Dakar 2015 was proeftuin voor verkeersveiligheid

Veiligheid ging bij het team altijd voor snelheid. Nooit eerder reikte een Nederlandse equipe hoger in de zwaarste autobeproeving ter wereld.

donderdag 29 januari 2015

Ruim 9000 loodzware kilometers over de zeer uitdagende pampa’s, bergen, zoutvlaktes en door woestijnen en valleien in Argentinië, Chili en Bolivia hebben het XDakar Team en hoofdsponsor TVM een schat aan bruikbare informatie opgeleverd over verkeers- en transportveiligheid.
De Mini All4Racing van het XDakar Team van coureur Erik van Loon en navigator Wouter Rosegaar behaalde een historische vierde plaats in het autoklassement, mede dankzij de behoedzame aanpak van het duo. 

Veiligheid ging bij het team altijd voor snelheid. Nooit eerder reikte een Nederlandse equipe hoger in de zwaarste autobeproeving ter wereld. Kees en Mieke Tijsterman waren de recordhouders; in 1989 finishten zij in een Mitsubishi als vijfde.

De ingebouwde veiligheid in de vrachtauto’s en in de Mini bewees in de 36ste Dakar andermaal dat nog belangrijke winst te behalen valt op het terrein van verkeersveiligheid.
De teams van de coureurs Van Loon, Van den Bosch, Van Eerd en Timmermans probeerden in Dakar nieuwe snufjes uit die op termijn ook in het wegverkeer kunnen bijdragen aan een betekenisvolle reductie van ongelukken en schade. Transportverzekeraar TVM voert campagne opgezet om het aantal doden in het Nederlandse wegtransport in 2020 naar nul terug te brengen. Dakar is daarom mede een proeftuin voor vindingen en hulpmiddelen die beroepschauffeurs en automobilisten helpen steeds veilig op de plaats van bestemming aan te komen. In de rally zijn onder meer systemen voor het voorkomen van klapbanden en voor snelheidsbegrenzingen in bepaalde zones als steden en dorpen beproefd.

Erik Van Loon vult aan dat ervaring van de equipe heeft bijgedragen aan het resultaat. Hij reed zijn zevende Dakar, Rosegaar heeft er aan tien deelgenomen. "Dan neem je veel bagage mee. En weet je wanneer je voluit kunt gaan en wanneer het gas eraf moet. Ik kies in de eerste plaats voor veiligheid. Waarom jachten door het stof wanneer je geen hand voor ogen ziet, als je even later er makkelijk kunt passeren? Er komt altijd wel een moment, wacht dus even rustig af." 

Als voorbeeld voor de wijze waarop Dakar bijdraagt aan veiligheidsverbetering, noemt hij de snelheidsbegrenzers in zijn Mini. Langs de route gelden voor de deelnemers aan Dakar in de dorpen strikte snelheidsbeperkingen van 30 of 50 km/u. Overtreding levert de coureurs flinke tijdstraffen op. Van Loon: "De lokale bevolking neemt het zelf ook niet altijd zo nauw met de veiligheid, dus is het goed dat de snelheid er even uit gaat via een snelheidsbegrenzing."

Ook bij de vrachtauto’s is de 36ste editie van Dakar een proeftuin voor transportveiligheid gebleken.
Zo is het systeem voor snelheidsbegrenzing in de DAF-trucks van Frits van Eerd, Peter van den Bosch en Eimbert Timmermans nog niet volledig betrouwbaar gebleken. "Dat is inherent aan de ontwikkeling ervan", zegt transportondernemer Peter van den Bosch uit Erp. "Ik maak me daar geen zorgen over. Die snelheidsbegrenzing werkt goed in de pitstraat in de Formule 1 en bij de auto’s in Dakar. Voor de trucks halen we hier in Zuid-Amerika de kinderziekten eruit. Dat gaat volgend jaar zeker goed komen."

Binnen enkele jaren verwacht hij dat het systeem wordt toegepast in het Nederlandse en Europese wegtransport. Omwille van de veiligheid is het volgens Van den Bosch logisch dat de snelheid in bepaalde zones elektronisch wordt beperkt. Zijn teamgenoot Eimbert Timmermans zegt in Dakar goede ervaringen te hebben opgedaan met het meetsysteem voor de bandendruk.

Klapbanden en oververhitting van de banden vormen één van de grootste schadeposten in het wegtransport. Niet alleen door stilstand van de vrachtauto of eventuele schade aan de truck en andere weggebruikers na een ongeluk, maar ook grote economische gevolgen door files. Timmermans stelt dat 90 procent van de trucks met een te lage bandenspanning rijdt. "Geen wonder dat al die banden eraf klappen."

In Dakar zijn de afgelopen jaren meetsystemen uitgeprobeerd, die een signaal geven zodra de bandendruk beneden de 5,0 bar daalt en de kans op een exploderende band bestaat. Transportondernemer Timmermans ziet dat dankzij de Dakar-technologie binnen enkele jaren het merendeel van de klapbanden verleden tijd zijn. "De nieuwe trucks die nu op de weg komen, hebben allemaal verplicht zo’n systeem aan boord. Mede door Dakar wordt ons verkeer veiliger."