Overslaan en naar de inhoud gaan

Oogmetingen redden levens Zien is meer dan kijken alleen

Goed zicht in het verkeer is belangrijk. Om situaties in te schatten en in een fractie van een seconde adequaat te reageren. TVM kijkt hierin graag mee. Voor beter zicht op risico’s, minder ongelukken en meer veiligheid op de weg. Goed voorzien noemt TVM dat. Hier lees u een impressie over medewerkers van Rabelink Transport die hun ogen konden laten testen.

De campagne Goed Voorzien

TVM hecht veel belang aan een vei­lig werkklimaat voor chauffeurs en hun medeweggebruikers. Om die reden is onlangs het initiatief ‘Goed voorzien’ van start gegaan. Daarin staat ‘goed zicht’ in al zijn uitingen centraal. Dat wil zeggen: chauffeurs worden gestimu­leerd hun ogen geregeld te laten testen. Ze worden erop geattendeerd hun dashboard op te ruimen, het leidt af en ontneemt je zicht. Kortom, het hebben van een optimaal zicht, zonder belemmering en afleiding. En: de chauffeurs krij­gen adviezen over hoe ze te allen tijde zichtbaar zijn voor hun medeweggebruikers. Het initiatief wordt alom gewaardeerd door medewerkers van Rabelink Transport. Kort voor het weekeinde staan ze in rijen op de parkeerplaats om hun ogen te laten testen.

Goed Voorzien

“Ik vind het echt geweldig dat TVM zo betrokken is bij de chauffeurs”, zegt Rens Radstake (24), een van de circa tweehonderd chauffeurs van het gere­nommeerde Gelderse bedrijf. “Ik zie voortreffelijk, ook wanneer ik ach­ter het stuur in mijn cabine zit. Nu maar hopen dat de opticiens dezelfde conclusie zullen trekken." zegt hij. “We zitten urenlang in de wagen, veelal dagen aan een stuk. Als je ’s weekends dan thuis bent, ben je blij dat je even rust hebt. Dan loop je niet zo makkelijk bij een opticien binnen. Deze manier van oogmeten is een stuk laagdrempeliger voor ons. Goed om te merken dat veel van mijn collega’s het met me eens zijn. Het is bijna dringen om binnen te komen.”

Een van zijn collega-chauffeurs, Co van den Berg, is dan zojuist de par­keerplaats opgereden in zijn trekker met oplegger. Hij is al minstens zo enthousiast over de campagne. Al was het maar omdat hij, ervaren rot in het vak, aan suikerziekte lijdt. “De oogme­tingen kunnen een goed beeld geven van hoe ver de ziekte gevorderd is. En belangrijker, wat ertegen te doen is”, duidt hij. “Reken dus maar dat ik zo even binnen loop in de wagen.”

Eelco Sluyter, Claims Administrator van Rabelink, kan het alleen maar beamen. “Dit is echt een geweldige actie”, zegt hij. “De gezondheid van onze mensen is prioriteit nummer één bij ons, passend bij één van de missie­punten van ons mooie bedrijf: #Het­draaitommensen. Fijn om te zien dat de actie zo aanslaat.”

De oogmeting

Ter informatie: de officiële regels schrijven voor dat chauffeurs hun ogen slechts eens per vijf jaar moeten laten controleren tijdens de verplichte beroeps­keuring. Om door deze keuring te komen moeten de twee ogen bij elkaar dan een zicht hebben van minstens tachtig procent.

“Maar idealiter laten chauf­feurs hun ogen eens per jaar testen”, stelt Dylan van Ewijck, een van de mobiele opticiens die de chauffeurs vandaag onderwerpt aan diverse tests. “De kwaliteit van de ogen kan door omstandigheden in korte tijd immers veranderen.”

