‘Elke overtocht bij Calais blijft een gok’

“Het blijft een gok, elke keer dat je de overtocht in Calais gaat doen.’’

vrijdag 07 augustus 2015

De nauwe slagader tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk raakt vaker verstopt dan goed is voor de economie. Het migrantenvraagstuk, bestormingen, stakingen bij veerdiensten en acties van boeren, Nederlandse transportondernemers moeten doorlopend rekening houden met vertragingen.

“Het blijft een gok, elke keer dat je de overtocht in Calais gaat doen’’, zegt Boy Boom van Boom Transport in Venray, één van die vele Nederlandse transportondernemers die er dagelijks mee te maken heeft. Boom Transport rijdt dagelijks met 30 auto’s naar Engeland en terug. Het aantal incidenten neemt alsmaar toe. Zo werd begin juni een auto van Boom bekogeld met stenen. En twee chauffeurs stonden in juli in de verzengende hittegolf langdurig vast.

Verontrust

Boy Boom erkent verontrust te zijn over de onzekere situatie voor zijn klanten, het gevaar voor zijn chauffeurs en de nadelige bedrijfseconomische gevolgen.

Hoe communiceer je als onderneming met je klanten? Hoe wordt er gereageerd op lading die niet op tijd of in het geheel niet kan worden geleverd?

Boom: “Onze afdeling Planning werkt onder behoorlijke druk op het moment. Het is continu een uitdaging om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, zeker bij acties en dergelijke. De planning is de schakel tussen de chauffeurs en de opdrachtgevers. Beiden probeer je tevreden te houden. Onze opdrachtgevers zijn tot dusver erg meedenkend over de vertragingen. Ze hebben veelal begrip voor latere leveringen. Onze Engelse klanten tonen af en toe wat minder begrip, maar over het algemeen gaat het wel. Plunderingen zijn bij ons niet voorgekomen. Wij hebben nog niet te maken gehad met de Franse boeren, wel met de stakende ferrymedewerkers maar die hadden het niet op lading gemunt.’’

Hoe wordt de schade geregeld?

Boom: “We hebben voornamelijk te maken met financiële schade in de vorm van meer kosten en minder omzet. Dat is – helaas – een bedrijfsrisico en daarvoor is weinig te regelen.’’

Juist in een zich herstellende economie met toenemende vraag is het vervelend om niet op volle toeren te kunnen draaien. Hoe raakt dit Boom Transport bedrijfseconomisch?

Boom: “De situatie rond Calais drukt enorm op onze omzet. We moeten te vaak nee verkopen, simpelweg omdat we geen auto's beschikbaar hebben. De afgelopen jaren heeft Boom een gezonde groei meegemaakt. Nu ligt onze prioriteit bij de bestaande klanten. Die willen we zo goed mogelijk blijven bedienen. Nieuwe klanten aannemen is voorlopig geen optie. Wat de gevolgen precies zijn, moet blijken uit de cijfers. Onze controller zit hier bovenop. Maar ons buikgevoel zegt dat dit door de situatie in Calais geen goed jaar lijkt te worden.’’

Wat betekent de gang van zaken rond Calais voor de chauffeurs van Boom Transport, zoals een blokkade middenin een hittegolf?

Boom: “Slechts twee chauffeurs – en het woord slechts is cynisch bedoeld - hebben in de bloedhitte vastgestaan aan de Franse kant. Een aantal stond vast aan de Engelse kant. Toen we inzagen dat het lang ging duren, hebben we vrijwel direct besloten geen auto's meer richting Calais te sturen. We hebben in die dagen alleen via Europoort en Hoek van Holland ladingen verscheept. We hebben jammer genoeg maar een klein deel van alle vracht kunnen verwerken. Voor de chauffeurs was het geen pretje. Gelukkig zijn internationale chauffeurs altijd goed voorbereid. Onze auto’s zijn van alle gemakken voorzien en dat is niet zonder reden. Magnetron, koelkast, airco.... die jongens redden zich wel een poosje. Een beetje internationaal chauffeur heeft altijd een noodrantsoen bij zich en voldoende water. Voor de toeristen die vaststonden was het zeker minder prettig. Schoolbussen met kinderen en andere vakantiegangers. Ik kan me voorstellen dat sommigen doodsangsten hebben uitgestaan. Zeker met de migranten die daar in groten getale rondlopen.’’

Hebben chauffeurs van Boom Transport iets gemerkt van controle op rij- en rusttijden, juist op momenten dat stakende boeren straffeloos auto's plunderden?   

Boom: “We hebben niet gemerkt dat er extra op gecontroleerd wordt. Wel hebben we tot nu toe één bekeuring gehad van de Engelse inspectie, de VOSA. Die man had geen begrip voor de situatie. Onze chauffeur had veel te veel diensttijd vanwege de lange vertraging met de oversteek. Maar het is maar net wie je treft.’’

Hoe bereiden jullie chauffeurs voor op de onvoorspelbaarheid van acties?

Boom: “Vanuit ons kantoor in Venray houden we alle informatie van de Eurotunnel en veerboten nauwlettend in de gaten. Al die info sturen we door naar onze chauffeurs. Verder zijn onze opleggers maximaal beveiligd, zodat migranten in ieder geval niet zo maar aan boord kunnen kruipen als we in de file terecht komen. En komt een van onze chauffeurs in een file terecht of in een bestorming van migranten, dan is ons advies: probeer zo rustig mogelijk te blijven, blijf in de auto en voorkom de confrontatie.’’

Zijn de Kanaaltunnel en de veerdiensten in Calais nog wel betrouwbaar genoeg?

Boom: “Betrouwbaar zijn die diensten op het moment absoluut niet. Alternatieven zijn er echter weinig. We maken natuurlijk zo veel mogelijk gebruik van de overtochten die we kunnen krijgen vanuit Europoort en Hoek van Holland. Maar die boten zitten elke dag tot aan de nok vol. Het volume aan verkeer dat dagelijks het Nauw van Calais oversteekt, is gigantisch groot. Dit is nooit op te vangen door verbindingen op de Noordzee.’’

Is er licht aan het einde van de tunnel?

Boom: “Calais moét hoe dan ook open en operationeel blijven. Het is de hoofdslagader van het Verenigd Koninkrijk, zou je kunnen zeggen. Als de verbindingen via het Kanaal zouden wegvallen, dan zitten de Britten heel snel met tekorten.’’