Samenwerking XDakar en TVM met drie jaar verlengd

Resultaat is uiteraard belangrijk, maar veiligheid staat voorop.

maandag 10 november 2014

Het team XDakar en transportverzekeraar TVM hebben hun samenwerking met drie jaar verlengd. XDakar komt met een auto en drie trucks én met hoge ambities aan de start van de Dakar Rally 2015. Op de inmiddels traditionele jaarlijkse PreProloog in Valkenswaard tekende directeur Verkoop en Marketing Paul Haverkamp namens de sponsor de overeenkomst.

Veiligheid voorop

De samenwerking tussen XDakar en TVM houdt veel meer in dan alleen sponsoring en ook daarin getuigen team en verzekeraar van hoge ambities. Resultaat is uiteraard belangrijk, maar veiligheid staat voorop. Veilig, heelhuids aan de finish komen is immers een eerste vereiste om goede resultaten te kunnen boeken. Dat vraagt niet alleen om het beste materiaal, maar ook om stuurmanskunst, foutloze navigatie en dus om fitte en geconcentreerde mensen. In de wagens zullen samen met de beste ontwikkelaars nieuwe toepassingen worden ingezet die vervoer over weg en water de komende jaren aanzienlijk veiliger zullen maken.

XDakar komt, met dat doel voor ogen, dan ook met het beste materiaal en fitte mensen aan de start. Erik van Loon en Wouter Rosegaar hebben het afgelopen jaar met de Mini – al een paar jaar de dominante auto van de Dakar – een indrukwekkende reeks wedstrijden gereden en zijn absoluut kandidaat voor de top 10. “Alleen maar een snelle en betrouwbare auto is niet genoeg,” stelt Erik van Loon. “Je moet er ook mee kunnen omgaan om er het maximale uit te halen. Je moet weten hoe je er zo efficiënt mogelijk mee rijdt. Ervaring – veel rijden dus – is dan van het grootste belang. Gezien de omstandigheden in de Dakar, met lange dagen, warmte en rijden op hoogte, is ook een goede fysieke conditie belangrijk. Als je fit bent, blijf je langer geconcentreerd en maak je minder fouten.”
Peter van den Bosch is terug van een jaartje weggeweest en is van plan zijn tiende plaats van 2013 minimaal te evenaren.

De transportondernemer uit Erp heeft navigator Marcel Huigevoort en monteur Bart Gloudemans naast zich in de cabine. “Ik weet als geen ander hoe belangrijk veiligheid is,” zegt Peter van den Bosch. “Niet alleen in mijn bedrijf, maar ook in de Dakar. Netjes rijden is ook veilig rijden, want daardoor beperk je de risico’s en ligt je gemiddelde snelheid uiteindelijk hoger. Dat is op de weg niet anders dan in de Dakar.”
Frits van Eerd, opnieuw bijgestaan door navigator Charly Gotlib en monteur ‘Peerke’ Vervoort, verloor vorig jaar veel tijd door kapotte turbo’s en lekke banden en weet dus wat hem te doen staat om richting de top 10 te komen.

Technische aanpassingen

Het technisch brein van XDakar, Eimbert Timmermans, heeft er door een aantal aanpassingen aan de trucks voor gezorgd dat die problemen zo veel mogelijk tot het verleden behoren. “De turbo’s zijn verbeterd, maar ook de vering is veranderd en de motor is wat verder naar achter geplaatst voor meer stabiliteit en een betere gewichtsverdeling.”
Timmermans is, samen met navigator Eric Verhagen en monteur Nick Verhoeven, de pechhulp voor de XDakar-trucks in de race. In het bivak aan het eind van de dag coördineert hij ook het onderhoud. “Ik wil onderweg zo min mogelijk te doen hebben, zodat ik zelf ook in de top 20 kan rijden,” vertelt de voormalig wereldkampioen zijspancross. “De trucks worden iedere avond goed geservicet en helemaal nagelopen, zodat ze in topconditie op weg kunnen. Goed onderhoud betekent minder problemen, minder problemen betekent een beter resultaat en bij ons staat veiligheid voorop.”

‘Testlab’ voor nieuwe ontwikkelingen

Voor TVM zijn dat redenen om zich aan XDakar te verbinden. CEO Arjan Bos: “XDakar is een uitermate professionele ploeg waar vakbekwame coureurs en begeleiding zorgen voor optimale sportieve resultaten. Duidelijk is ook de intentie uitgesproken, omdat dat zo veilig mogelijk te doen. De samenwerking met XDakar gaat veel verder dan zichtbaarheid van het merk TVM door een sticker op de auto’s te plakken. Wij beschouwen de Dakar Rally als een ‘testlab’ voor nieuwe ontwikkelingen op het terrein van veiligheid. Dat gaat de komende jaren voor ons een belangrijk campagne-doel worden: op naar nul verkeersdoden. Rond het XDakar team gaan we de beste experts op het terrein van transportveiligheid bij elkaar brengen om ook de kennis en ervaringen vanuit de Dakar Rally te kunnen gebruiken bij de realisatie van onze ambitieuze plannen. Zo is bijvoorbeeld ook de Formule 1 voor de grote merken HET ‘testlab’ voor innovatie van standaardwagens en heeft enorm bijgedragen aan het steeds veiliger worden van personen- en vrachtwagens. Dat willen we ook met onze samenwerking met XDakar gaan realiseren.”

XDakar is daar op een goede manier mee bezig door bijvoorbeeld te laten zien hoe belangrijk onderhoud is en wat de toegevoegde waarde is van meetsystemen voor onder meer de bandenspanning. Dergelijke systemen kunnen klapbanden, een groeiend probleem in het dagelijkse wegtransport, helpen voorkomen. Een klapband bij een truck heeft immers vertraging, schade, files en mogelijk persoonlijk letsel tot gevolg.”

Vanwege de verschillende ondergronden in de Dakar Rally is het belangrijk de bandenspanning goed in de gaten te houden. In de duinen wordt de spanning al rijdend omlaag gebracht, zodat het loopvlak van de banden groter wordt en er meer grip op het zand is. Maar zodra de ondergrond weer harder wordt, is het zaak om de spanning zonder tijdverlies weer omhoog te brengen. “Een band met een te lage spanning ondergaat veel wrijving,” legt Eimbert Timmermans uit. “Door die wrijving wordt de band te heet en op den duur klapt ‘ie. Een band wisselen in de Dakar kost al gauw een kwartier tijd – dat kan net het verschil zijn. Wij hebben niet alleen in de racetrucks dat systeem, maar ook in de servicetrucks, die uitsluitend over de weg rijden. Als de spanning te laag wordt, bijvoorbeeld door een defect aan de velg of door slijtage, krijgt de chauffeur een signaal. Zo hebben wij al een aantal klapbanden – en dus een boel kosten en ellende – weten te voorkomen.”