Precisie en vakmanschap vallen hem en zijn collega’s niet te ontzeggen. Met geavanceerde apparatuur worden de ogen en oogdruk van de Rabelink-medewerkers opgemeten. Daarbij  worden de chauffeurs onderworpen aan verschillende vragen:

  • Merken ze dat ze steeds vaker met de ogen knijpen wan­neer ze iets in de verte scherp willen zien?
  • Houden ze een boek of krant steeds verder van zich af tijdens het lezen?
  • Wordt ’s nachts rijden moeilijker voor ze, zeker nu lantaarnpalen lang niet altijd meer ontbranden op de snel­weg?
  • Hebben ze soms last van een fluc­tuerend beeld wanneer ze de verte in kijken vanachter hun stuur?

Een ding is zeker: wat het mankement eventueel ook moge zijn, een oplossing is altijd voorhanden. Een bril, contactlenzen, een speciale nachtbril, mogelijke medi­catie; de minder ziende chauffeur hoeft allesbehalve te wanhopen.

“Het is een cliché, maar goed kun­nen zien is zo enorm belangrijk. Zeker voor chauffeurs, voor wie hun ogen hun belangrijkste gereedschap zijn tij­dens hun werk”, legt Van Ewijck uit. “En daarbij hebben mensen lang niet altijd in de gaten dat hun ogen achteruit zijn gegaan. Ik kan je genoeg verhalen vertellen van klanten die vermoedden dat er niets met hun ogen aan de hand was, maar vervolgens van ons hoorden dat hun zicht nog maar zestig, zeventig procent is. ‘Oh, ik dacht dat ik nog prima zag’, is dan geregeld hun reactie. Dat zegt alles over het belang van ogen testen.

Je redt er in de meest letterlijke zin levens mee. Die van de chauffeurs én van hun medeweggebruikers.

Zien en gezien worden

En laat dat nu net een voornaam speer­punt zijn van TVM. Vraag het Johan Hemmen, manager Preventie en Risi­cobeheer van de verzekeringsmaat­schappij. “In het verkeer is het een kwestie van zien en gezien worden”, zegt hij. “In die zin zijn de ogen van de chauffeurs met afstand hun belangrijk­ste zintuig. Vandaar dat wij het toejui­chen dat zij zich regelmatig laten con­troleren. Juist omdat er zoveel afkomt op de chauffeurs. Denk aan stress, denk aan vermoeidheid, denk aan de lange dagen die ze maken. En zo kan ik nog wel even doorgaan. ‘Neem je gezondheid serieus’; dat is ons drin­gende advies. Wat dat betreft is de mobiele oogtest echt een uitkomst.”

"Zien is meer dan kijken alleen.”

Hemmen kan niet vaak genoeg benadrukken dat een opgeruimde cabine minstens zo belangrijk is als goed werkende ogen. “We kunnen natuurlijk nooit met honderd procent zekerheid aantonen, dat gordijntjes, knuffels of naambordjes in de cabine dé oorzaak zijn van een ongeluk. Feit is dat je boerenverstand zegt, dat het niet slim is om deze in je gezichtsveld te plaatsen als je de weg op gaat. De fabrikant heeft de cabines niet voor niets op een bepaalde manier inge­richt, zonder ruimte voor dergelijke aanvullingen. Doe het dan alsjeblieft ook niet, je wagen volhangen met overbodige dingen. Het leidt af, ont­neemt je zicht en het vergroot daar­door de kans op narigheid."

Het mooiste vak op aarde

De middag in Wehl loopt stilaan op zijn eind als Rens Radstake monter en met zijn handen losjes in zijn zak de bus uit komt stiefelen. Zojuist heeft de jonge chauffeur van Rabelink Trans­port van de opticiens bevestigd gekre­gen wat hij vooraf al vermoedde. En dat is dat zijn ogen nog altijd prima functioneren. “Instinctief voelde ik al wel aan dat er niks geks met me aan de hand was, maar dit ook van deze vak­mensen horen zorgt toch wel voor wat opluchting”, bekent de aimabele Ach­terhoeker.

En vervolgens, terwijl zijn ogen glijden over de Zijn het je ogen-tekst van Koos Alberts: “Ik zie het helemaal zitten, ja. Nog steeds! En dat is mooi, aangezien chauffeur-zijn het mooiste vak op aarde is.”