European Truck Platooning Challenge

Woensdag 6 april stond in het teken van de finish van de European Truck Platooning Challenge.

maandag 25 april 2016

De eerste grote Europese test met Truck Platooning is succesvol verlopen. Minister Schultz van Haegen ontving zes ‘platoons’ van 2 à 3 trucks vanuit verschillende landen in de Rotterdamse haven. De European Truck Platooning Challenge was een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het kader van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie.

Wat is Truck Platooning?

Bij de Tafel van TVM op 16 maart legde Bastiaan Krosse, Program Manager Automated Driving bij TNO, al uit wat Truck Platooning is. ‘Het betekent dat meerdere vrachtwagens onderling op een virtuele manier verbonden zijn, zodat ze heel dicht op elkaar kunnen rijden. In het voorste voertuig zit een chauffeur die alles handmatig[v1]  doet, in het tweede voertuig gaat het gas geven en remmen automatisch.’ Transportbedrijven profiteren van een lager brandstofgebruik en verbeterde (chauffeurs)productiviteit. Terwijl de samenleving profiteert van minder ongevallen, veilig verkeer, minder drukke wegen en een verminderde CO2-uitstoot.

Samenwerking EU

Minister Schultz van Haegen gaf aan onder de indruk te zijn van de resultaten van de eerste grote test met Truck Platooning in Europa. Ze gaf aan veel toekomst te zien in deze nieuwe technologie. Om Truck Platooning in het grensoverschrijdende vervoer mogelijk te maken is het volgens haar van groot belang dat landen hun wet- en regelgeving op elkaar afstemmen. Daarnaast is er veel testwerk nodig. Het is belangrijk dat landen daar toestemming voor geven. De minister heeft 14 april tijdens de informele Transportraad in Amsterdam met andere landen gepraat over de aanpassingen die nodig zijn om Truck Platooning in Europa ingevoerd te krijgen.

Presentator Marijke Roskam ging aan de Tafel van TVM in gesprek met drie experts over Truck Platooning: Bastiaan Krosse, Program Manager Automated Driving bij TNO, Florien van der Windt, projectleider Zelfrijdende Auto’s bij het Ministerie van Infrastructuur, en Milieu en Marieke Martens, hoogleraar Verkeersgedrag aan de Universiteit Twente.