Overslaan en naar de inhoud gaan

Familiegevoel blijft de basis bij Mainfreight

Bij Mainfreight gaan vrijheid en verantwoordelijkheid hand in hand. De wereldwijd actieve logistiek dienstverlener, met het Europese hoofdkantoor in ’s-Heerenberg, hanteert een bedrijfscultuur waarbij de medewerkers (bij Mainfreight team members genoemd) eigenaar zijn van hun werk. “Wij doen niet aan hiërarchie en bureaucratie.” 

Mainfreight

Voor de hoofdingang van Mainfreight in ’s-Heerenberg wapperen drie vlaggen tegen een blauwe hemel met schapenwolken. Het zijn de vlaggen van Nieuw-Zeeland, Nederland én – symbolisch in het midden – de blauwe Mainfreight-vlag. Op dit industrieterrein, op een steenworp afstand van de Duitse grens, huist het Europese hoofdkantoor van Mainfreight. 

Wereldwijde speler in logistiek en transport

De logistiek dienstverlener die in 1978 werd opgericht in het Nieuw-Zeelandse Auckland telt inmiddels 337 vestigingen wereldwijd en is in 27 landen actief. Mainfreight is een grote speler in zee- en luchtvracht, warehousing en transport. Alleen al in Europa beschikt de onderneming over 400 eigen vrachtwagens en zijn er meer dan 3000 mensen in dienst onder wie 263 chauffeurs.

Team members in plaats van fte’s

Op de Europese hoofdlocatie in het Gelderse ’s-Heerenberg huizen de divisies transport en warehousing met ruim 1000 medewerkers. In heel Nederland – met ook vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Tilburg, Waddinxveen, Born en Zaltbommel – telt het personeelsbestand circa 1500 mensen. “Wij praten nooit in termen van fte’s”, vertelt branch manager Trucks & Drivers Bertil ter Maat. “Bij ons zijn collega’s team members, iedereen maakt deel uit van een team.”

Verantwoordelijkheid en eigenaarschap

Ter Maat is sinds eind 2008 werkzaam bij Mainfreight. “Onder mijn verantwoordelijkheid valt alles wat te maken heeft met onze vrachtwagens en onze chauffeurs. Andere team members zijn weer verantwoordelijk voor het crossdock, transport en de warehousing”, zegt Ter Maat terwijl hij vanuit de vergaderruimte uitkijkt over een deel van het blauwwitte wagenpark van Mainfreight.

Bedrijfsfilosofie  

“Organisatiebreed werken wij met opgesplitste verantwoordelijkheden. Dat past heel erg in de cultuur van ons bedrijf; beslissingen worden overal in de organisatie genomen en dat stimuleren we ook. We willen graag dat mensen eigenaar zijn van hun werk en daar verantwoordelijkheid voor dragen. Als je een goed idee hebt – of je nu een planner, monteur of een IT’er bent – dan willen we niet alles tot achter de komma in een boekwerk noteren, maar zeggen we: begin eraan en dan kunnen we gaandeweg altijd bijsturen.”

Riskmanager met politieachtergrond

Deze filosofie loopt als een rode draad door het bedrijf, weet ook riskmanager Maarten de Graauw. Hij is sinds 2009 werkzaam bij de logistiek dienstverlener en heeft zich altijd met het verzekeringswerk beziggehouden. Na een loopbaan bij de gemeentepolitie in Rotterdam Rijnmond stapte De Graauw begin jaren negentig over naar de verzekeringswereld. Zijn achtergrond als politieman komt hem in zijn huidige werk goed van pas. 

“Ik begeleid de aangiftes na bijvoorbeeld een ladingdiefstal, een verkeersongeval of wanneer iemand is doorgereden na een aanrijding met onze vrachtwagen. Soms help ik ook mee met een onderzoek om verdachten van strafbare feiten op te sporen. Daar hebben we in het recente verleden ook successen mee geboekt. Begin dit jaar zijn drie mannen tot flinke straffen veroordeeld voor ladingdiefstal en het stelen van complete trailers. Nee, bij mij is geen dag hetzelfde”, zegt De Graauw met een glimlach.

