Rust als kracht
De meeste chauffeurs benadrukken één ding: rust bewaren is het belangrijkste wat je kunt doen.
Rick verwoordde dat glashelder. Hij houdt het simpel: “Ik doe wat ik moet doen. En als dingen in de stress komen, dan is het gewoon bellen — dan mag de planning het oplossen. In plaats van dat ik zelf in de stress ga.”
Haast helpt niet — het maakt dingen erger
Thomas herkent de druk op de weg, maar weigert zich te laten opjagen. “Je kunt je wel gaan haasten, maar meestal ben je niet sneller. En dan krijg je juist ongelukjes.” Hij kiest liever voor kleine aanpassingen: een koffiepauze overslaan, iets efficiënter werken — maar nooit jagen. Want jagen levert stress op en stress leidt af. En afleiding kan in een vrachtwagen letterlijk gevaarlijk zijn.
Opgejaagd worden door verkeer: een onderschatte bron van stress
Niet alle druk komt vanuit de planning. Sebastianette, vuilniswagenchauffeur, voelt vooral druk van andere weggebruikers. “Als ik opgejaagd word door auto’s achter me… Ja, dan ga ik wel een beetje zweten.” Ze heeft een helder motto: ze doet haar werk zo snel mogelijk, maar niet ten koste van veiligheid . “Op dat moment is het even niet anders. Dan laat ik het voor wat het is.” Voor vuilniswagenchauffeurs speelt dit probleem dagelijks. Hun werktempo ligt lager dan wat veel automobilisten verwachten, wat onnodige irritatie en druk veroorzaakt.
Vooruitdenken voorkomt problemen
Een andere chauffeur, Derk, pakt het anders aan: hij voorkomt stress door vooruit te plannen. Vroeg vertrekken, rekening houden met files, buffer inbouwen. Zo houdt hij grip op zijn dag. Maar zelfs dan kun je vertraging oplopen. Bij tijdsdruk blijft hij nuchter: “Wat niet gaat, gaat niet. Dan bel ik de planning voor een ander tijdslot.”