Overslaan en naar de inhoud gaan

"Beroepschauffeur verdient veel meer waardering" Ronald Kuipers in gesprek met Hélène Hendriks

TVM Awards-ambassadeur Hélène Hendriks en Ronald Kuipers, commercieel directeur van TVM, pleiten voor meer maatschappelijke waardering en respect voor vrachtwagenchauffeurs. Niet alleen op de weg, maar ook op parkeerplaatsen en op plekken om te laden en lossen. “Het is eigenlijk knap dat er heel veel goed gaat. En dat komt puur door de beroepschauffeurs, de helden van de weg.”

Helene Hendriks en Ronald Kuipers en een TVM vrachtwagen

Transportsector is de ruggegraat van de Nederlandse economie

De transportsector vormt de ruggengraat van de Nederlandse economie. Of om in de woorden van Ronald Kuipers te spreken: “De beroepschauffeur houdt de BV Nederland draaiende.” Zonder beroepschauffeurs zijn er lege schappen in supermarkten en winkels, kunnen ziekenhuizen niet beschikken over medische hulpmiddelen, is het niet mogelijk om te tanken en zonder beroepschauffeurs is online winkelen een utopie. 

"Chauffeurs zijn onmisbaar voor de samenleving"

“Leveringen worden gezien als een vanzelfsprekendheid, maar dat is het natuurlijk niet. Helaas is het besef nog lang niet bij iedereen doorgedrongen dat chauffeurs onmisbaar zijn voor de samenleving”, zegt Kuipers in Harderwijk waar later op de dag de TVM Awards worden uitgereikt. “We realiseren ons veel te weinig hoe waardevol beroepschauffeurs zijn.”  

Chauffeurstekort: 6800 openstaande vacatures

Er is al langere tijd een groot tekort aan chauffeurs en de komende jaren wordt de situatie er niet beter op door de sterke vergrijzing. Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland telde ons land dit voorjaar 6.800 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. In heel Europa was er volgens de International Road Transport Union (IRU) in 2024 een tekort van 233.000 chauffeurs en dit aantal loopt naar verwachting fors op tot 745.000 in 2028. 

Er zijn de laatste jaren tal van initiatieven gestart om het vak van de beroepschauffeur te promoten. Zo hebben diverse transport-en logistiekbedrijven samen met onderwijsinstellingen de handen ineengeslagen om jonge vakmensen op te leiden. 

Chauffeursvak meer voor het voetlicht

Ambassadeur van de TVM Awards, Hélène Hendriks, is van mening dat scholen nog veel meer kunnen doen om het chauffeursvak voor het voetlicht te brengen.  “Ik heb in het verleden zelf lesgegeven op een mbo-opleiding en ik heb gezien dat deze jongeren ontzettend praktijkgericht zijn. 

"Veel jongeren weten niet wat ze moeten kiezen omdat er tegenwoordig zoveel aanbod is"

Als een vlotte, bevlogen beroepschauffeur scholen bezoekt en een goed verhaal kan vertellen over zijn mooie vak kan het vuurtje worden aangewakkerd. Veel jongeren weten niet wat ze moeten kiezen omdat er tegenwoordig zoveel aanbod is. Ik denk dat er nog veel winst te behalen is als ze in aanraking komen met het vak van beroepschauffeur.”  

Zij-instromers maken overstap naar de cabine

Om het hoofd te bieden aan de chauffeurstekorten hebben transportbedrijven ook allerlei acties op touw gezet om zij-instromers – onder wie vrouwen – te bewegen tot een overstap naar de cabine. Kuipers: “Dit zijn stuk voor stuk prachtige initiatieven. Het is echter niet voldoende om het tekort aan beroepschauffeurs op te vangen. We ontkomen er niet aan om nog meer chauffeurs, nog meer dan we nu al doen, uit het buitenland naar Nederland te halen.” 

Het werk van beroepschauffeurs positief belichten

TVM is een warm pleitbezorger van initiatieven om mensen te enthousiasmeren voor het chauffeursvak te kiezen. Kuipers: “Op dagen zoals vandaag, met de TVM Awards, vinden we het heel belangrijk om het werk van beroepschauffeurs positief te belichten en de chauffeur in het zonnetje te zetten met onder meer de verkiezing NK Veiligste Chauffeur en de Ridder. De waardering voor beroepschauffeurs laat nog vaak te wensen over.”

