Hoe zero-emissie voertuigen verzekeren

Leestijd 3 minuten

3 januari 2022

Hoe verzeker je zero-emissie voertuigen? Accountmanager Wijnand Harskamp beantwoordt vanuit zijn expertise vijf vragen.

1. Hoe staat TVM verzekeringen tegenover het verzekeren van zero-emissie voertuigen?

“We verzekeren beroepsvervoer en eigen vervoer en we zijn here to stay. TVM is klaar voor de toekomst. Wij spelen een actieve rol, bijvoorbeeld in het creëren van een netwerk ten behoeve van onze klanten. Om zo te zorgen voor een nog beter product. Iedereen kan bij ons terecht, ook voor zero-emissie.”

2. Welke rol heeft TVM?

“Als je bij nieuwe ontwikkelingen niet meegaat of niet proactief bent, dan sorteer je voor naar het uitvak. TVM wil graag waarde toevoegen. Wij proberen actief mee te denken met onze klanten. Zo hebben we onder andere samenwerkingen met Hyzon, Ginaf, Wierda bedrijfswagens en met onze klanten om elkaar zo goed mogelijk te informeren om het voor onze wederzijdse klanten zo goed mogelijk te krijgen. Momenteel verzekeren we een best groot deel van de huidige markt en al doende leren we oplossingen te vinden voor de restwaarde en krijgen we helder hoe we de diverse subsidies moeten verzekeren.”

3. Wat komen we tegen in de markt?

“Als we ondernemers vragen in welke fase van de energietransitie zij zitten, zie je alle varianten voorbij komen: van kartrekkers tot karhangers. We zien ook dat de overheid een pot met geld heeft klaarstaan, maar dat er een kloof is richting de ondernemers. Nog zo’n praktisch probleem: wat doe je als er iets misgaat? Je mag een elektrisch voertuig na een ongeval niet zomaar aanraken, want je kunt onder stroom komen te staan. Elk voertuig heeft een switch, maar wat als je daar niet bij kunt? Hoe ga je dat voertuig bergen?”

4. Welke rol speelt de infrastructuur? Zijn er genoeg laadpalen?

“De laadinfrastructuur zou wel eens de grote showstopper kunnen worden. De infrastructuur is er nog onvoldoende en niemand is eigenaar van het probleem. Wij denken ook daarover na: wat als TVM-relaties hun infrastructuur beschikbaar stellen voor elkaar? Iedereen moet meebewegen en meedenken om het doel te bereiken: 5000 emissievrije voertuigen in 2025.”

5. En het menselijke aspect?

“Dat mogen we niet vergeten. Ook voor de planner verandert er veel; er is immers een beperkte actieradius. En wat te denken van de chauffeurs; met name de oudere generatie heeft diesel in het bloed. Maar elektrisch vergt een andere manier van rijden. Je moet immers zo min mogelijk energieverbruik van A naar B. Maar het allerbelangrijkste is: zijn de klanten van onze transporteurs bereid om de meerprijs te betalen? Dan ben je klaar en gebeurt het gewoon.”

Kijk voor meer informatie over duurzaamheid en emissieloos