Kuypers Neer doet groene vrachtwagens eer aan

Het bijna één eeuw oude Limburgse transportbedrijf Kuypers Neer is koploper op het gebied van CO2-reductie. Als eerste onderneming in Nederland heeft Kuypers vier sterren veroverd in het CO2-reductieprogramma Lean & Green. Lees hieronder een deel uit het interview uit de TVM Actueel van juli 2022.

Kuypers Neer | tvm verzekeringen

Transportonderneming Kuypers Neer is het eerste bedrijf in Nederland dat dit voorjaar zijn vierde ster van het CO2-reductieprogramma Lean & Green van de logistieke sector in ontvangst mocht nemen. Het doel van dit programma is de CO2-emissie voor onder andere transportbedrijven structureel te verminderen. Kuypers Neer heeft de primeur met vier sterren; als eerste in Nederland heeft het bedrijf de afgelopen jaren niet alleen voldaan aan de gestelde normen, maar ook vormbehoud getoond en dat laatste heeft tot de vierde ster geleid. Op 12 april 2022 mocht Fernando Kuijpers de felbegeerde vierde ster in ontvangst nemen.

Uitgedaagd

Kuijpers vertelt dat de onderneming in 2010 door zijn klant, isolatieproducent Rockwool, werd uitgedaagd om deel te nemen aan het Lean & Green-programma voor het vervoer van hun ladingen steenwolproducten. “Het programma bestaat sinds 2008 en bedrijven die de eerste vijf jaar ermee begonnen mochten hun nulmeting op 2007 leggen. We hebben gekeken wat we in 2007 vervoerden. Met één miljoen liter diesel vervoerden wij dat jaar 680.000 kuub. En anno 2022 vervoeren we met 880.000 diesel 1,3 miljoen kuub. Dus we vervoeren veel meer met veel minder diesel.” Er liggen hier meerdere redenen aan ten grondslag, licht Kuijpers toe. “We zijn andere producten gaan vervoeren. In plaats van het zware veevoeder, dat we nu helemaal niet meer vervoeren, zijn we overgestapt op volumeproducten zoals isolatiemateriaal, pallets, hout en natuursteen. Bovendien brachten we destijds het veevoer naar de boer en reed de auto leeg terug. Nu rijden we zo min mogelijk leeg.”

Andere maatregelen die Kuypers Neer heeft doorgevoerd om de CO2-emissie te verminderen zijn het rijden met zuinigere auto’s door te investeren in nieuwe wagens, het invoeren van een snelheidsbegrenzer op 85 kilometer per uur (voorheen was dit 90 kilometer per uur), het periodiek controleren van de bandenspanning en het uitlijnen van de banden zodat ze in een recht spoor lopen. Kuijpers: “De meest zuinige snelheid van een vrachtwagen ligt rond de 83, 84 kilometer per uur. In het begin mopperden de chauffeurs wel toen de begrenzer op 85 kilometer per uur werd gezet, maar binnen Nederland verlies je nagenoeg geen tijd door deze aanpassing.”

Het wagenpark van Kuypers Neer bestaat voor een substantieel deel uit LZV’s: lange zware voertuigen. Fernando Kuijpers ziet het niet snel gebeuren dat de wagens op een alternatieve brandstof gaan rijden. “In ons huidige werk is elektrisch rijden nog niet haalbaar. De actieradius is niet groot genoeg. We gaan onze LZV’s niet stil zetten om tussendoor op te laden. We kunnen dat nog niet in onze bedrijfsvoering toepassen. Eerlijk gezegd geloof ik meer in de komst van waterstof als brandstof voor vrachtwagens of een combinatie van waterstof en elektrisch rijden. Maar ik verwacht niet dat de streefdatum van 2030 van de overheid haalbaar is om het wagenpark grotendeels verduurzaamd te hebben. Ik denk dat er dan wel vrachtwagens beschikbaar zijn, maar dat de laadinfrastructuur simpelweg niet snel genoeg kan worden aangelegd en het elektriciteitsnet het niet aankan.”

Lean & Green sterren

Twee jaar nadat Kuypers Neer zich aanmeldde voor het Lean & Green- programma mocht de onderneming in 2012 haar eerste ster in ontvangst nemen. Het familiebedrijf kreeg dat voor elkaar door een CO2-reductie van maar liefst twintig procent te realiseren ten opzichte van de nulmeting in 2007. In 2014 volgde de tweede ster voor een verdere CO2-reductie van 10 procent. “Dat kwam vooral doordat we in de tijd veel met LZV’s zijn gaan rijden”, licht Kuijpers toe. De derde ter kwam vier jaar later na een volgende stap van vijf procent reductie. De vierde ster werd veroverd doordat Kuypers Neer als eerste bedrijf in Nederland een gedegen stappenplan heeft geformuleerd en vormbehoud heeft getoond. En nu op naar de laatste en vijfde ster? Kuijpers: ‘Daar gaan we natuurlijk voor, maar de doelstellingen voor de vijfde ster zijn nog niet gedefinieerd.”