Overvolle parkeerplaatsen

Kuipers en Hendriks merken dagelijks op de weg dat er weinig respect is voor vrachtwagenchauffeurs. “De manier waarop we in de maatschappij met elkaar omgaan, zie je terug op de weg”, stelt Kuipers.  “Ik denk dat het vaak ook onbewust gaat”, voegt Hendriks toe.

Meer bewust geworden

“Andere weggebruikers staan er te weinig bij stil hoe het is om een vrachtwagen te besturen en hoe lang je remweg kan zijn. Ik spreek ook voor mezelf. Pas toen ik in aanraking kwam met TVM ben ik me daar veel meer bewust van geworden. Ik heb vast ook weleens vlak voor een vrachtwagen een afslag gepakt. Dan besefte ik helemaal niet wat de gevaren konden zijn voor een chauffeur met 40 ton lading achter zich aan.”  

Helene Hendriks en Ronald Kuipers

Overvolle parkeerplaatsen in de nacht

Na een tv-klus rijdt Hendriks regelmatig in de nachtelijke uren naar huis. “Ik zie dan heel vaak overvolle parkeerplaatsen. Voor veel chauffeurs is er geen parkeerplek waardoor zij moeten uitwijken naar de vluchtstrook met alle gevaren van dien. Bij sommige tankstations is het goed geregeld, maar bij andere staat de infrastructuur hartstikke onder druk. Ik vind dat daar wel meer in geïnvesteerd mag worden. Dat heeft ook met respect voor de chauffeur te maken”, zegt Hendriks, die bekendmaakte dat ze ook de komende twee jaar het gezicht blijft van de TVM Awards.  

"Eigenlijk is het knap dat er heel veel goed gaat. Dat komt door de beroepschauffeurs"

Kuipers zag van dichtbij hoe mede-weggebruikers met vrachtwagenchauffeurs omgaan toen hij een dag meereed met een chauffeur om AH’s in de binnensteden van Amsterdam en Utrecht te bevoorraden. “In smalle straten is het al lastig manoeuvreren en dan heb ik het nog niet eens over de voetgangers, fietsers en fatbikers die denken dat de weg van hen is. Op de plek waar de vrachtwagen moest lossen – die afgebakend is met kruisen – heb ik gedurende de hele dag wel dertig scooters en fietsen weggehaald. Normaal gesproken moet de chauffeur dat ook nog allemaal doen en die heeft vaak al met een enorme tijdsdruk te maken. Eigenlijk is het knap dat er heel veel goed gaat. En dat komt puur door de beroepschauffeurs, de helden van de weg.” 

Pittig traject om vrachtwagenbewijs te halen

Inmiddels weet Kuipers zelf ook hoe het is om achter het stuur van een vrachtwagen te zitten. De commercieel directeur van TVM heeft onlangs zijn vrachtwagenrijbewijs met Code 95 behaald. “Ik vond het een pittig traject, het is echt een moeilijk vak”, blikt Kuipers terug. Aangezien hij voor zijn werk veel transportondernemingen bezoekt en hier vaak spreekt over verkeersveiligheid vond hij het belangrijk om zelf te ervaren hoe het is om als vrachtwagenchauffeur de weg op te gaan. 

"Misschien moeten we de drempel kleiner maken om beroepschauffeur te worden"

Kuipers: “Met alle respect, je wordt niet zomaar beroepschauffeur, er komt veel bij kijken. Ik heb drie theorie-examens moeten afleggen, twee praktijktoetsen en het examen. Zou nu zo niet weten hoe, maar misschien moeten we kijken om de drempel om beroepschauffeur kleiner te maken. Tegelijkertijd wil je geen concessie doen in veiligheid en kwaliteit van het vak.”  

Meer bewustwording, meer respect

Hendriks heeft één praktijkles achter de rug en kan er over meepraten. “Het is zó anders om achter het stuur van een vrachtwagen te zitten. Sinds kort heb ik een camper en dat vind ik ook heel erg wennen”, zegt de tv-persoonlijkheid. 

"Als je zelf in een vrachtwagen hebt gereden, besef je hoe ingewikkeld het is"

Kuipers: “Ik gun het iedereen om een keer een les te nemen in een vrachtwagen. Als je zelf in een vrachtwagen hebt gereden, besef je pas hoe ingewikkeld het is en wat je gezichtsveld vanuit de cabine is.” Hendriks: “Het draait allemaal om bewustwording. Met meer bewustwording volgt vanzelf ook meer respect voor het werk van de beroepschauffeur. Daar ben ik van overtuigd.”

Vrachtwagenchauffeurs in het zonnetje tijdens de Dag van de Vrachtwagenchauffeur