Overslaan en naar de inhoud gaan

Ladingdiefstal en vandalisme voorkomen

Ladingdiefstal is één van de meest vervelende en meeste impact veroorzakende problemen tussen vervoerder en opdrachtgever. Hieronder vertellen we over de meest voorkomende diefstalsituaties en geven we tips om u bewust te maken van de risico's. Als u de risico's kent, kunt u maatregelen nemen om deze diefstallen te voorkomen.

diefstal vandalisme chauffeurs vrachtwagen | tvm verzekeringen

Ladingdiefstal voorkomen

De meest voorkomende gevallen zijn zeilsnijders langs de Autobahnen, doosjes die 'zoekraken' op de loods, afgekoppelde opleggers langs de weg/op bedrijfsterreinen of ladingen die via vrachtuitwisselingsbeurzen worden uitbesteed aan onbetrouwbare partijen. Uit informatie van o.a. TAPA (Transported Asset Protection Association) blijkt dat het grootste deel van de gemelde ladingdiefstallen bestaat uit de zeilsnijders. Verduisteringen hebben echter de meeste impact. Een volle vracht die niet wordt uitgeleverd en bij de vervoerder in rekening wordt gebracht heeft vaak grote financiële gevolgen.

Georganiseerde bendes

Daders van de zeilsnijderactiviteiten zijn vaak kleine criminelen die met een stanleymes langs opleggers lopen. U kunt echter ook slachtoffer worden van diefstal door georganiseerde bendes die rondtrekken en op bestelling stelen. Nog vervelender is het als blijkt dat er interne betrokkenheid aanwezig is van een planner, chauffeur, loodsmedewerker of charter. In dat geval wordt de diefstal zeer zwaar aangerekend aan de vervoerder en vervalt de CMR-limiet van 10 euro/kg. Art.29 CMR is daar heel duidelijk in met alle consequenties van dien v.w.b. hoogte van de claim, dekking, eigen risico’s etc.

Ladingdiefstal onderweg

Veel diefstallen gebeuren onderweg. De meest voorkomende gevallen zijn zeilsnijders langs de Duitse autobahnen. Helemaal te voorkomen is het waarschijnlijk niet, maar als u de risico's kent, kunt u hier wellicht op anticiperen, zodat u deze schades kunt voorkomen. 

  • Parkeer niet op onbewaakte parkeerplaatsen
    Vooral op (onbewaakte) parkings en bij voertuigen die buiten de poort van losadressen de nacht doorbrengen is het regelmatig raak. Het kan voorkomen dat het toch niet mogelijk is de nacht op een bewaakte parking of het terrein van de ontvanger door te brengen. 
  • Mocht het niet lukken om een bewaakte parkeerplaats te vinden, probeer dan in ieder geval dat de lading gelost is. Stem af met de planning en/of uw opdrachtgever als de ontvanger niet bereid is te lossen of het voertuig op het terrein toe te laten.
  • Voorkom diefstal uit opleggers langs de snelweg en op onbewaakte parkeerplaatsen, door niet of zo weinig mogelijk af te koppelen.
  • Bent u aan de late kant of wil de ontvanger niet meer lossen, stem dan af met de planning om zoveel mogelijk een veilige plek te regelen. Liefst op het terrein van ontvanger. Buiten het hek is er altijd een extra risico, met name voor waardevolle goederen.

  • Als het niet anders kan, parkeer dan zoveel mogelijk in het zicht, op een goed verlichte plaats. Bij voorkeur niet achteraf en als het kan met de achterdeuren tegen een obstakel zodat men niet via de achterdeur naar binnen kan. Check de trailer bij aankomst en vóór vertrek op de volgende punten: sloten, zeilen, TIR-lijn en verzegeling.

Digitale vrachtuitwisseling

Controleer vooraf zorgvuldig te of actieve partijen op een digitaal vrachtuitwisselingsplatform daadwerkelijk bestaan en bewezen betrouwbaar zijn. Wij hebben richtlijnen opgesteld voor het verstrekken van opdrachten via digitale platforms.

Terreinbeveiliging: Hoe is het bij u gesteld? 

Wij adviseren u na te gaan hoe bij u de situatie is. Bedenk hoe uw terrein er bij ligt en loop in gedachten eens over uw terrein, langs de voertuigen, het hek, de poort en stel uzelf de volgende vragen:

  • Is er bedrijvigheid op ons terrein gedurende de nachtelijke uren en in het weekend?
  • Weten wij altijd wie er wanneer/waar op het terrein komen kan/mag?
  • Is het hekwerk intact en de omgeving vrij van losse attributen om er over te klimmen?
  • Gaat de poort automatisch open bij verlaten van het terrein? Ook ’s nachts?
  • Detecteert ons camerasysteem ook bewegingen?
  • Is onze toegangspoort inbraakproof?
  • Staan er waardevolle goederen op ons terrein? Staan die in huiven, kasten, of anders? Aangekoppeld, afgekoppeld, voorzien van sloten?
  • Wat als een personeelslid al dan niet vrijwillig, betrokken is bij bendes die het op de goederen hebben voorzien?
  • Is er voldoende verlichting op terrein, poort en hekwerk?

Is de beveiliging van ons terrein op orde? heeft u twijfels of wilt u advies over hoe u uw terrein beter kunt beveiligen? Neem dan contact met ons op, we helpen u graag verder.

Wat moet ik doen bij diefstal? 

  • Heeft u direct hulp nodig? Bel dan met TVM assistance. Een team van TVM-specialisten is dag en nacht bereikbaar via +31 (0)528 29 29 11 en helpt u waar mogelijk.
  • Doe altijd aangifte van diefstal, criminaliteit of verdachte situaties. Dat kan 24 uur per dag via het telefoonnummer 0900 8844. Neem ook zo spoedig mogelijk contact op met TVM.