Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen chauffeurstekort aan pakken

De cijfers liegen er niet om, vertelt Lisette van Herk, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Er zijn momenteel bijna 11.000 openstaande vacatures voor chauffeurs en ruim de helft van transportondernemers heeft inmiddels last van een tekort aan personeel. Het chauffeurstekort leeft ontzettend in de sector merkt ze in de gesprekken die ze voert vertelt ze in de TVM Actueel van december 2021.

chauffeurstekort stl Lisette Herk | tvm verzekeringen

In tegenstelling tot het personeelstekort in de zorg, zijn de gevolgen van het chauffeurstekort momenteel niet zo extreem zichtbaar in onze samenleving. “Dat is juist iets waar we als sector ontzettend trots op mogen zijn. Alles gaat door en er zijn geen lege schappen. Misschien is dat juist iets dat we, onder deze omstandigheden, veel meer onder de aandacht mogen brengen.”

De transportsector buigt niet voor grote uitdagingen, dat blijkt maar weer. Want ook nu staat de transportsector niet stil. Van Herk merkt op: “We hebben als sector alle ingrediënten in huis om goede stappen te zetten. De wil is er bij de transportbedrijven”. Van Herk onderschrijft dat er een golfbeweging gaande is. “Achterover leunen zit er niet in. Het vergt permanente aandacht van alle betrokkenen om voldoende aanwas te krijgen en de mensen die al in de sector werken, te behouden. We moeten dit echt samen doen.”

Mensen boeien en binden

“Je moet mensen binden en boeien. We vissen allemaal in dezelfde vijver, dus men moet zich onderscheiden. Wendbaar en aantrekkelijk zijn én blijven, dat is belangrijk. Hoe STL hier een rol in speelt? Wij ondersteunen transportbedrijven bij de instroom en werving en selectie. We hebben duizenden BBL’ers, studenten die werken en leren combineren, in dienst. Die brengen we de sector in. We ondersteunen organisaties om goede vacatureteksten te plaatsen en helpen geïnteresseerde bedrijven om online ook zichtbaar en aantrekkelijk te zijn. De deuren bij transportbedrijven staan nu letterlijk wagenwijd open voor geïnteresseerden. Dat is een goede ontwikkeling. Ook is het van belang om samen te werken aan duurzame inzetbaarheid van mensen die al in de sector werken. Zodat werknemers gezond, vitaal en met werkplezier in de sector blijven werken. Dit leidt tot minder verzuim, meer tevreden mensen en een aantrekkelijk werkgeverschap. De adviseurs van STL begeleiden werkgevers met hun aanpak van duurzame inzetbaarheid op basis van de pijlers: een goed contact, de juiste persoon op de juiste plek, vitaal en veilig aan het werk.”

Imagoverbetering

“Men is zich niet altijd bewust hoe doordrenkt ons leven van transport is. De winkels liggen niet zomaar vol met kleding en levensmiddelen. De transportsector is daarnaast een moderne sector die constant in beweging is. Kijk wat er nu allemaal speelt op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid. Het is doodzonde dat we dat niet meer uitdragen. Het oude imago kleeft soms nog aan het beroep. Het platform Chauffeur van de Toekomst hebben wij daarom opgericht. Zo laten we de ontwikkelingen in ons vak zien. Zodat werknemers zich hierop kunnen voorbereiden. Waardering is ontzettend belangrijk om vakmensen aan te trekken en te behouden. Met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur spreken we als sector massaal onze waardering uit. Daarnaast laten we op die dag zien dat werken in de transportsector er echt toe doet en gewoon gaaf is. Mensen in onze sector zijn trots op hun vak. Die trots en het plezier van alle vakmensen is de beste reclame die er is.”

Flexibiliteit

“De carrière van een chauffeur bestaat uit verschillende cycli. Als je start vind je het misschien prachtig om internationaal te rijden en dagen van huis te zijn. Later krijg je verkering, kinderen of wil je meer tijd besteden aan een hobby. Dan wil je wat meer thuis zijn, dan is het logisch dat je wilt dat je werk daarop aansluit en meebeweegt. Er is zoveel mogelijk in deze sector. Parttime werken kan gewoon bij de meeste bedrijven. Sommige bedrijven adverteren er zelfs groots mee. Werkgevers zijn zich ook steeds beter bewust van de behoeftes van mensen en dat is een goede ontwikkeling. We zijn op de goede weg. Samen zetten we de schouders er onder en gaan we ook deze uitdaging aan.”

Hoe kijkt TVM naar het chauffeurstekort

Lees het artikel met Ronald Kuipers, commercieel directeur van TVM Nederland, wat is gepubliceerd in de TVM Actueel van december 2021.