Planner van de toekomst, hoe anticiperen?

Gezien de grote veranderingen die op de markt en specifiek op de transportplanner afkomen, moeten bedrijven nu al anticiperen. Een planner is meestal honkvast. Vandaar dat bedrijven andere eisen zouden moeten stellen aan die functie. Uitgebreide ICT-kennis is een absolute must. Het laten doorgroeien van een chauffeur naar een plannersfunctie is niet meer van deze tijd. Het stellen van hogere eisen aan toekomstige planners is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker in een tijd waarin er – ondanks of misschien juist door corona – nog altijd een groot tekort aan planners is. Vandaar is het raadzaam het sectorinstituut en opleidingscentra te vragen om specifieke opleidingen tot transportplanner aan te bieden die inspelen op deze zwaardere eisen.

planner planning | tvm verzekeringen

Bijscholing

Bedrijven die planners in dienst hebben, doen er goed aan hun bijscholing vooral te richten op het vergroten van ICT-kennis. De planner van de toekomst zal te maken krijgen met open data, crosschain controltowers en cybersecurity. Planners moet geleerd worden om data te lezen: wat kun je ermee, wat doe je ermee en hoe kun je er winst uit halen? Dat zijn de basisprincipes voor Business Intelligence en Business Solutions. Daarnaast is het goed een omgeving te scheppen waarin planners hun vaardigheden (zoals analytisch vermogen) verder kunnen ontwikkelen, waar initiatief wordt gewaar- deerd en waar samenwerken wordt gestimuleerd.

ICT kennis

Traditionele transportplanners zijn in hun werk vooral druk met bellen, mailen en brandjes blussen. Ze besteden slechts 15% tot 20% van hun tijd aan plannen. Repeterende werkzaamheden zullen in
de toekomst verdwijnen; operationele taken zullen meer en meer worden overgenomen door computers via Artificial Intelligence en machinelearning. Dat biedt ruimte voor de planner om zich naast Business Intelligence te verdiepen in scenarioplanning. Dat is, gezien de toegenomen complexiteit in supplychain, een essentiële functionaliteit voor de toekomst.

Werkprocesoptimalisatie

Ook geeft het de planner de tijd om slimme veranderingen door te voeren: de focus komt naast het plannen steeds meer op analyse, procesverbetering en klantenbinding te liggen. Een planner weet als geen ander welke zaken invloed hebben op de financiële resultaten van de onderneming. Een raadzaam advies aan de ondernemer is om deze kwaliteiten van de planner optimaal te benutten. Geef de planner verantwoordelijkheid in werkprocesoptimalisatie. Ga samen op zoek naar mogelijkheden om de resultaten te verbeteren. Laat een planner zoeken naar procesoptimalisatie bij een klant. Zodoende breidt de rol van de planner zich uit met interne en externe advisering.

Modernisering

Bedrijven die achterlopen met automatisering en digitalisering van hun primaire processen zullen hier snel aandacht aan moeten geven. Anno 2021 moeten voertuigen van een transportbedrijf voorzien zijn van een slimme boordcomputer en moet er binnen het bedrijf gewerkt worden met ritplanningssoftware of een TMS. Dit is echter pas het begin; deze technologie maakt veel mogelijk. Deze mogelijkheden moeten echter wel worden benut. Vaak kost dit veel geld en inspanning. Mocht een bedrijf dit niet alleen kunnen opbrengen, dan is samen investeren een alternatief. Uiteindelijk is het noodzakelijk en zorgt het via efficiëntiewinst voor continuïteit. Ook het in huis halen van ICT-kennis valt aan te bevelen.

Werk en privé

Als planners met de juiste kennis en vaardigheden in dienst zijn, is het zaak om ze duurzaam aan het bedrijf te binden: ga met planners in gesprek over hun wensen ten aanzien van werktijden, bespreek of werken in ploegendiensten of in deeltijd hen helpt om een betere balans tussen werk en privé te krijgen.

Lees meer in de TVM greenpaper 'Planner van de toekomst'.