Tips voor betrokkenheid na een ongeval

Kaartje, mail ... wat doet u?

Tip 1: vraag het adres

Mogelijk heeft u geen adresgegevens. Vraag deze dan aan TVM verzekeringen.

Tip 2: doe het snel

U kunt het beste uw medeleven zo snel mogelijk tonen. Dat betekent niet dat u automatisch snel reactie terug krijgt. Het kan zijn dat de betrokkene nog in een heel andere fase van het verwerkingsproces zit.

Tip 3: hou ‘t passend

Het gaat niet om de grootte van het boeket, het gaat om het gebaar. Hou het passend; niet te groot, niet te klein en afgestemd op het slachtoffer. Een kind kunt u bijvoorbeeld een knuffel sturen in plaats van bloemen.

Tip 4: geef ruimte

Misschien reageert de betrokkene onvriendelijk, of boos. Dat kan gebeuren, heb begrip voor deze emoties. Dring het contact, hoe goed bedoeld ook, niet op.

Tip 5: toon belangstelling

Als u op bezoek gaat of belt: stel vragen om zo belangstelling voor de situatie van de betrokkene te tonen. Door de antwoorden krijgt u zelf ook een beter beeld en kunt u het zelf misschien ook beter verwerken.

Tip 6: verwijt niets

Het is goed om uw ervaringen samen te delen. Vertel wat er in uw ogen gebeurde en wat er aan uw kant (eventueel) is misgegaan. Doe dat zonder verwijt, zonder in te vullen voor de ander – dat kan lastig zijn, wees daar bewust van.

TIP 7: hou ‘t persoonlijk

Spreek vanuit uw hart, en hou uw hoofd erbij. Oftewel: zeg wat u wilt, hou het persoonlijk, maar laat – heftige – emoties achterwege, blijf verstandig.

TIP 8: zeg gerust sorry

Als u de behoefte voelt om excuses aan te bieden, doe dat dan gerust. U hoeft niet bang te zijn voor juridische gevolgen, dat u dan de schuld krijgt. Zeg alleen sorry als u het meent, niet enkel om de betrokkene gerust te stellen.

TIP 9: pas op!

Mochten er zwaargewonden of zelfs dodelijke slachtoffers zijn, pas dan op! Het is geenszins een reden om dan voor de zekerheid niets te doen, maar wees zeer zorgvuldig. Handel in overleg met de verantwoordelijke en de directeur, en eventueel met slachtofferhulp.