Van Wim Bosman Groep naar Mainfreight

Zowel Ter Maat als De Graauw werk-ten in hun eerste jaren in ’s-Heeren-berg onder de rode vlag van familiebedrijf Wim Bosman Groep. Met de overname van deze transportonderneming in 2011 zette Mainfreight voor het eerst voet op Europese bodem. Het van oorsprong Nieuw-Zeelandse bedrijf had zijn werkzaamheden in de jaren tachtig uitgebreid naar Australië en kort voor de eeuwwisseling ontpopte Mainfreight zich tot een internationale speler na overnames in Azië en de Verenigde Staten. Veertien jaar geleden volgde de oversteek naar Europa.

Van rood naar blauw: soepele overgang

De overgang van de rode bloedgroep van Bosman naar het blauw van Mainfreight is volgens Ter Maat en De Graauw ‘heel soepel’ verlopen. Ter Maat verklaart dat dit alles te maken heeft met de gedeelde filosofie van beide bedrijven. “Er was gewoon een heel goede match tussen de Bosman-cultuur en de Mainfreight-cultuur. Wim Bosman Groep was een familiebedrijf waarbij iedereen hart voor de zaak had en die mentaliteit proef ik nog altijd. Daar is niks aan veranderd, ook al zijn we nu een beursgenoteerde onderneming.” 

“Dat klopt helemaal”, vult De Graauw aan. “Er wordt hier niet alleen heel hard gewerkt, onze team members krijgen ook de vrijheid én verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen. Wij doen niet aan hiërarchie en bureaucratie. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat onze mensen oog hebben voor elkaar. We gaan met elkaar om zoals we met familie omgaan.” 

Ter Maat stelt dat Wim Bosman Groep het geluk heeft gehad dat het bedrijf in zijn geheel is overgenomen. “Alles is intact gebleven en dat zie je niet vaak bij overnames. Bosman was een gevestigde naam in Europa en vanuit Nederland wilde Mainfreight zijn activiteiten verder gaan uitbouwen op dit continent. We zijn de afgelopen jaren stap voor stap gegroeid.” De Graauw sluit zich daarbij aan. “Ik denk dat alles heel geleidelijk aan is gegaan. Het is niet zo dat we van de één op de andere dag in het ‘Mainfreight-stramien’ zijn gaan lopen. Wij zijn als team meegegroeid.”

Drie pilaren: cultuur, familie en filosofie

Mainfreight (met al decennialang de slogan ‘Special people, Special company’) hecht veel belang aan de waarden van het bedrijf. Ze zijn samengevat in de drie pilaren ‘cultuur, familie en filosofie’ die op grote blauwe borden met witte letters overal op het terrein opduiken. De pilaren benadrukken hoe Mainfreight te werk gaat en vormen het langetermijndenken. Ter Maat: “Wij kennen twee stellige overtuigingen. 1. De enige manier om de concurrentie voor te blijven is door de superieure prestaties van onze mensen. 2. De enige maatstaf voor die prestatie is hoe de klant het ervaart.”

Spreuken op trailers en de Wall of Fame

Een opmerkelijk gegeven waarmee Mainfreight zich onderscheidt, is dat elke trailer is voorzien van een unieke spreuk. Het betreffen niet alleen spreuken die aanzetten tot nadenken, maar die ook vaak een glimlach op het gezicht toveren bij klanten of weggebruikers. Een kleine greep: Minds are like parachutes, they only function when open. Knowledge is of the past, wisdom is of the future. There are no mistakes – only lessons. A big problem is a small problem that was never handled.

