Overslaan en naar de inhoud gaan

Wegwerkers en bergers

Stijn is bergingsspecialist bij Van Eijck Groep BV en maakt tijdens zijn werk veel mee. In onderstaand interview vertelt hij meer over zijn passie voor het vak. En over de risico's van werken op de vluchtstrook.

 

 

 

stijn wegwerker berger | tvm verzekeringen

Situaties onderweg

‘Mijn werk is zeker geen 9-tot-5-baan. We staan dag en nacht voor de klanten klaar. Het kan zijn dat we werken in de volle zon, in de stromende regen of in de ijskou. Uiteindelijk hebben we één doel en dat is de klant weer zo snel en zo veilig mogelijk op weg helpen. En daar haal ik mijn voldoening uit.

Onderweg kom je de meest gekke situaties tegen. Soms kom je als eerste aan bij een incident en dan zijn de overige hulpdiensten nog niet aanwezig. Dan moet je de rust bewaren en eerste hulp verlenen. Dus ja, soms zie je dingen die je eigenlijk liever niet zou willen zien. Dat gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Gelukkig heb ik collega’s waar ik mee kan praten over deze situaties. En als ik of een collega er echt mee blijft zitten, dan is er professionele hulp die we kunnen inschakelen. Zij helpen ons dan verder.

Waardering weggebruikers

Ik heb niet altijd het idee dat ons vak gewaardeerd wordt door alle weggebruikers. Je vangt soms best wat agressie op. Wij staan in weer en wind voor iedereen klaar. De meeste klanten zijn heel tevreden en blij dat je ze komt helpen. Maar door sommige overige weggebruikers wordt onze hulp zeker niet in dank afgenomen. Zo zijn er mensen die - als ze langs ons rijden - gaan schreeuwen, toeteren of schelden en soms steken ze zelfs hun middelvinger op. Je probeert dit soort zaken gewoon te negeren. Je bent met je werk bezig en je weet wel beter.

Veiligheid op de werkplek

Het komt regelmatig voor dat ik op de snelweg sta en mij niet veilig voel. Je wordt gewoonweg niet altijd opgemerkt door de overige weggebruikers. Rode kruizen worden soms ook massaal genegeerd. Meerdere keren per jaar gaat het mis. Neem de auto’s van Rijkswaterstaat. Zij staan langs de snelweg om mensen met pech of schade te beveiligen en daarmee beveiligen zij dus ook onze werkplek. Deze voertuigen worden meerdere keren per jaar aangereden. Dan zijn het nu nog de pick-ups van Rijkswaterstaat zonder dat er iemand in zit. Maar ik of een andere hulpverlener kan het ook zijn. Dat idee laat je soms wel even schrikken.

Telefoongebruik achter het stuur

Ik denk dat we Nederland een stuk veiliger kunnen maken door de functie van de mobiele telefoon onderweg te beperken. Zo komt de focus weer meer op het rijden te liggen, in plaats van op de mobiele telefoon. Uiteindelijk willen we allemaal graag ’s avonds weer veilig thuiskomen.’

Laten we samen telefoongebruik achter het stuur terugdringen. Elkaar bereiken op momenten dat dat kan. En daar goede afspraken over maken. Zo zorgen we ervoor dat het telefoongebruik achter het stuur minder wordt. We geven u praktische en preventieve oplossingen die zorgen voor minder schade en meer veiligheid op de weg. Onze risico- en preventiespecialisten helpen u er graag bij. Lees meer de #appmoment pagina's. Of maak direct een afspraak met een preventieadviseur.

De passie van

Stijn is bergingsspecialist bij Van Eijck Groep BV. Hij werkt regelmatig onder gevaarlijke omstandigheden, zoals op de vluchtstrook van een snelweg.

Wegwerkers en bergers zetten zich in voor onze veiligheid. Toch krijgen zij van andere weggebruikers niet altijd het respect en begrip dat ze verdienen. Wij steken juist de duim omhoog voor mannen en vrouwen als Stijn.