zegt tevreden terug te kijken op de soepele invoering van nieuwe ict-systemen. Michel doelt hierbij onder meer op de verzekeringstechnische administratie, de geoptimaliseerde cybersecurity een betere efficiency en de nieuwe IT-keten live voor scheepvaart. "We waren altijd heel goed aan de voorkant van ons bedrijf, dus gericht op klantbediening. Maar aan de achterkant hadden we jarenlang in ons systeemlandschap veel dingen aan elkaar geknoopt. Terwijl we de winkel achter de schermen aan het verbouwen waren, liepen de processen aan de voorkant gewoon door - en zelf beter; voor onze klanten is het makkelijker geworden om schades te registeren en ze krijgen beter inzicht in de schades. Ik ben er heel trots op dat we binnen TVM, met een relatieve kleine club, meerdere nieuwe ict-systemen tegelijkertijd hebben aangepakt. Met onze goede ervaringen voor de nieuwe IT-keten live voor scheepvaart, schakelen we nu door naar transport en logistiek.
Totaalpakket
Samenwerken met én voor de sector is een van de stokpaardjes die Michel de komende jaren nog verder wil intensiveren. Onder zijn leiding is TVM een steeds bredere rol in de transport- en logistieksector gaan vervullen. “We verzekeren tegenwoordig vrijwel alles wat beweegt bij een transporteur. Hiernaast hebben we de laatste jaren heel veel activiteiten verder doorontwikkeld op het gebied van preventie, veiligheid en duurzaamheid; zaken die heel belangrijk zijn voor onze leden.”
Michel wijst op de lancering van de TVM preventiescan (met als doel gemiddeld 20% minder schade in 2 jaar tijd), vernieuwingen in Mijn TVM en de uitbreiding van Bumper. “Bumper begon als een app voor het eenvoudig melden van schades, maar ontwikkelt zich steeds meer als een veiligheids- en preventieplatform.”
“We zien over het algemeen bij onze leden dat zij het totale pakket aan producten en diensten afnemen. De steeds bredere rol die we vervullen, zien we ook terug in onze groeicijfers. Doordat wij – als nichespeler in de verzekeringswereld – de keten zo goed kennen, kunnen we onze producten en diensten heel efficiënt aanbieden”.
TVM staat er volgens de CEO goed voor. “We zijn gezond en blijven groeien. Ik ben er supertrots op hoe collega’s zich ontwikkelen en hoe groot ieders betrokkenheid is. Onze klanttevredenheid is bijna tweemaal zo hoog als bij de eerstvolgende in de verzekeringssector; daar zorgen onze medewerkers en leden echt samen voor.”
Bovendien werd TVM afgelopen jaar door ondernemersplatform MT/Sprout verkozen tot beste dienstverlener van Nederland in de categorie verzekeringen. Het was al de vierde keer dat deze prijs TVM ten deel viel. Michel:
“Een prachtig compliment. Het is een mooie bevestiging dat onze coöperatieve aanpak werkt. Samen staan we sterk.”