Wanneer Ter Maat en De Graauw het TVM-bezoek een uitgebreide rondleiding geven blijkt dat de spreuken ook her en der op de muren prijken. De meest bijzondere ‘Wall of Fame’ van Mainfreight bevat echter geen spreuken, maar de namen van ‘legends’. Het gaat om team members die reeds vijftig, veertig, dertig, twintig of tien jaar in dienst zijn. “Binnenkort hopen we weer een collega te eren die een halve eeuw in dienst is”, vertelt Ter Maat terwijl hij kijkt naar de bijzondere wand in de kantine. “De aanstaande jubilaris is op z’n vijftiende of zestiende hier begonnen en het bedrijf altijd trouw gebleven, heel bijzonder.” 

Jong talent met ambitie: chauffeur Siel Franck

Voor de 19-jarige Siel Franck zal het nog een hele tijd duren voordat zijn naam wordt opgenomen tussen de legendes van het bedrijf. Hij is recent ‘met heel veel plezier’ begonnen als vrachtwagenchauffeur en aan ambities geen gebrek. Franck rijdt nu nog enkel in Nederland, maar in de toekomst wil hij internationaal gaan rijden. “Dat lijkt me het mooiste wat er is.”

Op deze zonnige ochtend in ’s-Heerenberg is Franck in de wasstraat actief. Als hij zijn vrachtwagen heeft onderworpen aan een flinke wasbeurt, is het tijd om de banden op te kaleateren. Behendig spuit Franck de ‘Tyre shine’ op de zwarte banden zodat die even later stralend glanzen en mooi afsteken tegen de blauwwitte vrachtwagen.

Van een afstandje kijken Bertil ter Maat en Maarten de Graauw met een goedkeurende blik toe.

 

Chauffeur Zoltán Kecskeméti: “Voor altijd Mainfreight-bloed” 

De emoties vlogen alle kanten toen hij werd verrast met de titel ‘Chauffeur van het Jaar’ van Mainfreight, kort voor de zomer. Nietsvermoedend was Zoltán Kecskeméti (44) thuis aan het uitrusten toen branch manager Bertil ter Maat met een mooie verrassing voor zijn deur stond. Kecskeméti mag zich een jaar lang ‘Chauffeur van het jaar’ noemen. 

Ongeloof, dankbaarheid, trots en blijdschap vochten om voorrang bij Kecskeméti die sinds 2017 voor Mainfreight werkt. “Het was als een droom”, blikt hij terug op die bewuste dag. “Ik moest er gewoon van huilen. Er zijn zoveel andere chauffeurs die deze titel verdienen. Ik doe gewoon mijn werk en blijf het liefst op de achtergrond.” 

Kecskeméti kreeg de onderscheiding omdat de planning altijd een beroep op hem kan doen, hij ongelooflijk goed zijn best doet en omdat hij altijd bereid is collega’s te helpen. “Als de planning mij vraagt om een extra rit te maken, zeg ik nooit nee. Die mentaliteit is heel belangrijk”, weet hij.

Kecskeméti is Mainfreight nog altijd dankbaar voor de kansen die hij heeft gekregen als beginnend chauffeur. “Ik had zoveel sollicitaties gestuurd, maar ik werd overal afgewezen omdat ik geen ervaring had.” 

Mainfreight was het eerste bedrijf dat hem wél de kans gaf en die pakte hij met beide handen aan. “Ik was echt heel blij dat ik hier kon gaan werken. Mijn bloed zal voor altijd Mainfreight-bloed blijven”, vertelt Kecskeméti in bijna vloeiend Nederlands. In 2012 verruilde hij zijn thuisland Hongarije samen met zijn vrouw en twee kinderen (nu 15 en 13) voor Nederland.

Komend jaar draagt hij met nog meer trots dan voorheen de outfit van zijn werkgever. Op zijn jas en shirt prijkt zijn naam en de titel: Chauffeur van het jaar 2025. “Zo mooi,” zegt Kecskeméti voordat hij weer zijn cabine instapt voor een volgende rit.