Overslaan en naar de inhoud gaan

Data over aankomst containers digitaal gedeeld

Eind maart 2022 werd de levenslijn tussen het Verre Oosten en West-Europa meer dan zes dagen onderbroken. De stremming in het Suezkanaal had gevolgen tot in de haarvaten van de logistiek, zoals de binnenvaart en het wegtransport. De stremming heeft heel wat hoofdbrekens veroorzaakt in de logistieke wereld. Hoe los je de aan- en afvoer van 14,3 miljoen TEU aan containers per jaar op als alles ineens een paar weken stokt?

Allard castelein Port of Rotterdam | tvm verzekeringen

Vervolgens arriveerden de zeeschepen vertraagd, maar kort achter elkaar aan in de Rotterdamse haven. Dat leidde tot veel verschuivingen in de planningen bij de terminals, de verladers, de sleepboten, de binnenvaart en het goederentransport over de weg en over water.

Om transporteurs, verladers en andere marktpartijen actueel inzicht te bieden in de aankomsttijden van schepen, ontwikkelden het Havenbedrijf Rotterdam, dochteronderneming Portbase en vijf deepseaterminals (APMT (terminals 1 en 2), ECT (Delta en Euromax terminals) en RWG) een real-time digitaal overzicht van aankomst- tijden via www.portbase.com/suez.

Zo konden transporteurs, verladers en eindontvangers van goederen vroegtijdig zien wanneer welke schepen aanmeerden voor de afhandeling van hun lading.

Volgens Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, is het delen van informatie een voorbeeld van digitale oplossingen ten dienste van de klanten, zo zei hij ten tijde van de stremming. “Vervoerders die containers moeten ophalen uit de haven van Rotterdam kunnen met behulp van dit real-time digitale overzicht ruim voordat het schip de haven van Rotterdam bezoekt reeds voorbereidingen treffen. Dat kan de vlotte afhandeling van containers bespoedigen, zeker van de lading die later aankomt in Rotterdam als gevolg van de stremming van het Suezkanaal. Deze dienstverlening toont de meerwaarde aan van het delen van data voor de gehele logistieke keten.”