Experts in gesprek over Truck Platooning

Wat houdt Truck Platooning in? Het kwam 16 maart aan bod tijdens de Tafel van TVM.

woensdag 23 maart 2016

Woensdag 16 maart verwelkomde TVM bijna honderd transportondernemers tijdens de jaarlijkse Afdelingsvergadering Wegvervoer, warehousing en automotive, in het Hart van Holland in Nijkerk. Na de officiële vergadering konden de leden aansluiten bij de Tafel van TVM. Een van de onderwerpen aan deze tafel was Truck Platooning, oftewel zelfrijdende vrachtwagens.

Virtuele verbinding

Gespreksleider Marijke Roskam, bekend van BNR en N-Channel, sprak hierover met drie experts:  Bastiaan Krosse, Program Manager Automated Driving bij TNO, Florien van der Windt, projectleider Zelfrijdende Auto’s bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, en Marieke Martens, hoogleraar Verkeersgedrag aan de Universiteit Twente. De eerste vraag was uiteraard wat Truck Platooning precies inhoudt. Krosse legde het uit: ‘Het betekent dat meerdere vrachtwagens onderling op een virtuele manier verbonden zijn, zodat ze heel dicht op elkaar kunnen rijden. In het voorste voertuig zit een chauffeur die alles handmatig doet, in het tweede voertuig gaat het gas geven en remmen automatisch.’

Andere taak chauffeurs

Van der Windt vertelde welke kansen de overheid ziet in deze innovatie. ‘Het verbetert de verkeersveiligheid – want een auto wordt niet moe en niet afgeleid – en waarschijnlijk ook de verkeersdoorstroming. Bovendien besparen de vrachtwagens op deze manier brandstof.’ Maar de grote vraag was natuurlijk wat deze innovatie betekent voor de chauffeurs. Volgens Krosse gaat vooral hun taak veranderen. ‘Piloten zijn ook begonnen achter het stuurknuppel en hebben gaandeweg een andere functie gekregen. Ik denk dat het met deze ontwikkeling ook die kant op gaat; dat de chauffeurs een andere taak krijgen en de systemen in hun voertuig meer moeten monitoren.’

60% voor Truck Platooning

De ondernemers in de zaal waren verdeeld over het onderwerp. Iets meer dan de helft, 60%, ziet zichzelf wel meedoen aan Truck Platooning, de rest (nog) niet. Een van de “voorstanders” riep zijn collega-ondernemers op om er ook positief naar te kijken. ‘Dit is een kans om Nederland weer op de kaart te zetten. Laten we als wegvervoerders die kans grijpen en zorgen dat we een goede ambassadeur zijn voor dit systeem.’ Een mooie afsluiter van deze Tafel van TVM en ongetwijfeld een goed begin voor nog meer interessante gesprekken en discussies.

Foto: Lex van Lieshout Fotographie/TLN