Menu

Gezond werken

Gezondheid van medewerkers, een veilige werkomgeving en bedrijfscontinuïteit voorop

Veel chauffeurs zitten de hele dag in een verkeerde houding. Op lange termijn ontstaan er dan rugklachten. Hoe voorkomt u rugklachten en blijft u gezond onderweg? 
Hieronder vindt u praktische tips die rugklachten kunnen voorkomen.

Rugklachten voorkomen door een goede zithouding

  • Zet de rugleuning in de gewenste houding. Let er wel op dat de hoek tussen de zitting en uw rug ongeveer 95 tot 115 graden is.
  • Kunt u de pedalen helemaal intrappen? Zorg ervoor dat dit zonder problemen kan. 
  • Zorg voor steun in de rugholte: worden uw bekken en onderrug voldoende ondersteund? Als dit niet het geval is, belast u uw rug teveel.
  • Kunt u zonder te gaan verzitten en los te komen van de rugleuning met beide handen de bovenkant van het stuur vasthouden? 
  • Laat uw schouders ontspannen hangen.
  • Het is goed om tijdens een rit af en toe even anders te zitten. 
  • Na het uitstappen is het goed om wat rek- en strekoefeningen te doen. 
  • Draag geen knellende kleding. 
  • Stop geen voorwerpen in uw broekzak, zoals een portemonnee. Dit kan uw beweeglijkheid belemmeren. 
  • Zorg voor uw eigen veiligheid en draag de gordel op de juiste manier.

Vuistregel: Stel uw stoel zo af dat er precies een vuist tussen de voorkant van de zitting en uw knieholte past. Dan hebben uw bovenbenen genoeg steun en worden bloedvaten in uw knieholte niet afgekneld.

Meer preventietips over veiligheid onderweg? Bekijk hier alles