Goed zicht in de (camera)spiegels is cruciaal

Leestijd 3 minuten
Expert aan het woord | TVM verzekeringen
Bert van Velden Senior adviseur Preventie en Risicobeheer
Bellen (0528) 29 29 30
Stuur een email preventie@tvm.nl

Bert van Velden, senior adviseur Preventie en Risicobeheer bij TVM, is al sinds 1996 nauw betrokken bij de aanleg en inrichting van de eerste spiegelafstelplaatsen. Hij vertelt waarom het nog steeds belangrijk is om de spiegels van de vrachtwagen goed te gebruiken.

Stel de spiegels goed af

Vanaf 1996 is TVM betrokken geweest bij de aanleg van vele spiegelafstelplaatsen in heel Nederland. Nu zijn er enkele honderden spiegelafstelplaatsen in ons land, de meeste bevinden zich op bedrijventerreinen.

“Slechts enkele goede en goed onderhouden spiegelafstelplaatsen zijn openbaar en toegankelijk voor iedereen. Dat zijn er natuurlijk veel te weinig”, zegt Van Velden. “Natuurlijk, de eerste spiegelloze trucks rijden al rond op de Nederlandse wegen en er zijn technische hulpmiddelen voorhanden, maar daarmee gaat het nog steeds niet vanzelf.”

Communicatie via cameraspiegels werkt anders

Chauffeurs zien nog steeds evenveel of misschien wel meer door de digitale cameraspiegels. Het verschil tussen de ‘echte’ spiegels en de cameraspiegels zit vooral in de communicatie. Aanwijzingen krijgen of geven via de spiegels of alleen al oogcontact tussen de medeweggebruiker en de chauffeur is niet meer mogelijk. De communicatie via “cameraspiegels” is vooral éénrichtingsverkeer.

Aanwijzingen tijdens het (achteruit)manoeuvreren

Tijdens het manoeuvreren kan de chauffeur de aanwijzingen van bijvoorbeeld een magazijnmedewerker niet beantwoorden via de spiegel. In de praktijk is dit snel verholpen door goede afspraken te maken en door tussentijds even naar elkaar toe te lopen. Of gebruik een telefoon om met elkaar te praten.

In gesprekken met transportondernemers en chauffeur hoor ik dat ze de grootste verschillen en risico’s van de spiegelloze vrachtwagens onderweg merken. Chauffeurs kijken door de spiegelcamera’s weinig meer naar buiten tijdens het manoeuvreren. Naast de front (vooruitkijk)spiegel heeft de vrachtwagen nog steeds een trottoirspiegel. Via deze spiegel ziet de chauffeur andere verkeersdeelnemers bijvoorbeeld tijdens het rechts afslaan.

Blijf oog houden voor elkaar

Ook met de digitale spiegels blijft de bewustwording het belangrijkste. Chauffeurs moeten weten dat een correcte zithouding, juiste spiegelafstelling en een goed zicht bijdragen aan de verkeersveiligheid. Voor medeweggebruikers is het verstandig om zoveel mogelijk buiten de dode hoek van de vrachtwagen te blijven. Samen verkleinen we de kans op ongelukken.

Hier kunt u de locaties van de openbare spiegelafstelplaatsen vinden plus tips voor de aanleg van een eigen spiegelafstelplaats. En wilt u meer weten? Bert en zijn collega-adviseurs van de afdeling Preventie en Risicobeheer gaan graag met u in gesprek.